Na specjalnym pokazie w podlaskiej miejscowości Narew, Mercedes-Benz po raz pierwszy w Polsce zaprezentował Unimoga U 423 w wersji silnikowej Euro VI przygotowanego do zadań w rolnictwie. Silnik o mocy 231 KM zapewnia wykonanie każdego zadania transportowego z typową dla samochodów ciężarowych prędkością do 90 km/h, a specjalnie dobrane wyposażenie dodatkowe pozwala użytkować go jak ciągnik rolniczy. Podczas pokazów w Narwi, pojazd wyposażony został w przyczepę belową T 026M oraz przyczepę objętościową T 400 firmy Pronar.
W samochodzie zamontowana jest 8-biegowa przekładnia z grupą biegów roboczych pozwalająca realizować prędkości robocze od 1,26 km/h. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w napęd hydrostatyczny pozwalający na bezstopniowe dopasowanie prędkości roboczej ze stałą prędkością obrotową silnika. Dwuobwodowy czterosekcyjny układ hydrauliki roboczej pozwala na sterowanie podłączonymi urządzeniami, takimi jak: kosiarki wysięgnikowe, pługi śnieżne lub kosiarki dyskowe. Przedni i tylny wał odbioru mocy zapewniają efektywny napęd zagregowanych urządzeń, zaś przedni i tylny TUZ pozwalają na zawieszenie różnych urządzeń doczepianych. Szerokie opony o bieżniku agrarnym umożliwiają jazdę po gruntach ornych nie niszcząc ich przy tym. Blokady mechanizmów różnicowych, które mogą zostać aktywowane w czasie jazdy zapewniają sprawne poruszanie się nawet w trudniejszych warunkach terenowych. Obszerna kabina pozwala na komfortowy transport jednocześnie 3 osób.
Zastosowania dla nośników narzędzi w rolnictwie
Zimowe utrzymanie dróg i prace przy pielęgnacji zieleni w okresie przedwiosennym — to często spotykane prace w nowoczesnych gospodarstwach i przedsiębiorstwach usługowych z branży rolniczej. To właśnie takie przedsiębiorstwa mogą najpełniej docenić najważniejszą właściwość Unimogów, jaką jest nieograniczona zdolność do całorocznej eksploatacji. Dzięki temu, pojazd może na siebie zarabiać przez cały rok, nie uzależniając się od aktualnych prac polowych.
Nośnik narzędzi Unimog posiada aż cztery przestrzenie przygotowane do montażu zabudowy i specjalistycznego osprzętu. Urządzenia można instalować nie tylko z przodu i z tyłu pojazdu, ale także między osiami i na podwoziu. Wysokowydajna instalacja hydrauliczna oparta na zasadzie Load-Sensing, zasila urządzenia zawsze minimalną ilością energii, niezbędną do wykonywanej przez nie w danej chwili pracy.
Innymi istotnymi zaletami Unimoga są: jego dobre właściwości transportowe, duża – wynosząca 40 ton dopuszczalna masa całkowita zestawu przy 24 tonach ładowności- oraz zdolność do szybkiego poruszania się po drogach, dzięki maksymalnej prędkości 90 km/h. Unimog z dwiema dwuosiowymi przyczepami rolniczymi w pełni wykorzystuje maksymalną dopuszczalną długość zestawu transportowego, wynoszącą 18,75 m. Pojazdy powyżej 3,5T DMC, służące do wykonywania innych prac niż transport towarów, są (wraz z ciągniętymi przyczepami) wyłączone z opłat drogowych, którym podlegają pojazdy ciężarowe. Z tego przywileju korzystać może także Unimog – podobnie jak ze zwolnienia z obowiązującego w Polsce zakazu jazdy po drogach w niedziele i upalne dni.
Gama pojazdów Unimog
Wprowadzona ponad dwa lata temu nowa gama pojazdów Unimog obejmuje modele bazowe U 216 i U 218 oraz modele U 318 i U 423, wyposażone w czterocylindrowe silniki o mocy od 115 kW (156 KM) do 170 kW (231 KM). Pojazdy Unimog U 427 i U 527 oraz U 430 i U 530 posiadają silniki sześciocylindrowe, zapewniający moc 200 kW (272 KM) lub 220 kW (299 KM). W 2013 roku Mercedes-Benz wywołał niemałą sensację przedterminowym przestawieniem się na europejską normę emisji spalin Euro VI, a także niesztampowym pod względem konstrukcyjnym rozmieszczeniem podzespołów, niezbędnych do realizacji tego celu.
