Francuski Narodowy Instytut Naukowo-Badawczy Środowiska i Rolnictwa (IRSTEA), niezależny ośrodek naukowy, przeprowadził badanie porównawcze przy użyciu kombajnu z załadowaną przyczepą wyposażonego w trzy różne rozwiązania:

  • opony typu IF o szerokości 800 mm

  • opony typu IF o szerokości 900 mm

  • gąsienice o szerokości 760 mm

Michelin wspólnie z IRSTEA opublikował wyniki badania na tegorocznych targach SIMA w Paryżu. Testy są odpowiedzią na rosnące zainteresowanie sektora rolniczego technologiami zwiększającymi produktywność upraw.

Badanie, którego celem było porównanie ugniatania gleby przez dwie różne technologie, zostało przeprowadzone w czerwcu 2012 roku na polu o powierzchni 3,5 hektara. Testy IRSTEA, oprócz swojej wartości naukowej, stanowią cenną informację dla całego sektora rolniczego, który znajduje się pod presją corocznego zwiększania plonów.

Badanie rozpoczęto od porównania średniej twardość gleby w obszarze pomiaru, następnie przejazdy testowe wykonał kombajn wyposażony w opony i gąsienice. Po zakończeniu poszczególnych przejazdów specjaliści z IRSTEA zmierzyli, jak duże ugniecenie gleby one spowodowały.

Testy pokazały, że na miękkim podłożu kombajn wyposażony w gąsienice spowodował zwiększenie twardości gleby o 55 proc. Z kolei maszyna wyposażona w opony typu IF o szerokości 900 mm o ciśnieniu powietrza wynoszącym 1,4 bary zwiększyła twardość gleby o 46 proc., czyli o 9 punktów procentowych mniej niż kombajn na gąsienicach.

Z kolei na twardym podłożu gąsienice wywierały nierównomierny nacisk na grunt, który w niektórych momentach był nawet dwa razy większy niż ten wywierany przez opony typu IF. Kombajn wyposażony w opony typu IF o szerokości 900 mm i ciśnieniu 1,4 bara równomiernie rozkłada siłę nacisku na glebę, która wynosi niewiele ponad 4 bary. Natomiast kombajn wyposażony w gąsienice wywiera nierównomierny nacisk, który dochodzi nawet do 9 barów, czyli ponad dwa razy więcej niż nacisk powodowany przez opony. Tym samym gąsienice są gorszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o ugniatanie gleby.

 

źródło: Michelin