Claas zaprezentował nowe modele kombajnów TUCANO, które swoimi właściwościami zbliżyły się konstrukcyjnie i optycznie do serii LEXION. Wszystkie nowe modele otrzymały liczne elementy wyposażenia komfortowego wzięte z klasy LEXION.
Nowy TUCANO będzie oferowany w trzech seriach: seria 500 z systemem omłotu APS HYBRID, seria 400 jako maszyna z APS i wytrząsaczem oraz seria 300 z konwencjonalnym systemem omłotu CLAAS i wytrząsaczem.
System omłotu APS (Accelerated Pre Separation / przyspieszone wstępne oddzielanie) pracuje z bębnem o szerokości 1.580 mm względnie 1.320 mm i średnicy 450 mm. Daje to bardzo wysokie przyspieszenie ruchu młóconego materiału, oraz bardzo wysokie siły odśrodkowe przy czym aż do 30% ziarna jest oddzielane już w klepisku wstępnym. Przyspieszacz i bęben młócący (w serii 500 także odrzutnik) są napędzane synchronicznie, zbierany materiał traktowany jest delikatnie z zachowaniem równomiernego przepływu.
Konwencjonalny system omłotu CLAAS posiada z bęben młócący o średnicy 450 mm. Oddzielanie resztek ziarna w serii 300 i 400 odbywa się przez wytrząsacz z 5 lub 6 klawiszami.
Nowym TUCANO 500 w technologię Hybrid
Czołowe modele TUCANO HYBRID 570 i 580 z mocą podwyższoną o 20 kW czynią teraz wejście w technologię Hybrid jeszcze bardziej interesującą. APS HYBRID SYSTEM z CLAAS łączy styczny system omłotu APS z oddzielaniem resztek ziarna ROTO PLUS łącząc wzrost wydajności z delikatnym traktowaniem słomy.
Podczas gdy w LEXION HYBRID pracują dwa rotory, to w TUCANO obraca się jeden rotor o średnicy 570 mm. Ten pojedynczy rotor już przy niskich liczbach obrotów wytwarza wysokie siły odśrodkowe. Wynikiem jest maksymalne oddzielanie z zachowaniem bardzo delikatnego traktowania słomy.
Liczba obrotów młocarni systemu APS pozwala ustawić się niezależnie od liczby obrotów układu oddzielania resztek ziarna ROTO PLUS. Dzięki temu w modelach z APS HYBRID cały proces można bardzo indywidualnie dostosować do zmieniających się w trakcie dania warunków zbioru.
Bezstopniowy napęd rotora i wyższa wydajność oddzielania
W nowych, hybrydowych modelach TUCANO pojedynczy rotor otrzymał napęd Vario, co pozwala na bezstopniową zmianę prędkości obrotowej (480-920 obr/min). Obsługa jest wykonywana komfortowo przez elektroniczny system informacji pokładowej CLAAS (CEBIS). W czasie kilku sekund kierowca może wpłynąć na układy oddzielania resztek ziarna i jakość słomy, np. wtedy, gdy ma ona zostać zebrana. Przez obniżenie liczby obrotów można zmniejszyć obciążenie sit krótką słomą w warunkach suchych żniw. Jeśli ma zostać wykorzystana pełna przepustowość maszyny, to ponownie zwiększa się liczbę obrotów rotora. Przez otwarcie sześciu koszy rotora następuje zwiększenie powierzchni oddzielania a jego wydajność wzrasta o15% z zachowaniem wysokiej jakości słomy..
Modele hybrydowe posiadają mechaniczny układ przestawiania pokryw rotora. Pierwszy i drugi kosz rotora są teraz zamykane wzajemnie niezależnie, co pozwala kierowcy elastycznie dostosować się do zmieniających się warunków zbioru i stałe utrzymywać wysoką wydajność. Dźwignia przestawiająca jest dobrze dostępna z lewej strony maszyny. Można zamykać oba lub tylko pierwszy kosz rotora. W warunkach bardzo suchych pozwala to zmniejszyć obciążenie sit, podczas, gdy przy mokrych żniwach możliwe jest wykorzystanie większej powierzchni do efektywnego oddzielania resztek ziarna.
Kolejną opcją dla nowego TUCANO HYBRID jest elektrycznie przestawiana blacha prowadząca rotora, którą kierowca szybko i wygodnie ustawia dosyłanie słomy do siekacza. Zależnie od wilgotności i właściwości słomy jej strumień jest doprowadzany do siekacza zawsz w miarę możliwości środkowo.
Siekacz słomy jest włączany i wyłączany prze ręcznie obsługiwane sprzęgło mechaniczne. Przy nowych modelach hybrydowych siekacz jest załączany automatycznie, elektrohydraulicznie, przy przełożeniu blachy prowadzącej słomę.
Ważniejsze komponenty i funkcje z klasy LEXION
Odnośnie wyglądu, komfortu i obsługi, kompletnie nowa seria TUCANO otrzymała istotne komponenty i cechy wyposażenia z LEXION. Optycznie, dotychczasowy i nowy TUCANO różnią się nowym, górnym rozładunkiem zbiornika. Dzięki temu CLAAS zwiększył wydajność rozładunku przeciętnie o 30% aż do poziomu 105 l/s w TUCANO HYBRID 580 i 570. Opróżnienie zbiornika ziarna o pojemności 9.000 l zajmuje mniej, niż dwie minuty.
