Sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce według CEPiK nadal utrzymuje się na niskim poziomi. W kwietniu zarejestrowano 796 sztuk nowych ciągników. To mniej niż w marcu 2018 r. Jednak odnotowano wzrost w porównaniu do kwietnia 2017 r., kiedy to zarejestrowano jedynie 722 nowe ciągniki rolnicze, choć wolumen rynku po pierwszych czterech miesiącach br. jest niższy o 6,5% niż w analogicznym okresie 2017 r. (2470 vs. 2642 sztuki).
Rynek ciągników nowych
Najpopularniejsze marki
Pierwsze cztery miesiące 2018 roku potwierdzają dominację marki New Holland na rynku polskim. Utrzymuje ona ponad 20-proc. udział w rynku (514 sztuk). Warto jednak podkreślić, że marka NH w kwietniu br. zarejestrowała o zaledwie jedną sztukę więcej niż John Deere (155 vs. 154 sztuk), dzięki czemu marka ta awansowała na miejsce drugie wśród czołowych marek ciągnikowych po pierwszych czterech miesiącach 2018 r. (388 sztuk, 15,7%). Na kolejnych pozycjach z dwucyfrowym udziałem w rynku – Kubota (335 sztuk, 13,6%) oraz Zetor (251 sztuk, 10,2%). W dalszym szeregu warto zwrócić uwagę na odbudowującą się sprzedaż ciągników koncernu AGCO, dla których (z wyjątkiem Valtry) pierwsze miesiące br. nie były udane. Valtra plasuje się na miejscu 8. w rankingu marek, ze sprzedażą na poziomie 107 sztuk (4,3%), a Massey Ferguson na miejscu 13. – 34 sztuki (1,4%).
Jeśli chodzi o liderów w poszczególnych przedziałach mocy, to kwiecień 2018 r. nie przyniósł nawet najmniejszych zmian w tym zestawieniu. Dlatego też po pierwszych czterech miesiącach 2018 r. New Holland jest nadal numerem jeden w najpopularniejszych przedziałach mocy – 70-100, 71-140 i 141-200 KM. W przypadku ciągników o niższej mocy dominuje Kubota. Jeśli chodzi o modele o mocy powyżej 200 KM – marka John Deere.
Województwa i powiaty
Rozkład geograficzny sprzedaży ciągników na rynku polskim nie przyniósł większych zmian w kwietniu 2018 r. Pozycję lidera i vicelidera, zarówno po pierwszym kwartale 2017 r, jak i 2018 r. piastowały województwa mazowieckie i wielkopolskie. W br. na najniższym stopniu podium plasuje się woj. lubelskie, zastępując w tej roli woj. podlaskie, jedyne z tak wyraźnym spadkiem sprzedaży w stosunku do pierwszych miesięcy 2017 r.
Biorąc pod uwagę sprzedaż w poszczególnych powiatach, w okresie styczeń-kwiecień br. najwięcej ciągników zarejestrowano w powiecie grójeckim (woj. mazowieckie) – aż 69 sztuk. Na pozostałych miejscach podium uplasowały się powiaty: wysokomazowiecki (woj. podlaskie, 43 sztuki) i rawski (woj. łódzkie, 35 sztuk). Dla porównania w pierwszych czterech miesiącach 2017 r. największą sprzedaż odnotowano w powiatach: grójeckim (49 sztuk), mieście stołecznym Warszawa (46 sztuk) i pow. wysokomazowieckim (38 sztuk).
Analiza geograficzna w rozbiciu na marki
Biorąc pod uwagę sprzedaż ciągników w rozbiciu na poszczególne marki, New Holland zachował pozycję lidera w 9 województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, podlaskim, śląskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim, a także małopolskim (razem z marką Kubota). Kolejne cztery województwa (lubelskie, małopolskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) należały do Kuboty, zaś trzy – do marki John Deere (woj. dolnośląskie, opolskie i pomorskie).
Topowe modele
W kwietniu 2018 r. w zestawieniu topowych modeli doszło do zmiany na pozycji lidera. Ciągnik Ursus C-380 (69 sztuk w pierwszych czterech miesiącach br.) został wyprzedzony przez ciągnik John Deere 6120M (71 sztuk). Na najniższym stopniu podium uplasowały się modele: New Holland TD5.105 i Kubota L5040 (po 66 sztuk). Dla porównania podium po pierwszych trzech miesiącach ub. roku wyglądało następująco – Ursus C-380 (119 sztuk), Zetor Major 80 (90 sztuk) i Deutz-Fahr Agrolux 410 (85 sztuk).
Rynek ciągników używanych
Brak dobrej koniunktury na rynku ciągników nowych nie znaczy, że rolnicy kupują mniej ciągników. Po prostu przychylniejszym okiem spoglądają na „używki” – w pierwszych czterech miesiącach zarejestrowano 7180 szt. ciągników używanych, podczas gdy w tym samym okresie roku ubiegłego było to jedynie 6360 sztuk. Oznacza to wzrost o 12,9%.
Czołowe marki
W okresie styczeń-kwiecień 2018 r. najpopularniejszą marką wśród „używek” była marka Massey Ferguson – 967 sztuk, udział w rynku 13,5%, a na pozostałych miejscach podium uplasowały się: John Deere (926 sztuk, 12,9%) i Renault (797 sztuk, 11,1%). Po 1/3 ub. roku kolejność na dwóch pierwszych miejscach była odwrotna – John Deere, przed Massey Ferguson i Renault. Według struktury wiekowej, w grupie pojazdów w wieku do 5 lat przewodzi marka Belarus, w przedziale 6-10 i 11-20 lat – John Deere, zaś powyżej 20 lat – Massey Ferguson.
Struktura geograficzna i wiekowa
Struktura geograficzna rynku ciągników używanych po raz kolejny różni się w porównaniu do rynku ciągników nowych. W pierwszych czterech miesiącach br. najwięcej ciągników używanych zarejestrowano w woj. mazowieckim (1139 sztuk), lubelskim (974 sztuki) i podlaskim (847 sztuk). W okresie styczeń-marzec 2017 r. najwięcej „używek” sprzedała się w woj. mazowieckim, lubelskim i wielkopolskim Struktura wiekowa różni się w zależności od województwa. Jeśli chodzi o ciągniki w wieku do 5 lat, to tradycyjnie już dominuje woj. podlaskie, w grupie ciągników 6-10 lat – woj. wielkopolskie, 11-20 lat – woj. mazowieckie, zaś powyżej 20 lat – woj. lubelskie.
Sprzedaż ciągników rolniczych – 04.2018
Źródło: PIGMiUR