W 1936 roku, pierwsza maszyna MDB uzyskiwała wydajność dzienną rzędu 30 ton pszenicy. Dzisiaj, po 75 latach najnowszy CLAAS LEXION zbiera na godzinę do 100 ton pszenicy. Dzisiejsze nowoczesne kombajny wyposażone są w przyrządy żniwne o szerokości do 12 metrów, poruszają się po polu z najwyższą precyzją przy wykorzystaniu GPS a ich cena sięga pół miliona Euro.
Firma CLAAS z okazji 75-lecia stworzyła specjalną stronę internetową, na której wszyscy użytkownicy kombajnów CLAAS mogą pochwalić się historiami związanymi z tymi maszynami. Na stronie znajduje się interesująca galeria zdjęć i filmów przedstawiających historyczne modele kombajnów CLAAS. Dzieląc się z swoją historią, macie szansę na opublikowanie najciekawszych historii w specjalnie wydanej książce i na jubileuszowej stronie internetowej. Oto adres jubileuszowej strony: www.mycombine.claas.com.
Oto kilka najważniejszych wydarzeń w historii rozwoju kombajnów CLAAS:
MDB 1936-1946
Narodziny kombajnu CLAAS MDB, jako pierwszy europejski kombajn z sukcesem wszedł na rynek, kładąc tym samym podwaliny pod późniejszą produkcję kombajnów przez firmę CLAAS.
SUPER 1946-1978
Zaczepiany model Super i jego młodszy brat Junior sprawiły, że kombajny zagościły w gospodarstwach na dużą skalę. Rozwój tzw. systemu kierowanego przepływu poprzecznego spowodował dalszy wzrost wydajności. Do roku 1978 sprzedano ponad 65.000 tych popularnych maszyn.
SELBSTFAHRER 1953-1963
Początek seryjnej produkcji pierwszych samojezdnych kombajnów CLAAS tworzy podstawy aktualnego i dziś sposobu zbioru i omłotu.
HUCKEPACK 1956-1960
System Huckepack. Kombajn, ciągnik i nośnik narzędzi w jednej maszynie. Konstrukcja modułowa, która dziś ponownie zyskuje na znaczeniu.
EUROPA 1958-1970
COLUMBUS • EUROPA • MERCUR – kombajny samojezdne
Rozwój tych serii koncentrował się na małych i średnich gospodarstwach. Kombajn dla każdego rolnika.
MATADOR 1961-1969
Kontynuacja racjonalizacji w rolnictwie poprzez wprowadzenie większych i wydajniejszych maszyn. Modele MATADOR Standard i Gigant kontynuowały erę dużych kombajnów. MATADOR, który miał szerokość roboczą 6 m na tamte czasy był naprawdę gigantyczny.
MERCUR 1962-1968
COLUMBUS • EUROPA • MERCUR – kombajny samojezdne. Rozwój tych serii koncentrował się na małych i średnich gospodarstwach. Kombajn dla każdego rolnika!
SENATOR 1966-1972
SENATOR • MERCATOR • PROTECTOR – kombajny samojezdne
Nowoczesne formy przemysłowe wywierały też wpływ na wygląd kombajnów. Modele Senator nadały kombajnom CLAAS nowy design i charakterystyczny zielony kolor.
GARANT 1967-1970
System kierowanego przepływu poprzecznego bronił się w kombajnach przez długie lata. Wprowadzając w 1967 model GARANT, CLAAS zaoferował po raz pierwszy zaczepiany kombajn z wzdłużnym systemem przepływu masy omłotowej, który pod względem technicznym oparty był na modelu MERCUR i był wyposażony w system omłotowy podobny do kombajnów samojezdnych.
CONSUL 1967-1981
Po tym jak COLUMBUS zdobył rodzinne gospodarstwa rolne, zastąpiły go bardziej nowoczesne małe modele CONSUL, COSMOS, COMET i CORSAR.
COMPACT 1970-1981
Konstruując kombajn COMPACT, CLAAS stworzył zupełnie nowy mały model dla rodzinnych gospodarstw rolnych. Dzięki temu możliwy stał się też ekonomiczny zbiór na niewielkich polach o nierównych kształtach.
DOMINATOR 1970- dziś
Przełom w produkcji kombajnów CLAAS. Wymaganiom firm usługowych i dużych gospodarstw rolnych, którym zależało na coraz większej wydajności CLAAS wyszedł naprzeciw w 1970 r. tworząc kombajn DOMINATOR. Seria tych kombajnów odniosła jeden z największych sukcesów w światowej historii, a jej rozwiązania zostały przeniesione i ulepszone w wielu mniejszych i większych późniejszych modelach.
COMANDOR CS 1981-1995
Aby zwiększyć wydajność dużych kombajnów, CLAAS zastąpił wytrząsacze układem oddzielającym z 8 bębnami. Przy pomocy „układu czyszczenia 3-D” o ok. 20% zminimalizowano straty w czyszczeniu podczas pracy na zboczach.
MEGA 1993-2009
Wraz z serią MEGA, CLAAS wprowadził na rynek system omłotu APS. Inaczej niż w konstrukcjach pozostałych producentów, przed bębnem młócącym zamontowano bęben przyspieszający, przez co osiągnięto wzrost wydajności nawet do 30%.
LEXION 400 1995-2004
Milowy krok CLAASa w produkcji kombajnów. Nowe rekordy wydajności osiągnął kombajn LEXION 480, w którym CLAAS połączył system omłotu APS z systemem oddzielania resztek „ROTO PLUS”. Nowością były także systemy prowadzenia: GPS Pilot i LASER Pilot, odciążające operatora i umożliwiające mu pełną koncentrację na nadzorowaniu pracy samej maszyny.
MEDION 2000-2009
Kombajn MEDION był następcą serii DOMINATOR, z tradycyjnym systemem omłotu. Dzięki swej elastyczności nadawał się też na małe pola i do zbioru różnych kultur.
LEXION 500 2003-2010
W kwestii produktywności LEXION zawsze był klasą samą dla siebie. Także LEXION serii 500 wyznaczył nowe ramy dla efektywnego obniżenia kosztów żniw. Kombajny te dysponują niesamowitym potencjałem wydajności. Zgodnie z motto CLAAS „W centrum zawsze stoi człowiek”, znaczna ilość innowacji odciąża operatora od rutynowych prac i umożliwia mu pełne wykorzystanie potencjału technicznego zainstalowanego w maszynie.
LEXION 600 2005-2010
System omłotu APS w kombajnach LEXION już wcześniej był miarą wydajności. W modelach LEXION 600 wydajność ta została jeszcze zwiększona, a nowy system ROTO PLUS wyposażono w innowacyjne rotory. Rozwój ten zadbał w kombajnach LEXION 600 o nieosiągalną na skalę światową siłę w odniesieniu do wydajności.
TUCANO 2007- dziś
W TUCANO, CLAAS efektywnie połączył wiele doskonałych elementów z najwyższej klasy – zdefiniował tym samym nową kategorię: Segment Premium w wyższej klasie średniej.
AVERO 2009-dziś
System młócenia i oddzielania APS wykonuje już doskonałą pracę w kombajnach LEXION i TUCANO. Teraz, ta sprawdzona technologia CLAAS dostępna jest także w klasie kompaktowej.
LEXION 600, 700 2010-dziś
Nowa flagowa seria LEXION-ów w której CLAAS wykorzystał wszystkie swoje najnowsze osiągnięcia konstrukcyjne. Więcej o nowej serii kombajnów CLAAS LEXION 700 – kliknij tu…
źródło: www.app.claas.com/claas-pl ; www.mycombine.claas.com