W roku 2017 do sprzedaży zostaną wprowadzone trzy nowe modele Case IH Quadtrac CVX, które uzupełnią aktualną ofertę obejmującą pięć modeli ciągników o maszyny z renomowaną przekładnią powershift w standardzie. – Nowa przekładnia CVXDrive umożliwia wykorzystanie zalet płynnej jazdy od postoju aż po prędkość 40 km/h i można ją zaprogramować do pracy z określoną prędkością jazdy lub prędkością obrotową silnika, a resztę wykona oprogramowanie do automatycznego zarządzania wydajnością (APM), które będzie w odpowiedni sposób sterować prędkością obrotową silnika i pracą przekładni – wyjaśnia Hans-Werner Eder, menadżer ds. marketingu ciągników Quadtrac marki Case IH.
– Flagowy model serii Quadtrac CVX – model 540 CVX – posiada maksymalną moc 613 KM i jest najsilniejszym ciągnikiem z przekładnią bezstopniową (CVT) – wyjaśnia Sommer.
– Dwa pozostałe modele tej serii – Quadtrac 500 CVX i Quadtrac 470 CVX – posiadają maksymalną moc wynoszącą odpowiednio 558 KM i 525 KM.
– Marka Case IH jest synonimem ciągników wysokiej mocy, a po 17-letnim doświadczeniu z technologią przekładni bezstopniowej zdobytym w segmencie ciągników o średniej mocy wprowadzamy tę technologię do największych ciągników, aby właściciele największych gospodarstw rolnych oraz ich operatorzy mogli skorzystać z oszczędności paliwa i większej wydajności pracy.
Renoma i moc
Napęd ciągników Case IH Quadtrac CVX zapewniają 6-cylindrowe silniki Cursor 13 o pojemności skokowej 12,9 l opracowane przez firmę siostrzaną – FPT Industrial; w dwóch mniejszych modelach zastosowano jednostopniową, a w modelu 540 dwustopniową sprężarkę doładowującą. Mniejsza turbosprężarka zapewnia responsywność silnika w niskim zakresie obrotów, a druga, większa jednostka zapewnia maksymalną moc na wysokich obrotach. Każda turbosprężarka doładowująca posiada własny układ chłodzenia, co pozwala przyśpieszyć reakcję pod obciążeniem o 30%.
Silniki spełniają wymogi normy emisji spalin Stage IV dzięki zastosowaniu układu Case IH Hi-eSCR, który również pozwala zoptymalizować zużycie paliwa. Największy model serii Quadtrac CVX – Quadtrac 540 CVX – posiada moc znamionową 543 KM (wg ECE R120 2), natomiast z aktywowanym przy obciążeniu systemem zarządzania mocą silnika (EPM) silnik rozwija moc 598 KM; w obu przypadkach ma to miejsce przy prędkości obrotowej silnika 2100 obr/min. Maksymalną moc wynoszącą 613 KM silnik rozwija przy 1900 obr/min, a maksymalny moment obrotowy równy 2607 Nm przy 1400 obr/min. Zbiornik paliwa w ciągniku ma pojemność 1230 l, a zbiornik płynu AdBlue – 322 l.
Pierwszy w branży ciągnik przegubowy z przekładnią bezstopniową
Dotychczas przekładnie bezstopniowe nie były stosowane w ciągnikach przegubowych. Zastosowana w ciągnikach Quadtrac 470, 500 i 540 CVX przekładnia CVXDrive posiada wiele zalet – łatwiejszą obsługę, zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych operatorów, szybsze przyspieszanie do prędkości docelowej w polu i na drodze, redukcję zmęczenia operatora, rozwijanie pełnej mocy przy niskiej prędkości jazdy przy specjalistycznych pracach lub stosowaniu specjalnych narzędzi roboczych oraz możliwość wykorzystania całego przepływu w układzie hydraulicznym przy jeździe z niską prędkością podczas wykonywania takich prac, jak sadzenie lub siew. Przekłada się to na wzrost wydajności, szybsze cykle robocze i maksymalną oszczędność paliwa.
Przekładnia CVX umożliwia płynną jazdę do przodu w zakresie prędkości od 0 do 40 km/h i do tyłu w zakresie od 0 do 18 km/h, ponadto umożliwia zapisanie do pamięci trzech regulowanych prędkości docelowych pomiędzy 0-40 km/h, które można modyfikować za pomocą pokrętła i przycisków na Multicontrollerze. Przekładnia posiada funkcję redukcji biegu, która umożliwia maksymalne przyspieszenie. Prędkość jazdy 40 km/h jest osiągana przy zaledwie 1640 obr/min. Maksymalną wydajność i komfort operatora zapewniają cztery mechaniczne zakresy przekładni z automatyczną zmianą zakresu; moc jest przenoszona w 100% mechanicznie już przy prędkości poniżej 10 km/h, na której są wykonywane ciężkie prace kultywacyjne. Cztery zamontowane w czterech zespołach przekładni planetarnych, wielotarczowe mokre sprzęgła pozwalają zmieniać zakres bez przerwy w dostarczaniu mocy, a równe prędkości sprzęgieł zapewniają płynną zmianę bez zużycia sprzęgła.
Pompa hydrostatyczna i silnik hydrostatyczny stanowią jeden zespół bez przewodów wysokociśnieniowych łączących oba te elementy. Regulowana tarcza napędowa w pompie tłoczkowej pozwala regulować prędkością i umożliwia dwukierunkowe działanie silnika hydrostatycznego. Przykładem zastosowania tego rozwiązania jest funkcja aktywnego zatrzymania, kiedy silnik hydrostatyczny kompensuje prędkość silnika.
