Obecnie, duże rynki europejskie, które były niegdyś tradycyjnymi odbiorcami ciągników wyższej kategorii mocy odnotowują spadki. Należą do nich np.: Wielka Brytania, Niemcy i kraje skandynawskie. Zetor Major z kategorii ciągników o mocy do 80 koni, jest niezawodnym ciągnikiem o długotrwałej żywotności i doskonałym stosunkiem ceny do mocy, dlatego też w pełni zaspokaja on potrzeby wielu klientów, na tych i na innych rynkach – powiedział dziś Marian Lipovsky, zastępca dyrektora wykonawczego i dyrektor operacyjny firmy ZETOR TRACTORS a.s., na 10-tej dorocznej konferencji na temat: „Oczekiwany rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Republice Czeskiej i Europie Środkowej.”
Niezawodne, łatwe w kierowaniu a jeśli chodzi o konserwację i koszty obsługi, to niewymagające ciągniki stanowią dla nas segment produkcji, w którym mamy wieloletnie doświadczenia. Cieszymy się bardzo, że zaufanie i zainteresowanie naszych klientów są tego potwierdzeniem – dodaje Marian Lipovsky.
Jednakże w reakcji na zmiany na rynku, w kategorii prostszych i tańszych modeli, od dłuższego czasu bardzo znacząco wzrasta konkurencja, nie tylko ze strony warsztatów należących do tradycyjnej konkurencji, ale również ze strony tanich produktów z Azji. Zetor Major jest konkurencyjny dzięki niezawodnemu silnikowi Zetor oraz europejskiemu wykonaniu technicznemu.
W przyszłości mamy zamiar, specjalizować się raczej na stanowisku producenta wyrafinowanych ciągników o wyższym standardzie technicznym, które dla klienta będą stanowić dobry kompromis pomiędzy ceną a wartością dodaną – wyjaśnia Marian Lipovsky.
Podstawą obecnej oferty marki Zetor są trzy segmenty modelowe obejmujące kategorie o mocy od 70 do 140 koni mechanicznych. Zarówno nasi, jak i zewnętrzni pracownicy działu rozwoju przygotowują w tej chwili nowe modele. Planujemy, że w okresie pięciu lat Zetor zaoferuje nawet sześć modelowych segmentów obejmujących zakresy mocy od 50 do 200 koni mechanicznych – uściśla Marian Lipovsky.
DANE TECHNICZNE – ZETOR MAJOR 80
MOTOR | |||||
Norma emisji spalin Stage 3A | Zetor 1105 | ||||
Moc wg Dyrektywy 2000 / 25 (kW/HP) | 53 / 72 | ||||
Obroty znamionowe (1/min.) | 2 200 | ||||
Liczba cylindrów | 4 | ||||
Liczba zaworów | 8 | ||||
Doładowanie | turbosprężarka | ||||
Średnica / skok (mm) | 105 / 120 | ||||
Pojemność cylindrów (ccm) | 4 156 | ||||
Maks. moment obrotowy / wzrost momentu obr. (Nm/%) |
317 / 35 | ||||
SPRZĘGŁO | |||||
Typ | dwutarczowe, suche, sterowane mechaniczne | ||||
Wymiar (mm) | 280 jezdne/280 WOM | ||||
Płytka | ceramiczna/zwykła | ||||
SKRZYNIA PRZEKŁADNIOWA | |||||
Typ | mechaniczna | ||||
Przekładnia | synchronizowana | ||||
Liczba biegów | 12 / 12 | ||||
Prędkość (km/godz.) | 30 | ||||
WAŁ ODBIORU MOCY | |||||
Typ | zależny/niezależny | ||||
Obroty tylnego WOM (1/min.) | 540 / 1 000 | ||||
HYDRAULIKA | |||||
Typ | mechaniczna z regulacją pozycyjną i siłową | ||||
Trzypunktowy układ zawieszenia |
kategoria II | ||||
Siła podnoszenia na końcu cięgien dolnych (kN) |
26 | ||||
Ciśnienie robocze (MPa) | 18 | ||||
Wydajność pompy hydraulicznej (l/min) | 50 | ||||
Szybkozłączki | 2 + 1 | ||||
Zaczepy | zaczep rolniczy, przesuwny mechaniczny | ||||
KABINA | |||||
Siedzenie | Seat SC 80 COBO | ||||
Kierownica | regulowana | ||||
INNE PARAMETRY | |||||
Układ kierowniczy | hydrostatyczny | ||||
Hamulce | robocze / postojowe mokre tarczowe sterowane mechanicznie | ||||
Hamulce przyczepy | pneumatyczne, jednoobwodowe | ||||
WYMIARY | |||||
WAGA 4WD (kg) | 3 090 | ||||
Długość łącznie z obciążnikami przedniego TUZ (mm) | 4 212 | ||||
Szerokość poprzez błotniki przednie (mm) |
1 860 | ||||
Wysokość do końca tłumika (mm) | 2 656 | ||||
Rozstaw (mm) | 2 210 | ||||
Koła przednie 2WD/4WD | 11,2 –24 | ||||
Koła tylne 2WD/4WD | 16,9 – 30 | ||||
WYPOSAŻENI E NA ŻYCZENIE |
|||||
|
źródło: Zetor