Mimo wprowadzania do ciągników rolniczych coraz nowocześniejszych systemów przeniesienia napędu okazuje się, że „gąsienica” jest nadal najbardziej wydajnym sposobem przełożenie wysokiej mocy na podłoże i uciąg ciągnika.
Przykładem może być ciągnik Versatile 610 DT należący do gamy traktorów przegubowo–gąsienicowych Deltatrack. Ciągnik napędza silnik QSX15 o mocy nominalnej 605 KM firmy Cummins, o pojemności 14,9 l. W ciągniku zastosowano przekładnię TA22 typu Powershift 16×4 firmy CAT. DeltaTrack porusza się na drodze z prędkością 35.4 km/h. Maksymalny ciężar ciągnika to ponad 30 ton.
Układ Deltatrack stworzono we współpracy z firmą Camoplast, z myślą o długim okresie użytkowania zarówno podwozia jak i gąsienic. Układ gąsienicowy wykorzystuje sprawdzone zewnętrzne osie planetarne w celu maksymalizacji przenoszenia siły napędowej na podłoże. Cztery niezależne gąsienice utrzymują balans i zapewniają ciągły styk z podłożem. DeltaTrack posiada zintegrowane mocowania osi i wzmocniony łącznik do ramy ciągnika. Rama pochłania obciążenie ze wszystkich gąsienic w celu przedłużenia okresu użytkowania i zmniejszenia potrzeby napraw.
Stalowe zbiorniki paliwa w DeltaTrack pomagają utrzymać równe rozłożenie ciężaru po obu stronach niezależnie od poziomu paliwa. Paliwo przepływa przez rurę łącząca, aby poziom paliwa był identyczny po lewej i prawej stronie. Zbiorniki są zamontowane tak, aby nie oddziaływać na stosunek ciężaru z przodu i z tyłu. Pojemność zbiorników wynosi 1749 litrów.
Układ napędowy DeltaTrack utrzymuje zewnętrzna osie planetarne. Zewnętrzne osie zasilają dokładnie nad wózkami (bogies), aby utrzymać identyczny moment obrotowy dla każdej gąsienicy. Przez to minimalizuje się wpływ zakłóceń na siłę napędowa podczas zakręcania i zmniejsza się stratę momentu obrotowego, aby możliwe było łatwiejsze ostre zakręcanie z ciężkimi sprzętami i dużym obciążeniem.
DeltaTrack wykorzystuje napęd typu positive drive, aby zmniejszyć zużycie, tarcie oraz wytwarzane ciepło. Poślizgu gąsienic pozbyto się dzięki połączeniu kształtowemu występów gąsienicy i koła napędowego. DeltaTrack utrzymuje 7 występów w połączeniu z kołem napędowym przez cały czas w celu wyeliminowania poślizgu pomiędzy gąsienicą, a kołem napędowym. DeltaTrack wykorzystuje gąsienice z największymi występami (8.5” ; 215 mm) dostępnymi w przemyśle, celem maksymalizacji okresu użytkowania.
VERSATILE 610 DT – podstawowe dane techniczne:
– silnik Cummins QSX15 T4F, pojemność 14,9 l
– Moc nominalna 605 KM
– Moc maksymalna 650 KM
– Przyrost momentu obrotowego 49% przy 1400 RPM
– Maksymalny moment obrotowy 7% przy 1800 RPM
– Przekładnia Powershift CAT 16 / 4
– Hydraulika: Układ zamknięty typu Load Sensing, wydajność standardowa 201 l/min
– System hydrauliczny „Hi-Flow” 401 l/min
– Maksymalne ciśnienie robocze 197 bar
– Podstawowy Ciężar ciągnika (bez paliwa) 26694 kg
– Maksymalny ciężar ciągnika 30345 kg
Opracowanie: MDF
źródło: KAGRO