Funkcja aktywnego zatrzymania zapobiega staczaniu się ciągnika przy zatrzymaniu się na pochyłości bez konieczności użycia hamulca nożnego lub ręcznego przez operatora. Po upływie 45 sekund następuje automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego.
Zamiast stosowanej w ciągnikach Quadtrac z przekładnią Powershift przepustnicy nożnej w modelach Quadtrac CVX zastosowano pedał jazdy. W trybie automatycznym funkcjonuje on jako prawdziwy pedał jazdy i pozwala sterować prędkością jazdy. Maksymalną prędkość jazdy można regulować za pomocą pokrętła i przycisków zmiany zakresu na zamontowanym na podłokietniku Multicontrollerze. W trybie ręcznym pedał funkcjonuje jak tradycyjna przepustnica nożna. Na Multicontrollerze jest również umieszczony przycisk sterowania przekładnią nawrotną, który działa analogicznie do znajdującej się z lewej strony kierownicy dźwigni zmiany kierunku jazdy. W ten sposób operator może wybierać sposób zmiany kierunku jazdy i wykonywać ten manewr bez zdejmowania rąk z kierownicy. Ręczna przepustnica Dual Drive umożliwia ustawienie minimalnej i maksymalnej prędkości obrotowej silnika i tym samym zwiększyć wydajność i zmniejszyć zużycie paliwa. Funkcja statyki prędkości obrotowej silnika pozwala określić minimalną prędkość obrotową, przy której silnik może pracować pod obciążeniem.
Ciągnik można zatrzymać na chwilę, na przykład na skrzyżowaniu, używając do tego tylko pedału hamulca, a po jego zwolnieniu ciągnik powróci do swej poprzedniej prędkości. Pociągnięcie do siebie Multicontrollera powoduje szybką redukcję prędkości jazdy do przodu. Używając Multicontrollera można ustawić trzy różne poziomy dynamiki działania przekładni napędowej przy jeździe do przodu i do tyłu oraz przekładni nawrotnej.
Systemy elektroniczne zwiększające wydajność
Głównym systemem sterowania pracą ciągników Quadtrac CVX jest automatyczny system zarządzania wydajnością (APM), zaprojektowany z myślą o optymalizacji pracy maszyny pod kątem minimalnego zużycia maszyny lub osiągnięcia maksymalnej wydajności.
APM koordynuje pracą silnika i przekładni napędowej przy używaniu Multicontrollera i pedału jazdy, automatycznie redukując obroty silnika do minimalnej wartości wymaganej dla danego obciążenia, aby ograniczyć zużycie paliwa. Ciągnik może również pracować w trybie ręcznym, bez systemu APM. Wtedy do sterowania przekładnią służy Multicontroller, a obrotami silnika – przepustnica nożna lub ręczna.
Układ hydrauliczny do obsługi największych narzędzi roboczych
Maksymalne natężenie przepływu dostarczane przez pompę hydrauliczną o zmiennej objętości skokowej z kompensacją ciśnienia i natężenia przepływu wynosi 216 l/min (opcjonalnie 428 l/min) i pozwala na obsługę największych narzędzi. Układ pracuje pod ciśnieniem 210 barów i zapewnia zasilanie nawet ośmiu zaworów hydrauliki zewnętrznej. Zaworami oraz tylnym TUZ-em o udźwigu 8949 kg można sterować elektronicznie za pomocą podłokietnika z Multicontrollerem.
Komfortowa kabina operatora
Choć renomowana kabina Surveyor będąca na wyposażeniu ciągników Quadtrac CVX jest dobrze znana, to posiada ona parę nowych elementów związanych z zastosowaniem w maszynach przekładni CVX Drive. Operator skorzysta na liftingu podłokietnika z Multicontrollerem z dzieloną przepustnicą do ustawiania minimalnej i maksymalnej prędkości oraz nieznacznej modyfikacji Multicontrollera pod kątem ułatwienia obsługi przekładni CVX z wyświetlaniem informacji o jej działaniu na ekskluzywnym wyświetlaczu marki Case IH umieszczonym na prawym słupku A. Operator znajdzie na nim informacje o prędkości obrotowej silnika, docelowym biegu w przekładni do jazdy do przodu i wstecz, aktualnie włączonym biegu, aktualnej prędkości jazdy, a ponadto wskaźnik hamulca postojowego i ustawienia przekładni w położeniu neutralnym, jazdy do przodu lub jazdy wstecz oraz informację o biegu, który zostanie wybrany przy zmianie kierunku jazdy. Ponadto na wyświetlaczu są podane informacje o poziomie paliwa i płynu AdBlue.
Ciągnik jako kontynuator technologii napędu gąsienicowego
– Przekładnia CVX wpłynie pozytywnie na pracę silnika, spalanie paliwa i efektywność pracy ciągnika Quadtrac – uważa Hans-Werner Eder. Zalety tej technologii obejmują redukcję prędkości obrotowej w celu oszczędniejszego zużycia paliwa, a w przypadku klientów wykorzystujących narzędzia napędzane WOM-em – zwiększenie wydajności dzięki utrzymywaniu stałej mocy przy płynnym przełączaniu biegów. Zastosowanie przekładni bezstopniowej w ciągnikach Quadtrac może otworzyć nowy rozdział w wykorzystaniu ciągników o wysokiej mocy w rolnictwie.
Źródło: Case IH