Case IH Maxxum 145 Multicontroller z przekładnią ActiveDrive 8 ustanawia nowy rekord niskiego jednostkowego zużycia paliwa dla ciągnika z silnikiem czterocylindrowym w najnowszym teście Powermix Niemieckiego Zrzeszenia Rolniczego Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft (DLG).
Uhonorowany tytułem Machine Of The Year 2018, nowy model Case IH Maxxum uzyskał średnie jednostkowe zużycie paliwa rzędu 258 g/kWh w części testu poświęconej pracom polowym, to wynik o prawie 9,5% niższy niż rezultat odnotowany przez kolejną w klasyfikacji maszynę, wynoszący 282 g/kWh.
Test przeprowadzony został w centrum testowym DLG nieopodal Frankfurtu z wykorzystaniem rolkowego stanowiska testowego DLG PowerMix. Stanowisko to jest najbardziej efektywnym przyrządem mierzącym kompletny układ silnika, ze względu na fakt, iż inżynierowie mogą odtworzyć w nim rzeczywiste warunki panujące na polu.
Na podstawie typowego obciążenia roboczego ciągnika centrum DLG wyznaczyło 14 cykli obciążenia, w których określane jest ogólne zużycie paliwa i płynu AdBlue przez maszynę, jej osiągi i wreszcie sprawność energetyczna. Cykle te odzwierciedlają typowe prace polowe i transportowe pod częściowym i pełnym obciążeniem.
Test obejmuje czyste prace pociągowe – na przykład z pługiem lub kultywatorem – jak również mieszane prace z wykorzystaniem WOM i układu hydraulicznego, jak w przypadku obrotowego rozrzutnika obornika lub prasy rolującej. Podczas testu odtwarzane są również ciężkie i lekkie prace transportowe, w celu uzyskania ogólnego obrazu sprawności energetycznej ciągnika podczas eksploatacji. Wyniki są sumowane na specjalnym wykresie Powermix, dostarczając dokładnej oceny zużycia paliwa różnych marek i modeli ciągników w konkretnych warunkach
Case IH Maxxum 145 Multicontroller napędzany jest 4,5-litrowym, czterocylindrowym silnikiem FPT z turbodoładowaniem i chłodnicą międzystopniową, spełniającym wymogi normy emisji spalin Stage IV dzięki wykorzystaniu układu selektywnej redukcji katalitycznej Hi-eSCR. Dysponuje on mocą znamionową 145 KM przy prędkości obrotowej 2200 obr./min i wytwarza do 160 KM mocy dzięki układowi zarządzania mocą, moc maksymalna wynosi 155 KM przy prędkości 1800 obr./min oraz 175 KM przy wykorzystaniu układu zarządzania mocą.
W teście DLG PowerMix ciągnik Maxxum odnotował średnie zużycie paliwa na polu rzędu 258 g/kWh, przy jednostkowym zużyciu paliwa od 230 g/kWh – w przypadku obsługi brony obrotowej ze 100% obciążeniem, do 302 g/kWh – w przypadku prasy belującej.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na wynik testu była przekładnia ActiveDrive 8, w którą wyposażony jest ciągnik – jednostka napędowa Semi-Powershift 24×24 zapewniająca osiem biegów Powershift w każdym z trzech zakresów. W przekładnię tę można wyposażyć każdy z ciągników Maxxum Multicontroller o mocy od 116KM do 145KM, jako alternatywę dla przekładni ActiveDrive 4 – czterostopniowej przekładni Semi-Powershift 16×16 o prędkości 40 km/h, oraz przekładni bezstopniowej CVXDrive o prędkości 50 km/h. Dzięki funkcjom zapewniającym większą wydajność o komfort obsługi ciągnika, przekładnia ActiveDrive 8 przeznaczona jest do zadań wymagających użycia dużej mocy, w których krytyczne znaczenie ma zachowanie dynamiki, jak np. w przypadku prac uprawnych lub obsłudze dużych kosiarek, ponieważ nie wymaga użycia sprzęgła przy zmianie biegu.
Pierwszy zakres przekładni ActiveDrive 8, obejmujący prędkości do 10,2 km/h i przeznaczony do cięższych prac wymagających dużej siły pociągowej oraz do zastosowań, w których niezbędna jest bardzo niska prędkość, dostępny jest również z dodatkowymi biegami pełzania. Drugi zakres pozwala pracować ciągnikiem z pełną mocą bez przerywania momentu obrotowego w zakresie prędkości od 1,6 do 18,1 km/h. Na tym zakresie wykonywanych jest niemal 90% wszystkich prac w polu, na łąkach, a także prac wykonywanych za pomocą ładowacza. Do jazdy po drodze służy trzeci zakres przekładni oraz funkcja inteligentnej zmiany zakresu, która umożliwia szybkie przejście do trzeciego zakresu i uzyskanie prędkości jazdy do 50 km/h.
- Cieszymy się z tego raportu DLG. Są to całkowicie niezależne testy, wyznaczające standardy dla procedur testowych maszyn rolniczych i bardzo cenione przez rolników na całym świecie – komentuje Vincent Hazenberg, Product Marketing Director w Case IH. – Koszty paliwa to obecnie największe zmartwienie rolników, dlatego maksymalizacja jego oszczędności jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym zminimalizowanie kosztów produkcji. Test DLG dowodzi, że nasz nowy ciągnik Maxxum 145 Multicontroller z innowacyjną przekładnią ActiveDrive 8 oferuje rolnikom czysty zysk w tym obszarze.”
źródło: Case IH