Wyposażona w łyżkę o pojemności 3,0 m3 ładowarka kołowa DL300-3 została zaprojektowana z myślą o różnorodnych potrzebach związanych z przenoszeniem materiału: od załadunku i transportu granulatu do zastosowań związanych z biomasą roślinną, odchodami zwierzęcymi lub odpadami organicznymi.
Ładowarka kołowa DL300-3 wyposażona jest w 5-cylindrowy silnik Diesla Scania DC09 o pojemności 9 litrów i maksymalnej mocy 202 kW przy 1800 obr./min, spełniający wymagania normy Stage IIIB w zakresie emisji dzięki zastosowaniu technologii SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) i DPF (filtra cząstek stałych).
Najmniejszy z całej nowej rodziny dużych ładowarek kołowych Doosan, zgodnych ze Stage IIIB, model DL300-3 to połączenie silnika o dużej mocy z układem SCR z nowym układem napędowym ZF i kilkoma innymi funkcjami zapewniające zmniejszone zużycie paliwa. Technologia SCR pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o około 10% w porównaniu z innymi maszynami o podobnych rozmiarach i z technologią EGR. Nowa maszyna zapewnia również więcej opcji odsprzedaży dzięki możliwości zmiany silnika na Tier 2, popularny na rynkach wschodzących.
Mniejsze zużycie paliwa
Nowa 5-biegowa skrzynia ZF zapewnia lepsze przenoszenie mocy z silnika do kół, co znacznie przyczynia się do zmniejszenia łącznego zużycia paliwa. Zmiana z czterech na pięć biegów sprawiła, że ładowarka lepiej reaguje na ruchy drążka i ma lepsze przyspieszenie, zwłaszcza podczas pracy na pochyłościach. Zastosowanie mniejszych przełożeń pozwoliło uzyskać mniejsze wahania prędkości pracy silnika, a niższa prędkość silnika w całym zakresie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dzięki wysokiej jakości skrzyni biegów poziom hałasu jest niższy, a sprawność i wydajność pracy – większa. Do zmniejszenia zużycia paliwa przyczynia się również zastosowanie sprzęgła ryglowego.
Nowa duża ładowarka kołowa posiada trzy tryby pracy: ECO, NORMAL i POWER, które pozwalają dostosować maszynę do typu wykonywanych prac poprzez zmianę prędkości silnika i przełożenia zależnie od wybranego trybu. Dzięki funkcji „Power-Up” operator może przejść do kolejnego, wyższego trybu pracy, naciskając pedał gazu. Dzięki tej opcji operator może korzystać z trybu NORMAL podczas jazdy i przejść do trybu POWER, gdy będzie to naprawdę konieczne, np. podczas podnoszenia materiału, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Wskaźnik ECO dostarcza informacji w czasie rzeczywistym na temat stosunku spalania do wydajności maszyny, dzięki czemu operator może wybrać najlepszy ze względu na zużycie paliwa tryb pracy.
Istnieje możliwość zabezpieczenia hasłem uruchamiania maszyny. Jeśli system automatycznej redukcji obrotów silnika jest aktywny, prędkość pracy silnika zmniejsza się o ok. 200 obr./min w czasie 10 sekund w przypadku braku ruchu maszyny. Funkcja ta jest idealna do prac wymagających dłuższego oczekiwania, np. załadunku ciężarówki. Dzięki systemowi automatycznej redukcji obrotów silnika zużycie paliwa może zostać zmniejszone nawet o 8%.
Nowy mechanizm różnicowy ZF typu II o ograniczonym poślizgu to większa wytrzymałość i dłuższa żywotność. Tarcie toczne mechanizmu zostało zredukowane, dzięki czemu kontrola trakcji została zwiększona, a zużycie paliwa – zmniejszone. Opcjonalnie klienci mają do wyboru mechanizm ZF z hydrauliczną blokadą mechanizmu różnicowego. Funkcja ta jest uruchamiana za pomocą pedału operatora lub w trybie automatycznym, w zależności od momentu na pierwszym i drugim biegu. Zaletą systemu blokady hydraulicznej jest mniejsze tarcie toczne niż w przypadku systemu ograniczania poślizgu.
System odcięcia momentu obrotowego
Wszystkie duże ładowarki kołowe Doosan nowej generacji wyposażone są w system odcięcia momentu obrotowego (TCCO), który – po aktywowaniu – uruchamia się automatycznie. Zapewnia to bezpośrednie mechaniczne połączenie pomiędzy silnikiem a układem przeniesienia napędu bez żadnych strat mocy ani momentu obrotowego na przemienniku momentu obrotowego. Testy wykazały, że w porównaniu z tradycyjnymi systemami zużycie paliwa przy zwiększonej przyczepności jest do 10% niższe. W przeciwieństwie do układów napędowych stosowanych w innych maszynach system TCCO można aktywować na biegach od 2 do 5, a nie tylko na najwyższym, dzięki czemu jest on bardziej skuteczny.
System odcięcia sprzęgła pozwala operatorowi na odłączenie przekładni od silnika za pomocą pedału hamulca w celu przekazania 100% mocy silnika na potrzeby układu hydraulicznego. Dzięki temu ruchy są szybsze, siła wyrywająca jest zmaksymalizowana, a zużycie paliwa – zmniejszone.
