Od 2015 roku na polskim rynku dostępne będą nowe modele ładowarek Kramer. Producent wykorzystując konieczność odświeżenia gamy ładowarek z silnikami o mocy powyżej 50 KM związanej z wprowadzeniem nowej normy emisji spalin wprowadził również szereg usprawnień mających na celu jeszcze lepsze dostosowanie maszyn do wymagań rynku rolniczego.
Jest to już drugie wydanie rolniczych modeli ładowarek Kramer. Tym razem po za licznymi zmianami konstrukcyjnymi zmodyfikowano również oznaczenia modeli. Teraz nazwa ładowarki składa się symbolu KL (Kramer Loader) po którym występuje liczba oznaczająca ciężar wywracający a za nią po kropce oznaczenie serii, kolejnym symbolem jest literka oznaczająca rodzaj wysięgnika. Dla poszczególnych modeli dostępne są teraz 3 rodzaje wysięgników. Wysięgnik standardowy który nie jest oznaczony specjalnym symbolem, wysięgnik wydłużony który została opracowany specjalnie na potrzeby rolników oznaczony liter L oraz wysięgnik teleskopowy który symbolizuje litera T. Wprowadzając na rynek rolniczy dwie serię maszyn (seria 5 oraz 8) Kramer kontynuuje swą filozofie budowania oferty maszyn która rozpoczął w poprzedniej dekadzie na rynku budowlanym.
Cechy charakterystyczne dla poszczególnych serii ładowarek Kramer.
Seria 5 |
Seria 8 |
· Nowa kabina z drzwiami z lewej strony i konsolą joysticka oraz panelem sterowania po prawej stronie. Panel sterujący, oraz tablica rozdzielcza przeszły face lifting w najnowszym wydaniu serii 5. Po za poprawą estetyki są one teraz jeszcze bardziej czytelne przejrzyste oraz ergonomiczne. · Dostępna z przekładaniami 20 oraz 30 km/h · Silniki o mocy maksymalnej 75 KM · Zaczep z możliwością ciągania przyczep do 3.5 tony · Dostępna teraz również z 3-ma trybami skrętu kół. · Silnik Kohler – KDI 2504 |
· Szeroka kabina, z otwieranymi drzwiami z obu stron kabiny oraz podłokietnikiem z wbudowaną konsolą joysticka, czytelną centralnie umieszczoną deską rozdzielczą z nowym wyświetlaczem zawierającym wszystkie podstawowe parametry pracy ładowarki. · Dostępna z przekładaniami 20, 30 oraz 40 km/h · Silniki o mocy maksymalnej do 100 KM (w zależności od modelu) · Zaczep z możliwością ciągania przyczep do 14 ton. · Silniki Deutz TCD 2.9 l oraz TCD 3.6 l |
Ładowarki Kramer dostępne są teraz z 5-cioma silnikami. Producent zastosował trzy nowe jednostki napędowe:
· Kohler KDI 2504. Turbodoładowana jednostka z Intercooler’em zasilana układem ComonRail. Pojemność 2,5 litra i moc maksymalna 75 KM. Jednostka objęta 4 letniej gwarancją producenta (limit 4000h). Stosowana w serii 5.
· Deutz TCD 2.9 L o mocy 75 KM. Turbodoładowany z Intercooler’em i układem wtryskowym CommonRail. Jest to podstawowa jednostka montowana w ładowarkach serii 8.
· Deutz TCD 3.6 L o mocy 100 KM. Turbodoładowana jednostka z Intercooler’em i układem Common Rail. Jednostka montowana jest wyłącznie w serii 8 wraz z pakietem Transportowym. Umożliwia ona ładowarkom jeszcze sprawniejsze ciągnięcie przyczep o dopuszczalnej masie 14 ton.
Pozostałe dwa, to dobrze znane i sprawdzone silniki marki Yanmar które występują w dwóch wersjach. Silniki 3 cylindrowy montowany jest w dwóch najmniejszych ładowarkach serii 5 modelach KL 10.5 oraz KL 12.5. Natomiast silnik 4 cylindrowy bez zmian został zastosowany jest w ładowarce KL 19.5 oraz co jest nowością w nowym modelu KL 35.8. Wszystkie jednostki spełniają aktualną normę emisji spalin. Udało się to uzyskać bez stosowania instalacji ingerujących w pracę silnika. Po za dwoma najmniejszymi silnikami pozostałe zostały wyposażone w katalizator utleniający DOC który w bezobsługowy sposób utlenia cząstki sadzy HC oraz tlenki azotu NOx łącząc je ze sobą w wyniku czego powstaje azot atmosferyczny, para wodna oraz dwutlenek węgla.
