Valtra Smart – dostęp do danych ciągnika z telefonu lub komputera

 

Valtra Smart rewolucjonizuje telematykę dla ciągników zarówno pod względem opłacalności, jak i łatwości użytkowania. W ciągniku montowane jest małe urządzenie, które zbiera dane z magistrali CAN i następnie wysyła je do chmury dostępnej dla klienta. Instalacja systemu jest bardzo prosta i zajmuje około godziny autoryzowanemu serwisowi Valtry, jednak jest ona także możliwa do wykonania samodzielnie przez klienta. 

Być może czytałeś o zaawansowanych usługach, takich jak Valtra Smart, ale teraz stworzyliśmy zdalną telematykę do ciągników, możliwą do zamontowania do wszystkich ciągników, nawet tych starszych. Ludzie zakładają, że tego rodzaju usługi kosztują tysiące euro, tymczasem system Valtra Smart jest dostępny za jedyne kilkaset euro – mówi Jyrki Hyyrönmäki, dyrektor ds. usług Valtra Smart.

Wspomniane urządzenie zostało zaprojektowane do ciągników Valtra czwartej generacji i dostarcza klientom około 50 danych, a serwisantom wysyła ponad sto różnych sygnałów. Urządzenie można też zamontować w starszych ciągnikach Valtra, jednak będzie w nich przesyłać mniej danych i sygnałów.

Tym, co jest tutaj ważne, nie jest samo urządzenie ani nawet gromadzone przez nie dane, ale to, jak można je wykorzystać. Valtra Smart jest narzędziem dającym szereg korzyści w rolnictwie i przemyśle – mówi Hyyrönmäki.

Zabezpieczenie przed kradzieżą, zarządzanie pracą i fakturowanie

W wykorzystaniu usług Valtra Smart praktycznie nie ma ograniczeń. System można stosować na różne sposoby do różnych zadań i w różnych sytuacjach. Rolnicy mogą stosować dane na przykład jako dowód dla inspektorów UE, że ugory zostały skoszone.

W pracowitej porze zbiorów rolnicy mogą śledzić to, gdzie znajdują się wszystkie ciągniki i czym się zajmują, co ułatwia zarządzanie pracami. Z kolei wykonawcy zajmujący się odśnieżaniem mogą użyć danych na dowód, że chodniki zostały w odpowiednim czasie posypane piaskiem.

Wśród innych zastosowań można wymienić zabezpieczenie przed kradzieżą, autoryzację operatorów, przeprowadzanie identyfikacji, łączenie planowania upraw z ewidencją zadań czy zapewnienie wykonawcom dokumentacji do celów fakturowania.

Aktualnie oferowane usługi zostały stworzone przez fińskie firmy, m.in. Suonentieto Oy oraz Nosteco Oy, ale interfejs użytkownika ma charakter otwarty, więc te same dane mogą być wykorzystywane w aplikacjach innych firm.

System Valtra Smart zapisuje wybrane dane z magistrali CAN do usługi w chmurze. Jeśli na przykład w ciągniku wystąpi usterka, serwisanci będą mogli przejrzeć dokładne dane z sekund poprzedzających usterkę. System wyświetla wszystkie informacje zgromadzone przez czujniki ciągnika – od temperatury oleju i ciśnienia doładowania po wartości prędkości WOM i status przekładni.

Valtra Smart usprawnia serwis, bo ułatwia wskazanie problemów. Pozwala to zamówić części zamienne jeszcze zanim ciągnik dotrze do naprawy. Ponadto za sprawą monitorowania niektórych parametrów usługi Valtra Smart ułatwiają zapobieganie problemom – wyjaśnia Hyyrönmäki.

Świetne w usługach Valtra Smart jest też to, że operator nie musi niczego robić inaczej, bo system działa automatycznie. System Valtra Smart można zakupić do nowych i starszych ciągników Valtra u autoryzowanych dealerów.

źródło: Valtra