Efektywne silniki Euro VI i układ kierowniczy
Spełnienie normy emisji spalin Euro VI wymusiło instalację zajmującego więcej miejsca układu wydechowego. Mimo to, nową generację Unimogów udało się zaprojektować w jeszcze bardziej kompaktowych wymiarach. Rozstaw osi modeli Unimog U 216 i U 218 wynosi 2800 milimetrów i jest o 200 milimetrów mniejszy niż w modelu U 318. Poza tym modele te są o 50 milimetrów węższe. Dzięki temu ich średnica zawracania wynosi 12,6 metra, co stanowi wartość spotykaną głównie w samochodach osobowych! Podczas prac polowych w rolnictwie jest to o tyle ważne, że umożliwia w większości przypadków zawracanie na skraju pola bez konieczności cofania.
Dla modeli Unimog od U 423 do U 530 dostępny jest od tego roku układ kierowniczy, działający na wszystkie koła pojazdu. Pozwala on na cztery różne systemy kierowania pojazdem: standardowe kierowanie kołami przednimi, skręcanie obiema osiami w przeciwne strony, układ „psiego chodu” do jazdy po przekątnej oraz ręczne kierowanie tylnymi kołami. Dzięki temu średnica zawracania zmniejsza się nawet o 20 procent.
Wszystkie modele pojazdów Unimog posiadają przyjazne dla środowiska silniki Euro VI, zmodernizowaną w porównaniu z poprzednimi wersjami kabinę panoramiczną o poprawionym wyglądzie, hydrostatyczny napęd jezdny EasyDrive — płynne przejście w trakcie jazdy z bezstopniowego hydrostatu na mechaniczną skrzynię biegów, ulepszoną hydraulikę roboczą i siłową oraz nową koncepcję obsługi. Kierujący pojazdem Unimog doceni poza tym komfort i systemy bezpieczeństwa na poziomie spotykanym w samochodach ciężarowych.
Nowy układ hydrauliczny oszczędza energię
Instalacja hydrauliczna pojazdu Unimog odczytuje realne zapotrzebowania w układzie Load-Sensing, tak aby przy napędzaniu urządzeń zużywać tylko tyle energii, ile w danej chwili jest faktycznie potrzebne. Ten nowy system hydrauliczny jest również kompatybilny z osprzętem posiadającym klasyczne, stałoprzepływowe instalacje hydrauliczne.
Opracowana została całkowicie nowa koncepcja systemu regulacji ciśnienia w oponach „Tirecontrol plus”. Pozwala ona na wygodne, zautomatyzowane ustawianie ciśnienia w oponach za pomocą wyświetlacza. W ten sposób można uzyskać optymalne ciśnienie dla danego podłoża, wybierając między trybami „Droga”, „Piasek” i „Zła droga”. Jest to rozwiązanie dedykowane rolnictwu, gdzie pojazd na zmianę porusza się po grząskim i twardym podłożu. Co więcej, na polu szczególnie istotna jest jazda z możliwie najmniejszym naciskiem na grunt. Powszechnie znane walory jezdne Unimoga w terenie są między innymi efektem zastosowania osi portalowych, zapewniających duży prześwit. Podczas prac rolnych użytkownik wykorzystuje te właściwości np. podczas jazdy po polu pełnym pokosów.
Unimog w wersji rolniczej
Do prac polowych, najczęściej służy właśnie rolnicza wersja kompaktowego nośnika narzędzi Unimog. Z innymi wersjami tego pojazdu łączą ją podstawowe elementy Unimoga: przedni wałek odbioru mocy i przedni podnośnik narzędzi, tylny wałek odbioru mocy i tylny podnośnik narzędzi, zaczep Scharmüllera o zmiennym ustawieniu do dyszli przyczep o różnych wysokościach konstrukcyjnych, czy ogumienie terenowe. Tylny wałek odbioru mocy stanie się elementem wyposażenia fabrycznego od roku 2016. Uwagę zwraca całkiem nowy rozmiar ogumienia 495/70/R24 dla modelu U 530. Są to największe opony stosowane kiedykolwiek w modelu Unimog. Ich użycie, wymagało nawet odpowiedniego dostosowania kształtu przednich błotników. Bardzo szerokie opony przy zmiennym ciśnieniu umożliwiają szczególnie ostrożną jazdę na miękkich glebach ornych. Wszystkie rodzaje Unimogów oferowane są także z wyposażeniem rolniczym, z jednym tylko zastrzeżeniem, że w kompaktowych modelach U 216 i U 218 nie ma miejsca na tylny wałek odbioru mocy.
Terenowe Unimogi jako uzupełnienie gamy
Obok nośników narzędzi Unimog, w rolnictwie stosowane są także terenowe modele Unimog U 4023 i U 5023. Współpracują one między innymi z opryskiwaczami polowymi, znajdując równocześnie zastosowanie w transporcie. W obu przypadkach, obok dobrych właściwości jezdnych, duże znaczenie ma ich nieprzeciętna ładowność.
Oficjalna premiera w Polsce będzie miała miejsce na targach techniki rolniczej – Agro Show 2015 w Bednarach, w dniach od 18 do 20 września bieżącego roku.
źródło: Mercedes-Benz