Włoska fabryka w Lecce, gdzie produkowane są m. in. ładowarki teleskopowe wciąż się rozwija i planuje zwiększenie produkcji do końca 2024 roku. Efektem tych działań jest prezentowana podczas targów Agritechnica 2023 zmodernizowana seria ładowarek teleskopowych TH, która obejmuje pięć modeli i 13 wersji. Zakres udoskonaleń sięga od wydajności aż po komfort, które są ukierunkowane na dalsze poprawienie doświadczeń operatora; obejmują one elementy, takie jak sterowany elektrohydraulicznie, system poziomowania wysięgnika, wyróżniony nagrodą na targach EIMA 2022. Z zewnątrz wprowadzono nie tylko nową stylistykę, lecz również wprowadzono nową konstrukcję pokrywy silnika, aby zapewnić lepszą widoczność.
Modele z pakietem wyposażenia Elite posiadają wysokowydajny układ hydrauliczny, który pozwala skrócić cykle robocze
Podczas gdy modele TH6.36 (maks. wysokość podnoszenia / udźwig: 6 m/3,6t), TH7.32 (7 m / 3,2 t), TH7.37 (7 m /3,7 t), TH7.42 (7 m / 4,2 t) i TH9.35 (9 m / 3,5t) ładowarek teleskopowych marki New Holland w wersji wyposażenia Plus posiadają układ hydrauliczny o natężeniu przepływu oleju 140 l/min, modele TH6.36, TH7.37, TH7.42 i TH9.35 z pakietem wyposażenia Elite są wyposażone w wysoko wydajną pompę o zmiennej wydajności i wydatku 160 l/min. Większe natężenie przepływu przekłada się na krótsze czasy cykli roboczych i skraca o 25% czas podnoszenia i opuszczania wysięgnika, dzięki czemu wzrasta wydajność pracy.
Tak jak inne produkty marki New Holland nowe ładowarki teleskopowe wyróżniają innowacyjne, opracowane we własnym zakresie przez markę rozwiązania technologiczne. Należy do nich elektrohydrauliczny samoczynny system poziomowania wysięgnika, który został zaprezentowany na targach EIMA 2022 i wyróżniony na nich nagrodą za innowacje techniczne. Zamiast siłownika kompensującego, który zazwyczaj steruje samopoziomowaniem, zastosowano parę czujników kąta położenia wysięgnika, które przekazują dane o jego położeniu do elektronicznego modułu. Dzięki temu niezwłocznie i precyzyjnie jest obliczane wymagane natężenie przepływu oleju, zapewniające szybkie i dokładne samopoziomowanie oraz minimalne straty materiału, a ponadto ograniczające prace konserwacyjne dzięki zmniejszonej liczbie mechanicznych komponentów.
Nowy układ elementów sterowania ułatwia obsługę
Wszystkie ładowarki teleskopowe serii TH marki New Holland posiadają na wyposażeniu przekładnię typu Powershift 6×3, która już wcześniej była stosowana w niektórych modelach tej serii; posiada ona 3-stopniową regulację dynamiki działania przekładni nawrotnej Powershuttle za pomocą przycisku, co pozwala na regulację dynamiki przyspieszania po zmianie kierunku jazdy. Wprowadzony w kabinie szereg zmian głównych elementów sterowania, ułatwia obsługę i monitorowanie maszyny. Nowy, 7- calowy kolorowy monitor LCD InfoView ułatwia wprowadzanie ustawień i regulację za pomocą pokrętła sterowania oraz wyświetla widok z nowej kamery cofania po włączeniu biegu wstecznego Obok monitora umieszczony jest nowy wskaźnik momentu obciążenia z diodami LED, który ostrzega operatora o ryzyku utraty stabilności przy zbliżaniu się do granicy maksymalnego udźwigu i odcięcia układu hydraulicznego.
