Początek 2016 r. na rynku przyczep rolniczych to stagnacja, trwająca od stycznia do maja – w tym okresie każdego miesiąca rejestrowano ok. 200 nowych przyczep. Sprzedaż zaczęła rosnąć dopiero w czerwcu, by osiągnąć maksimum w lipcu i rozpocząć tendencję spadkową. Chociaż od lipca 2016 r. różnica między ilością rejestracji w analogicznych okresach roku 2015 i 2016 była niewielka, to w 2016 r. odnotowano ogromny spadek sprzedaży w porównaniu z poprzednimi dwunastoma miesiącami. Sprzedaż w 2016 r. wyniosła bowiem 2981 szt., a więc aż o 3179 szt. mniej niż w 2015. W samym grudniu do rąk nowych właścicieli trafiło 215 nowych przyczep.
Oznacza to, że między 2015 a 2016 r. rynek spadł o 52%. Najlepszym miesiącem okazał się lipiec z wynikiem 574 szt.; najgorszy dla producentów był natomiast wrzesień, w którym zarejestrowano zaledwie 149 przyczep.
Podobnie jak w przypadku ciągników, przyczepy nie sprzedawały się najlepiej. Większość marek odnotowała spadki sprzedaży, a niski popyt na nowe przyczepy spowodowany był przede wszystkim brakiem dofinansowań unijnych. Dodatkowo słaba koniunktura rynku i niskie ceny płodów rolnych spowodowały, że nowa przyczepa przestała być produktem pierwszej potrzeby. Wydaje się, że – podobnie jak w przypadku rynku ciągników – rynek przyczep sięgnął dna i ten stan będzie się utrzymywał tak długo, jak długo polski rolnik będzie oczekiwał na unijne fundusze – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Spadki sprzedaży uderzyły w największych
Liderem rynku niezmiennie pozostaje Pronar, który od stycznia do grudnia 2016 r. zarejestrował 1215 przyczep, czyli o 1248 szt. mniej niż w roku poprzednim. Pronar najlepszy wynik sprzedaży osiągnął w lipcu, kiedy wprowadził na rynek 235 przyczep rolniczych. Pozycja lidera w grudniu również należała do Pronaru, którego produkty zostały zarejestrowane w liczbie 71 szt. Drugi pod względem liczby rejestracji, podobnie jak w roku poprzednim, był Metal-Fach, który w omawianym okresie sprzedał 442 szt. – o 51% mniej niż w roku 2015. Producent z Sokółki był także drugi w grudniowym zestawieniu sprzedaży, dzięki zarejestrowaniu 50 przyczep rolniczych w omawianym miesiącu. Trzeci w zestawieniu rocznym okazał się Metaltech, który od stycznia do grudnia sprzedał 248 przyczep – producent z Mirosławca zanotował więc największy spadek sprzedaży z całej czołówki (62% w porównaniu z rokiem 2015). Metaltech był ponadto trzeci w zestawieniu grudniowym – w rzeczonym miesiącu zarejestrowano 12 przyczep tego producenta.
Rok wysokich ładowności
W 2016 r. największą popularnością cieszyły się przyczepy o ładowności 10–12 t, których sprzedano 935 szt., co stanowi 31% wszystkich sprzedanych przyczep w omawianym okresie. Był to również najpopularniejszy przedział w grudniu, kiedy 39 zarejestrowanych pojazdów tego typu miało tę ładowność. Kolejny pod względem popularności okazał się tonaż w przedziale 6–7 t – od stycznia do grudnia zarejestrowano 519 szt. o takiej ładowności; w grudniu było to 31 szt., co pozwoliło zająć temu przedziałowi drugą lokatę. Trzeci na podium ładowności w 2016 r. był przedział 13–17 t – zarejestrowano 437 przyczep tego tonażu, co stanowiło 15% rynku; w grudniu ładowność ta także osiągnęła trzecią lokatę, na równi z przedziałem 5–6 t – zarejestrowano po 25 egzemplarzy każdej z ładowności.
Wielkopolska ponownie na czele
Wielkopolska utrzymała pozycję lidera wśród regionów – zarówno w zestawieniu rocznym, jak i miesięcznym. W ciągu dwunastu miesięcy 2016 r. zarejestrowano w tym regionie 453 przyczepy rolnicze, z czego 32 w grudniu – dokładnie tyle samo co w grudniu 2015 r. Wiceliderem 2016 r. z 335 rejestracjami zostało woj. mazowieckie, osiągając jednocześnie drugą lokatę w zestawieniu grudniowym z 28 rejestracjami, a więc wynikiem lepszym od grudnia 2015 r. o 12%. Na trzecim miejscu w 2016 r. było woj. lubelskie z 288 rejestracjami, co oznacza spadek w ujęciu rocznym o 61%. Z kolei grudniową czołówkę zamyka woj. łódzkie, w którym odnotowano 24 rejestracje nowych przyczep rolniczych, a więc o 14% więcej niż w grudniu roku poprzedzającego.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w grudniu 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych w grudniu |
Udział rynkowy w % |
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [Gru16-Gru15] |
PRONAR |
71 |
33,02% |
-44,09% |
METAL-FACH |
50 |
23,26% |
31,58% |
METALTECH |
12 |
5,58% |
100,00% |
PPHU WODZINSKI |
11 |
5,12% |
450,00% |
URSUS |
10 |
4,65% |
25,00% |
ZASŁAW |
9 |
4,19% |
-18,18% |
MEPROZET |
8 |
3,72% |
33,33% |
WIELTON |
8 |
3,72% |
-38,46% |
CYNKOMET |
7 |
3,26% |
75,00% |
GOMAR |
5 |
2,33% |
66,67% |
INNE |
24 |
11,16% |
-38,46% |
SUMA |
215 |
100,00% |
-16,34% |
źródło: AgriTrac 2005–2016
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka |
Liczba przyczep rolniczych od początku roku |
Udział rynkowy w % |
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku roku] |
PRONAR |
1215 |
40,76% |
-50,67% |
METAL-FACH |
442 |
14,83% |
-50,67% |
METALTECH |
248 |
8,32% |
-61,55% |
ZASŁAW |
185 |
6,21% |
-52,56% |
WIELTON |
182 |
6,11% |
-67,90% |
MEPROZET |
102 |
3,42% |
-9,73% |
URSUS |
97 |
3,25% |
14,12% |
CYNKOMET |
66 |
2,21% |
20,00% |
PPHU WODZINSKI |
52 |
1,74% |
-17,46% |
GOMAR |
45 |
1,51% |
-34,78% |
INNE |
347 |
11,64% |
-57,37% |
SUMA |
2981 |
100,00% |
-51,61% |
źródło: AgriTrac 2005–2016
źródło: Martin&Jacob foto:Pronar