Podobnie jak inne ładowarki kołowe Doosan nowej generacji, model DL300-3 jest wyposażony w hydrauliczne pompy tłokowe o zmiennej wydajności, sterowane przez czujnik obciążenia, co wpłynęło na zwiększenie wydajności pracy i zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki zastosowaniu czujnika obciążenia pompy hydrauliczne otrzymują sygnał z zaworu MCV określającego potrzebną ilość oleju. Pozwala to na poprawę wydajności silnika.
Wentylator chłodnicy jest napędzany przez układ hydrauliczny i sterowany za pomocą jednostki ECU. Zmiany kierunku obrotów wentylatora w celu oczyszczania chłodnicy można dokonać ręcznie z kabiny bez konieczności wyłączania silnika. Okresy zmiany kierunku obrotów wentylatora (od 30 minut do 2 godzin) można określić w menu.
Duża wygoda operatora
W kabinie o nowej konstrukcji zastosowano wiele ulepszeń, zarówno na zewnątrz – m.in. powiększona przednia szyba i zwiększony zasięg wycieraczek zapewniające lepszą widoczność, większe osłony przeciwbłotne zapewniające lepszą ochronę, ulepszona poręcz i stopnie czy nowa pokrywa dachowa – jak i wewnątrz – m.in. nowy panel przyrządów ze zintegrowaną jednostką sterowania pojazdem (VCU).
Panel sterowania został zmodyfikowany tak, aby pozwolić operatorowi na wybór wyświetlanych informacji. Podczas korzystania z menu głównego operator ma dostęp do kilku funkcji i informacji dotyczących maszyny. Możliwe jest monitorowanie w czasie rzeczywistym danych takich jak ciśnienie, temperatura i prędkość pracy silnika. Dzięki specjalnemu menu operator ma dostęp do szczegółowych informacji o maszynie.
Dzięki przeniesieniu zbiornika płynu do spryskiwaczy poza kabinę zwiększona została przestrzeń wewnątrz kabiny, co sprawiło, że uzyskano więcej miejsca na stopy. Klimatyzacja jest sterowana automatycznie przez czujnik temperatury.
W kabinie znajduje się również nowa chłodziarka na produkty spożywcze. Powiększono również schowek za fotelem.
Trwałość i łatwość serwisowania
Podobnie jak inne duże ładowarki kołowe Doosan nowej generacji, model DL300-3 standardowo wyposażony jest w automatyczny układ smarowania SKF Vogel Auto Lubrication wydłużający żywotność maszyny i okres jej eksploatacji.
Ramię podnoszące zostało wzmocnione dzięki wykonaniu elementów mechanizmu przechyłowego i samego ramienia z metalu grubszego o 10%.
Automatyczny system sterowania zespołem roboczym pozwala operatorowi na zapisanie jednej pozycji dolnej i jednej górnej. Funkcja podnoszenia wysięgnika „kick out” pozwala na skrócenie czasów cykli i zwiększa komfort operatora. Istnieje również możliwość zapamiętania pozycji kopania „return to dig”.
Dzięki nowym elementom ruchomym i większemu siłownikowi na ramieniu podnoszącym ciśnienie główne w układzie hydraulicznym zespołu roboczego zostało zwiększone o niemal 70 barów, co pozwoliło na zwiększenie siły wyrywającej i podnoszącej o maks. 5%.
Duży kąt otwarcia drzwi bocznych sprawia, że konserwacja maszyny jest łatwiejsza. Wentylator z funkcją wychylenia o 90° z uchylnymi drzwiami bocznymi ułatwia dostęp do tylnej części maszyny w celu oczyszczania nowej chłodnicy blokowej. Operator może ustalić i sprawdzać czas pozostały do najbliższego serwisowania. Jeśli termin serwisowania został przekroczony, wyświetlone zostanie ostrzeżenie. Dzięki przestronniejszej komorze silnika elementy takie jak filtry, zawory i akumulatory są łatwo dostępne podczas konserwacji.
Podstawowe dane techniczne ładowarki kołowej Doosan DL300-3
• Pojemność z nadsypem: 3,0 m3
• Obciążenie statyczne na wyproście: 15 135 kg
• Obciążenie statyczne, kąt 40°: 13 070 kg
• Obciążenie statyczne, kąt 37°: 13 310 kg
• Długość z łyżką: 8270 mm
• Szerokość z łyżką: 2920 mm
• Wysokość: 3475 mm
• Wysokość wysięgnika do sworznia łyżki: 3975 mm
• Wysokość opróżniania (45°) z przykręconymi zębami: 2725 mm
• Zasięg opróżniania (45°) z przykręconymi zębami: 1290 mm
• Koła: 3200 mm
• Promień ruchu łyżki: 6455 mm
• Maks. prędkość jazdy: 36,0 km/h
• Silnik: 5-cylindrowy silnik Scania DC09 SCR o mocy 202 kW przy 1800 obr./min
• Masa robocza: 18 570 kg
• Siła wyrywająca: 17200 kg
źródło: Doosan Infracore Construction Equipment