Wraz z rosnącą liczbą klientów pragnących monitorować i rejestrować osiągi maszyny, aby usprawnić procesy zarządzania, nowe ładowarki teleskopowe TH są także przygotowane do montażu systemu PLM Connect. W ich zakresie znajduje się subskrypcja na usługi telematyczne PLM Connect marki New Holland, która umożliwia zdalne monitorowanie położenia, poziomu paliwa i wielu innych parametrów za pomocą komputera lub smartfonu.
Główne funkcje w zasięgu ręki operatora dzięki nowemu dżojstikowi zintegrowanemu z podłokietnikiem
W kabinie ładowarek teleskopowych serii TH zastosowano nowy, zintegrowany z podłokietnikiem dżojstik w pełni sterujący funkcjami układu hydraulicznego, przekładnią napędową i wyborem kierunku jazdy. Wbudowane przyciski umożliwiają obsługę monitora i głównych funkcji takich jak tryb kierowania, sterowanie przekładnią napędową, a także tryb przeładunku, załadunku i jazdy po drogach. W podłokietniku znajduje się również sterowanie funkcją potrząsania łyżką i szybkości załadunku/opróżniania oraz regulacji częstotliwości potrząsania łyżką na monitorze InfoView. Do pamięci można wprowadzić dwa położenia wysięgnika dla podnoszenia/opuszczania, wysuwania/wsuwania oraz zgarniania/wytrząsania.
Udoskonalona funkcja stałego przepływu umożliwia precyzyjną regulację prędkości
obrotowej silnika i dodatkowego natężenia przepływu; do jej włączenia przy używaniu takich narzędzi jak obrotowa szczotka służy przycisk na dżojstiku. Przycisk sterowania prędkością obrotową silnika umożliwia również zapisanie obrotów silnika do używania określonych narzędzi.
Klawiatura przycisków umożliwia także proste zarządzanie funkcjami maszyny takimi jak włączenie kamery wstecznej, redukcja ciśnienia w obwodzie zaworów hydrauliki zewnętrznej, włączenie amortyzacji wysięgnika, wysprzęglenie przekładni napędowej, regulację dynamiki ruchu wysięgnika, włączenie tylnych zaworów hydrauliki zewnętrznej oraz podnoszenie wysięgnika przy jednoczesnym wysuwaniu/wsuwaniu. Automatyczna funkcja doładowania silnika samoczynnie zwiększa jego obroty do wysokich obrotów jałowych, gdy maszyna pracuje w trybie ładowarki z niską prędkością jazdy, wysięgnikiem całkowicie wsuniętym i włączonym układem hydraulicznym. Tymczasowe wysprzęglenie sprawia, że maksymalna moc silnika jest przekazywana do układu hydraulicznego przed ponownym załączeniem układu napędowego, aby utrzymać siłę pchania na stałym poziomie.
Odpowiedni tryb do każdej pracy
Charakterystykę pracy można dostosować do wymogów operatora i zadania poprzez ustawienie wysokiej lub niskiej czułości działania dżojstika i wysięgnika w zależności od tego, czy przy pracy wymagana jest najwyższa precyzja czy też szybkość.
Nowe ładowarki teleskopowe serii TH posiadają również tryby pracy odpowiednie do wykonywanego zadania. W trybie ładowania priorytetem są szybka zmiana kierunku jazdy i szybki ruch wysięgnika, natomiast w trybie przeładunku priorytet mają płynna zmiana kierunku jazdy oraz płynny ruch wysięgnika wraz z automatycznym, zsynchronizowanym wysuwaniem/wsuwaniem i ruchem w pionie, mające na celu skrócenie cykli roboczych i ułatwienie pracy podczas wykonywania takich precyzyjnych zadań jak układanie bel w stosie lub załadunek samochodów. W trybie transportowym układ hydrauliczny wysięgnika jest wyłączony, a włączone są płynna zmiana biegów pod obciążeniem i kierowanie na dwa koła.
Źródło: New Holland Agriculture