Wzrosty w porównaniu z ubiegłym rokiem są prawdziwie astronomiczne. Wystarczy powiedzieć, że w październiku tego roku ilość zarejestrowanych przyczep Pronaru była niemal tak wysoka, jak łączna ilość rejestracji przyczep wszystkich producentów w październiku 2016 roku. Wzrosty nierzadko są trzycyfrowe a w zestawieniu producentów trudno znaleźć takiego, który zanotował spadek sprzedaży – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Lider nie ustępuje
Pronar nie zamierza oddać najwyższego miejsca na podium. W październiku znów znalazł się na szczycie, z liczbą 153 zarejestrowanych przyczep. Tym samym producent odnotował 13% miesięcznego wzrostu oraz 159% wzrostu w stosunku do października 2016 roku. Druga lokata przypadła Metal-Fachowi, który zamknął październik sprzedażą 46 przyczep. To o 12% więcej niż w ubiegłym miesiącu oraz o 77% więcej od wyniku odnotowanego przez firmę w analogicznym okresie ubiegłego roku. Trzeci w zestawieniu Metaltech może pochwalić się rejestracją 35 przyczep. Firma poprawiła wrześniowy wynik o 46%, spychając Wieltona z ostatniego szczebla podium. Metaltechowi udało się również podnieść sprzedaż z października ubiegłego roku o 52%.
10–13 t wciąż najpopularniejszym segmentem
Przyczepy o ładowności z przedziału 10–13 t obejmowały w październiku 36% rynku. Odnotowano 125 rejestracji takich pojazdów – to o 11% więcej niż w ubiegłym miesiącu. Uzyskany przez opisywany segment wynik jest również lepszy o 213% od tego z października 2016 roku. Drugie pod względem popularności znów okazały się przyczepy o ładowności 13–17 t. Pojazdy tego typu znalazły 53 nabywców, czyli o 4% mniej niż w poprzednim miesiącu. Segment odnotował jednak 130% wzrostu w stosunku do analogicznego okresu z 2016 roku. Na ostatni szczebel podium awansowały przyczepy z przedziału 8–9 t, dzięki rejestracji 49 pojazdów. Oznacza to 58% miesięcznego wzrostu oraz poprawę wyniku z października 2016 roku o 188%.
Podium województw bez zmian
Podobnie jak we wrześniu, w październiku najwięcej przyczep zarejestrowano w Wielkopolskiem. Dzięki sprzedaży 48 egzemplarzy region odnotował 7% miesięcznego wzrostu. Nastąpiła również poprawa wyniku z analogicznego okresu ubiegłego roku – o 109%. Na drugim miejscu znów uplasowało się województwo łódzkie. Rynek przyczep wzrósł tam o 5% w stosunku do poprzedniego miesiąca i o 282% w stosunku do października 2016 roku. Podium ponownie zamknęła Lubelszczyzna, z liczbą 40 rejestracji. Sprzedaż w tym regionie wyniosła o 8% więcej niż we wrześniu oraz aż o 700% więcej niż w październiku ubiegłego roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w październiku 2017 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka | Liczba przyczep rolniczych w październiku | Udział rynkowy % | Zmiana proc. w stosunku do 2016 r. [Paź17-Paź16] |
PRONAR | 153 | 43,47% | 159,32% |
METAL-FACH | 46 | 13,07% | 76,92% |
METALTECH | 35 | 9,94% | 483,33% |
ZASŁAW | 23 | 6,53% | 155,56% |
WIELTON | 17 | 4,83% | 30,77% |
PPHU WODZINSKI | 12 | 3,41% | 100,00% |
CYNKOMET | 11 | 3,13% | 175,00% |
URSUS | 9 | 2,56% | -10,00% |
AGROMET PILMET | 5 | 1,42% | 400,00% |
MEPROZET | 5 | 1,42% | 25,00% |
POZOSTAŁE | 36 | 10,23% | 111,76% |
352 | 100,00% |
127,10% |
źródło: AgriTrac 2005–2017
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do października 2017 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka | Liczba przyczep rolniczych od początku roku | Udział rynkowy % | Zmiana proc. w stosunku do 2016 r. [narastająco od początku r.] |
PRONAR | 1659 | 41,44% | 52,90% |
METAL-FACH | 627 | 15,66% | 71,78% |
METALTECH | 367 | 9,17% | 67,58% |
WIELTON | 282 | 7,04% | 64,91% |
ZASŁAW | 271 | 6,77% | 55,75% |
URSUS | 134 | 3,35% | 71,79% |
MEPROZET | 71 | 1,77% | -15,48% |
PPHU WODZINSKI | 69 | 1,72% | 97,14% |
CYNKOMET | 64 | 1,60% | 23,08% |
GOMAR | 48 | 1,20% | 26,32% |
POZOSTAŁE | 411 | 10,27% | 36,54% |
4003 | 100,00% | 53,84% |
źródło: AgriTrac 2005–2017
źródło: Martin&Jacob