Site icon maszynydlafarmera.pl – Portal Techniki Rolniczej

Amazone – nowy, hydromechaniczny układ skrętu osi UniTrail

Maszyny ze skrętną osią są wyraźnie stabilniejsze na zboczach, niż maszyny ze skrętnym zaczepem. Oś skrętna była dotychczas dostępna tylko jako system elektro-hydrauliczny, gdzie dla sterowania konieczna była kompleksowa elektronika regulacji taka, jak obejmujący wszystkie maszyny z komputerem Amatron+. Do pracy z hydromechanicznym układem UniTrail wystarczy jedynie specyficzny dla opryskiwaczy, terminal obsługowy Amaspray+.

Najważniejszą zaletą nowego układu kierowniczego UniTrail jest szybkie, niezależne od prędkości jazdy, absolutnie spokojne prowadzenie opryskiwacza. Oprócz tego, system funkcjonuje także przy złożonej belce polowej pozwalając maszynie na dokładne poruszanie się po śladach ciągnika; przynosi to odczuwalne korzyści przy pracy we wrażliwych kulturach rzędowych.

Układem UniTrail, steruje zamknięty system hydrauliczny. Jest on złożony z siłownika zdawczego, zamontowanego między belką pociągową a zaczepem Hitch, oraz z dwóch siłowników odbiorczych, zamontowanych po lewej i prawej stronie kierowanej osi opryskiwacza. Podczas kierowania, siłownik zdawczy jest zsuwany lub rozsuwany, co powoduje wymianę oleju w siłownikach odbiorczych i odpowiednie zmiany pozycji osi opryskiwacza. Jeśli to konieczne, to w trybie polowym za pomocą układu sterującego o dwustronnym działaniu, kierowaną oś można przesterować ręcznie. Gdy układ kierowniczy zostanie skręcony do oporu, załączy się hydrauliczne zabezpieczenie przed przeciążeniem. W porównaniu do wcześniejszych, czysto mechanicznych systemów kierowania z Amazone-BBG, znacznie wzrosła trwałość komponentów, co stanowi także jedną z istotnych zalet systemu UniTrail. Na skali zawsze widać, w jakiej pozycji znajduje się oś. Dzięki temu kierowca może przełączać układ kierowniczy do trybu polowego lub drogowego dokładnie przy środkowej pozycji osi oraz nadzorować ręczne korekty kierowania na zboczach. W trybie jazdy drogowej przełączanie między drogą a polem odbywa się z kabiny ciągnika – siłownik zdawczy i siłowniki odbiorcze są wtedy wzajemnie rozłączone. Podczas ruchów kierowania olej przemieszcza się tylko między dwoma komorami siłownika zdawczego a siłowniki odbiorcze na osi opryskiwacza są zablokowane w pozycji środkowej.

Agregatowanie opryskiwacza ciągnikiem następuje przez belkę pociągową oraz dolne dźwignie zaczepu kategorii II. Ten nowy i wyjątkowo stabilny zaczep stosowany dzisiaj także przy dużych maszynach uprawowych oraz siewnikach, wyróżnia się bardzo spokojną pracą i wysokimi obciążeniami pionowymi. Maszyna z takim zaczepem jedzie w ruchu drogowym tak samo spokojnie, jak przy dołączeniu do zaczepu transportowego. Luz na dolnych dźwigniach jest bardzo mały i tylko w minimalnym stopniu wpływa na właściwości jezdne. Nowy system posiada homologację do jazdy po drogach z prędkością do 40 km/h przy napełnionym zbiorniku.

 

Amazone


Exit mobile version