Lecz to nie zmiany w jednostkach napędowych podyktowane przepisami unijnymi oraz nazewnictwie są najistotniejsze dla polskiego rolnika. Jedne z najistotniejszych zmian dla rolnictwa zostały wprowadzone w wysięgnikach maszyn. Po pierwsze ładowarki dostępne są teraz z dwoma rodzajami wysięgników, standardowym oraz zwydłużonym oznaczony literą L. Ponadto większość modeli dostępna będzie również z hydraulicznie-ryglowanym mocowanie typu euro-ramka co znacznie zwiększy uniwersalność tych maszyn oraz obniży koszt dostawania do potrzeb gospodarstwa. Również wysięgnik teleskopowy uległ modernizacjom. Zamontowano w nim czujnik sekcji pochyłu który ułatwi operatorowi prace z pleciarką. Zmieniono również konstrukcji siłownika odpowiedzialnego za wysuw teleskopu dzięki czemu zlikwidowano nie miłe uderzenie w momencie pełnego wysunięcia teleskopu. Delikatnym poprawkom uległo również rozmieszczanie przewodów wewnątrz wysięgnika. Ponadto pojawi się nowy przycisk pozwalający zluzować ciśnienie w trzeciej sekcji hydraulicznej dzięki czemu podczas zmiany elementów roboczych używających trzeciej sekcji operator nie będzie zmuszony do wyłącznie silnika. Zmiany te maja istotny pozytywny wpływ na to w jakim stopniu ładowarki Kramer spełniają potrzeby polskich rolników.
Po za zmianami dedykowanymi wyłącznie rolnikom wprowadzono również usprawnienia które maja istotny wpływ dla branży komunalnej oraz leśnej w których ładowarki Kramer również są niezastąpione. Jedną z nich, która zapewne ucieszy wszystkich potencjalnych posiadaczy nowych modeli jest 100 % blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi. Do tej pory większość modeli ładowarek wyposażona była w mechanizm różnicowy typu self-locking który automatycznie przenosi napęd na drugie koło w momencie gdy któreś z kół danej osi straci przyczepność. Teraz operator samodzielnie będzie mógł zdecydować o zablokowaniu mechanizmu różnicowego, dzięki czemu ładowarki będą posiadały jeszcze większą siłę pchania co na pewno będzie użyteczne w nie jednym tartaku czy też oborze. Większość modeli po za dwoma wyjątkowymi (35.8 oraz 43.8) w standardzie będzie wyposażona w blokadę przedniej osi z możliwością opcjonalnego zamontowania blokady tylnej. Zmianom uległ również tempomat prędkości który jest obowiązkowym wyposażaniem każdej uniwersalnej ładowarki komunalnej teraz jest on sterowany elektronicznie co pozwoliło na doposażenie go w bank pamięci. Jest to mały akcent z strony producenta który nie zapomniał podczas projektowania nowych modeli również o branży komunalnej. Która na pewno doceni najistotniejszy element ładowarki komunalnej jakim jest układ Power Flow który zapewnia zasilanie elementom roboczym o dużym zapotrzebowaniu na moc hydrauliczną. Mamy do czynienia już z czwartym wydaniem instalacji Power Flow. Udostępnia ona w zależności od modelu nawet do 120 litrów oleju na minutę zasilającego silniki hydrauliczne elementów roboczych takich jak kosiarka bijakowa na wysięgniku czy tez nożyce do gałęzi.
Gama ładowarek na rok 2015 będzie zawierała następujące modele:
Seria 5 : |
Seria 8 : |
KL 10.5 KL 12.5 KL 19.5 KL 37.5 KL 30.5 T |
KL 35.8 KL 37.8 KL 43.8 KL 30.8T KL 35.8 T |
{gallery}Kramer 2015{/gallery}
MDF / Korbanek