Firmy rolnicze zabiegają o jak najwyższy poziom swoich usług. Dotyczy to firm świadczących usługi w zakresie prac polowych jak i firm zajmujących się sprzedażą i obsługą serwisową maszyn rolniczych. Przykładem może być firma AGRO-LAND Marek Różniak ze Śmielina, dealer takich marek jak Claas, Horsch, Pichon, Mzuri i innych, która stawiając na młodych, dobrze przygotowanych do pracy zawodowej, podjęła współpracę z Zespołem Szkół Żeglugi Śródlądowej im. kmdr. Bolesława Romanowskiego w Nakle nad Notecią.
Pierwsze spotkania rozpoczynające współpracę odbyły się w dniach 28 i 30 października 2014. Jak mówi Łukasz Lewandowski – dyrektor handlowy AGRO-LAND: „Cel nadrzędny tego przedsięwzięcia to ściślejsze powiązanie kształcenia zawodowego z potrzebami i oczekiwaniami rynku pracy oraz lepsze przygotowanie absolwentów do sprostania wyzwaniom kariery zawodowej. Elementem tych działań ma być określenie ramowej współpracy pomiędzy przedstawicielem sektora biznesu – Firma AGRO-LAND Marek Różniak oraz osobami związanymi bezpośrednio z przedsięwzięciem – nauczycielami praktycznej nauki zawodu Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle nad Notecią. Na dzień dzisiejszy zatrudniamy ponad 30-stu pracowników. Prężnie się rozwijamy a w planach mamy zatrudnienie kolejnych pracowników zwłaszcza serwisu. W działalności związanej z obsługą rolnictwa waga umiejętności serwisantów jest ogromna, dlatego tez chcemy pozyskiwać do pracy tych najzdolniejszych, wstępnie przygotowanych do pracy już na etapie kształcenia”.
Podczas spotkań obrazujących działalność Firmy Agro-Land zaprezentowano 3 etapowe stacje ćwiczeń. Uczniów podzielono na 2 grupy. Pierwsza stacja opierała się na prezentacji multimedialnej w Sali konferencyjnej. Przedstawiono tam obszar działalności Firmy, a skupiono się na zakresie obowiązków serwisanta. Kolejną stacją była prezentacja magazynu części zamiennych. Przedstawione zostały zasady składania zamówień, przyjmowania towarów do stanu magazynowego oraz omówiono podstawowe programy komputerowe niezbędne w pracy pracownika magazynu części zamiennych. Największym zainteresowaniem cieszyła się stacja diagnostyczna. Pracownik serwisu – Michał Kopydłowski prezentował problemy, z którymi mierzy się codziennie. Przeprowadził pokaz diagnostyki układu hydraulicznego w ładowarce teleskopowej CLAAS Scorpion przy pomocy oprogramowania komputerowego. Kolejnym punktem była diagnoza komputerowa usterek pracy silnika w ciągniku Axion 830. Następnie omówiono podstawowe wyposażenie auta serwisowego oraz warsztatu stacjonarnego wraz z narzędziami specjalnymi.
Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w pokazach. Jak twierdzi Pan Prof. Bogdan Ślagowski. Warto podkreślić, że te spotkania to pierwsze kroki w współpracy obu jednostek a z ich efektów skorzystają wszyscy, a zwłaszcza młodzi ludzie rozpoczynający swoja karierę zawodową.
MDF / AGRO-LAND Marek Różniak