W lutym zarejestrowano 221 nowych przyczep rolniczych, a więc o blisko 45 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2015. W porównaniu do stycznia sprzedaż przyczep nieznacznie wzrosła, co pozwala mieć nadzieje na ożywienie tego segmentu rynku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
W styczniu zarejestrowano o 39 przyczep mniej niż obecnie. Nie jest to jednak wzrost, który pozwala kategorycznie stwierdzić, że sytuacja na rynku ulegnie poprawie. – Pierwsze dwa miesiące roku pokazują, że podobnie jak na rynku ciągników, tak i w przyczepach sytuacja nie jest najlepsza. Liczba rejestracji jest niemal o połowę niższa niż przed rokiem. Ciężko w tej chwili wnioskować o kolejnych miesiącach. Można mieć nadzieję na nieznaczny wzrost, jednak z całą pewnością rynek nie urośnie do poziomu sprzed roku – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Pronar zostawia resztę w tyle
Bez wątpienia nikogo nie zaskoczy fakt, że po raz kolejny najlepszy wynik miesięczny zanotował Pronar. Narwiański producent zarejestrował w lutym 2016 r. 118 nowych przyczep, podczas gdy zajmujący drugie miejsce Metal-Fach sprzedał prawie 4-krotnie mniej (28 szt.). Taki wynik nie tylko pozwolił Pronarowi na osiągnięcie ponad 49 proc. udziału w rynku, ale także oznacza 42 proc. wzrost w stosunku do stycznia. Jest to jednak równocześnie 36 proc. spadek względem analogicznego okresu roku 2015, kiedy do rąk nowych właścicieli trafiło 186 przyczep tego producenta. Natomiast dla Metal-Fachu niska sprzedaż w lutym to spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym o 47 proc., choć poprawa w porównaniu ze styczniem tego roku (o 8 szt., czyli 40 proc.). W omawianym miesiącu na ostatnie miejsce podium powraca Metaltech z rejestracją 14 szt. Taka sprzedaż dała producentowi z Mirosławca 27 proc. wzrost liczby rejestracji w stosunku do stycznia i 51 proc. spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku 2015.
6–7 T detronizuje lidera
Segmentem ładowności, który cieszył się największą popularnością wśród klientów, w lutym okazał się przedział 6–7 ton. W tym miesiącu do rąk nabywców trafiło 55 przyczep o takiej ładowności. Jest to niestety wynik słabszy od ubiegłorocznego, kiedy sprzedano 78 maszyn, ale o 10 szt. lepszy od sprzedaży styczniowej. Na drugie miejsce spadł styczniowy lider – przyczepy o ładowności 10 000–12 999 kg, w ramach którego zarejestrowano zaledwie 1 przyczepę mniej niż w ubiegłym miesiącu. Dla tego segmentu jest to jednak 54 proc. spadek w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Na ostatnim miejscu podium znajduje się natomiast tonaż 8–9 T, który utrzymał swoją pozycję z ubiegłego miesiąca. W lutym zarejestrowano 44 przyczepy takiej pojemności, co w porównaniu ze styczniem 2016 r. dało ponad 69 proc. wzrost sprzedaży.
Wielkopolskie nie do pokonania
W lutym 2016 r. niezmiennie pierwsze miejsce w klasyfikacji województw zajmuje woj. wielkopolskie. W tym miesiącu w obrębie tego regionu zarejestrowano bowiem 39 przyczep rolniczych, osiągając tym samym sprzedaż o 8 szt. wyższą niż w ubiegłym miesiącu i o 23 szt. niższą niż rok wcześniej. Tym razem na drugim miejscu uplasowało się Mazowsze, gdzie w analizowanym miesiącu sprzedano 24 przyczepy. W porównaniu ze sprzedażą ze stycznia 2016 r. wynik ten jest niższy jedynie o 1 szt., choć w porównaniu rok do roku odnotowano 57 proc. spadek. Ostatnie miejsce zestawienia należy w omawianym miesiącu do woj. lubelskiego, w którym do rąk nowych właścicieli trafiło 20 przyczep rolniczych. Jest to jednak wynik gorszy zarówno w porównaniu miesięcznym (o 23 proc.), jak i rocznym (39 proc.).
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w lutym 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych w lutym |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [Lut16-Lut16] |
PRONAR |
118 |
53,39% |
-36,56% |
METAL-FACH |
28 |
12,67% |
-47,17% |
METALTECH |
14 |
6,33% |
-51,72% |
WIELTON |
10 |
4,52% |
-62,96% |
ZASŁAW |
10 |
4,52% |
-65,52% |
MEPROZET |
9 |
4,07% |
-25,00% |
CYNKOMET |
7 |
3,17% |
0,00% |
MAR-POL |
6 |
2,71% |
-25,00% |
POMOT |
4 |
1,81% |
-33,33% |
URSUS |
3 |
1,36% |
-25,00% |
POZOSTAŁE |
12 |
5,43% |
-69,23% |
|
221 |
100,00% |
-44,75% |
źródło: AgriTrac 2005-2016
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych od początku roku |
Udział rynkowy % |
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku r.] |
PRONAR |
201 |
49,88% |
-32,09% |
METAL-FACH |
48 |
11,91% |
-47,83% |
METALTECH |
25 |
6,20% |
-52,83% |
ZASŁAW |
23 |
5,71% |
-47,73% |
MEPROZET |
22 |
5,46% |
22,22% |
WIELTON |
18 |
4,47% |
-68,42% |
CYNKOMET |
11 |
2,73% |
22,22% |
URSUS |
9 |
2,23% |
0,00% |
MAR-POL |
8 |
1,99% |
-52,94% |
POMOT |
6 |
1,49% |
-50,00% |
POZOSTAŁE |
32 |
7,94% |
-57,89% |
|
403 |
100,00% |
-41,00% |
źródło: AgriTrac 2005-2016
źródło: Martin&Jacob