Górny rozładunek ułatwia też dostęp do wykonywania prac konserwacyjnych a w połączeniu z długą rurą rozładowczą pozwala na zwiększenie wysokości i odległości przeładunku.
Stan napełnienia zbiornika ziarna i jakość omłotu kierowca może wygodnie obserwować przez umieszczone środkowo, szerokie okno przeglądowe. Podobnie jak w LEXION, pokrywę zbiornika ziarna w TUCANO składać elektrycznie, włącznikiem w poręczy fotela.
We wszystkich nowych modelach klepisko jest przestawianie przez CEBIS i otrzymało hydrauliczne zabezpieczenie przeciążeniowe. Klepisko jest naprężane hydraulicznie i otwiera się przy skokach ciśnienia. Następnie automatycznie powraca do ustawionej pozycji roboczej.
Kolejnymi nowymi funkcjami w CEBIS są automatyczne ustawianie rodzajów roślin oraz integracja tylnej kamery. Fabrycznie zaprogramowano ustawienia dla ponad 35 rodzajów roślin. Poza tym można zapisywać w pamięci nastawy wynikające z własnych doświadczeń operatora (zwłaszcza w odniesieniu do odmian) i wywoływać je w dowolnym momencie. Obsługa wszystkich funkcji przyrządu żniwnego odbywa się albo przez wielofunkcyjny uchwyt albo przez drążek jezdny CMOTION.
Automatyczne systemy kierowania obsługiwane są przez nowe, montowane fabrycznie terminale S10 lub S7. Opcjonalnie TUCANO jest teraz dostępny także z nowa kierownicą GPS PILOT FLEX w połączeniu z S7. Terminal dodatkowo pozwala na transmisję obrazu z do czterech kamer.
Najnowocześniejsza technologia silników
Model hybrydowy TUCANO 580 jest dostępny wyłącznie dla rynków LRC. Pracuje z silnikiem Caterpillar i spełnia wymagania normy emisji spalin Stage IIIA, Tier 3. Wszystkie pozostałe nowe modele wyposażono w silniki Mercedes Benz spełniające wymagania norm emisji spalin Stage IIIA, Tier 3 i Stage IV, Tier 4. Wtórna obróbka spalin w silnika z normą Stage IV dokonywana jest przez selektywną redukcje katalityczną (SCR) i chłodzony, wtórny obieg spalin (EGR).
Świeże powietrze do silnika jest we wszystkich maszynach zasysane jest przez wirujący kosz chłodnicy. Przez aktywne, wstępne oddzielanie do obu filtrów powietrza dostaje się mniej cząstek brudu. Pojemność filtrów została dopasowana do nowych silników i znacznie powiększona. Te decydujące ulepszenia doprowadziły do znaczącego wydłużenia okresów między przeglądami.
W kombinacji z napędzaną tylną osią z LEXION, nowy TUCANO uzyskał o 30% wyższą siłę uciągu. Nowa tylna oś posiada dwa centralne silniki hydrostatyczne. Są one zintegrowane w osi a wyróżnia je doskonały stopień skuteczności działania. Napęd wszystkich kół załączany jest naciśnięciem przycisku.
Nowy układ centralnego smarowania zaopatruje automatycznie w smar prawie wszystkie punkty smarowania zależnie od ich potrzeb. Wystarczy jednokrotne ustawienie punktów oraz interwałów smarowania.
Szeroka oferta przyrządów roboczych
Odpowiednio do znacznej liczby gatunków roślin, TUCANO ma do dyspozycji bardzo szeroką paletę przyrządów roboczych CLAAS i są to: standardowe przyrządy żniwne, nowe przyrządy żniwne CERIO i VARIO, przyrządy żniwne FLEX do zbioru soi i grochu, składane przyrządy żniwne, SWATH UP do zbioru z pokosów, SUNSPEED do zbioru słonecznika oraz zrywacze CONSPEED i CONSPEED LINEAR.
Dane techniczne TUCANO 320 – 580
|
580 HYBRID (LRC) |
570 HYBRID (HRC) |
450 (HRC) |
440 (HRC) |
430 (HRC) |
420 (HRC) |
340 (HRC) |
320 (HRC) |
Młocarnia/ szer. |
APS/ 1.580 mm |
APS/ 1.580 mm |
APS/ 1.580 mm |
APS/ 1.580 mm |
APS/ 1.320 mm |
APS/ 1.320 mm |
konven-tionell 1.580 mm |
konven-tionell 1.320 mm |
Oddzielanie resztek ziarna |
ROTO PLUS |
ROTO PLUS |
6 klawiszy |
6 klawiszy |
5 klawiszy |
5 klawiszy |
6 klawiszy |
5 klawiszy |
Poj. zbiornika ziarna |
9.000 l |
9.000 l |
9.000 l |
8.500 l |
8.000 l |
7.500 l |
8.000 l |
6.500 l |
Wydajność rozładunku |
105 l/s |
105 l/s |
105 l/s |
105 l/s |
90 l/s |
90 l/s |
90 l/s |
90 l/s |
Max. moc silnika (ECE R 120) |
278kW/ 378KM |
260kW/ 354KM |
230kW/ 313KM |
210kW/ 286KM |
210kW/ 286KM |
180kW/ 245KM |
210kW 286KM |
180kW 245KM |
źródło: CLAAS