Wielokrotnie przetestowana od czasu wypuszczenia pierwszego prototypu w roku 1992 koncepcja ciągnika Case IH Quadtrac z chwilą zaprezentowania najnowszej generacji osiągnęła nowe wyżyny: Szybsze przełączanie biegów i działająca aż o 40% sprawniej – w porównaniu do maszyn pochodzących z roku 2015 – przekładnia nawrotna zapewniają najnowszym modelom z rocznika 2016 łagodniejszą zmianę kierunku jazdy.
„Ten, już wcześniej przekonujący do siebie klientów ciągnik o dużej mocy, z czterema niezależnymi punktami styku z podłożem, dzięki optymalizacjom wprowadzonym w modelach produkowanych w roku 2016 charakteryzować się będzie jeszcze większą wydajnością. Quadtrac wyposażony zostanie między innymi w przedni układ hydrauliczny i płytę silosu służącą do ściskania kiszonki, jak również w szybciej reagującą przekładnię nawrotną, umożliwiającą maksymalizację liczby przejść do silosu nawet o 130 podczas 12-godzinnego dnia pracy – a to oznacza dla naszych klientów ogromną oszczędność czasu i wzrost wydajności” – objaśnia Ulrich Sommer.
Udoskonalona 16-biegowa przekładnia Powershift
Dzięki optymalizacjom przekładni przewidzianym dla modeli produkowanych w roku 2016 w zależności od punktu pracy wydajność przekładni może wzrosnąć o 2-5%. Optymalizacje te obejmują nowy zawór sterujący, nowe oprogramowanie sterujące, jak również zmodernizowany układ hydrauliczny przekładni. Do udoskonaleń wprowadzonych w obrębie układu hydraulicznego przekładni napędowej należą nowe deflektory oleju zapobiegające stratom spowodowanym przez rozpryskiwanie, nowa, wydajniejsza pompa oleju przekładniowego typu tandem, jak również zmiana pozycji napędu WOM. Te modyfikacje w obrębie przekładni przekładają się dla klientów na od dwu- do 5-cio procentowy wzrost mocy pociągowej przy zachowaniu dotychczasowego niskiego zużycia oleju napędowego.
Ponadto, udoskonalona przekładnia umożliwia szybszą – o mniej więcej 20% – zmianę biegów od 1-go do 16-go, – niezależnie od tego, czy kierowca zmienia je ręcznie, czy też za pomocą systemu automatycznego zarządzania produktywnością APM. W przypadku prac, w których pomiędzy poszczególnymi polami konieczne jest pokonywanie większych odległości na drogach, oznacza to istotną oszczędność czasu. Kolejną zaletą modeli Quadtrac produkowanych w roku 2016 jest szybszy, a równocześnie płynniej działająca przekładnia nawrotna. Nowa, o 40% szybsza funkcja Shuttle oznacza znacznie szybsze zwalnianie aż do całkowitego zatrzymania, szybszą zmianę kierunku oraz szybsze przyspieszanie. „Jeżeli za punkt wyjścia przyjmiemy średnio dwuminutowy cykl zmiany kierunku podczas przejść do silosu oraz 12-godzinny dzień pracy, wówczas optymalizacja ta przekłada się na nawet 130 dodatkowych przejazdów do silosu. Oznacza to znaczny wzrost produktywności w przypadku pracy z silosem, jak również szybsze manewry układu nawrotnego podczas wszystkich pozostałych czynności – twierdzi Ulrich Sommer.
Przednia i tylna przestrzeń robocza w świetle reflektorów LED – do 44 000 lumenów.
Nowe, dostępne jako wyposażenie opcjonalne, pakiety oświetlenia LED spełniają wszystkie oczekiwania użytkowników. Oprócz standardowego pakietu oświetleniowego składającego się z 14 reflektorów halogenowych dostępny jest opcjonalny pakiet świateł LED, składający się z sześciu świateł ksenonowych HID na kratce chłodnicy, czterech świateł LED w tylnej części dachu kabiny, jak również czterech świateł LED z tyłu. Drugą opcją jest pakiet oświetleniowy LED o zasięgu 360°, w którym przewidziano cztery dodatkowe światła LED na dachu kabiny. W przypadku połączenia pakietu LED z pakietem LED 360° maszyna dysponuje łącznie 6 światłami ksenonowymi HID oraz 12 światłami LED, które łącznie pozwalają uzyskać natężenie strumienia światła wynoszące 44 000 lumenów. W ten sposób po prawej i lewej stronie maszyny uzyskuje się intensywne oświetlenie, porównywalne ze światłem dziennym, w promieniu 35 metrów, a z tyłu maszyny – w promieniu 40 metrów.
Nowy układ kierowniczy
Klienci i ich pracownicy z reguły spędzają w kabinie ciągnika Quadtrack długie i intensywne dni robocze. Aby zapewnić im jeszcze większy komfort pracy, w modelach Quadtrac produkowanych w roku 2016 przewidziano nowy elektroniczny układ kierowniczy. Podczas prac polowych potrzebne będą zaledwie cztery obroty kierownicy, by z pełnego skrętu w lewo wykonać pełny zakręt w prawo. To z kolei oznacza o wiele mniejszy wysiłek kierowcy. Stanowi to ewidentny postęp w porównaniu do sześciu obrotów kierownicy, wymaganych do tej pory. Przy prędkościach przekraczających 35 km/h układ kierowniczy przełącza się automatycznie z trybu polowego na tryb drogowy; ta zmiana sygnalizowana jest na wyświetlaczu na słupku A i powoduje wyższy opór kierownicy, jak również mniejsze bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego. Pozwala to zapobiec nadsterowności, a przy tym gwarantuje jeszcze bezpieczniejsze i przyjemniejsze kierowanie również podczas jazdy po drogach.
Automatyczne blokady mechanizmu różnicowego w osi przedniej i tylnej
Jednolite koncepcje obsługi i funkcji we wszystkich modelach ciągników stanowią kluczowy element filozofii marki Case IH; umożliwia to klientom uzyskanie maksymalnej elastyczności i niezawodności podczas korzystania z maszyn należących do różnych serii. Obsługa blokady mechanizmu różnicowego w modelach Quadtrac produkowanych w roku 2016 jest teraz porównywalna pod względem funkcjonalności ze znanym i sprawdzonym systemem stosowanym w modelach Magnum i należy do wyposażenia seryjnego. Po włączeniu system pozostaje aktywny i zapewnia optymalny napęd również na trudnych odcinkach pola, dopóki nie zostanie użyty hamulec główny, nie zostanie przekroczona prędkość 25 km/h lub nie zostanie zarejestrowane wyższe ciśnienie sterowania ew. mniejszy kąt skrętu.
„System działa proaktywnie, rozpoznaje silniejszy poślizg w polu i w takim przypadku pozostaje aktywny. Ta nowa funkcja umożliwia lepsze wykorzystanie blokady mechanizmu różnicowego i zwiększa korzyści płynące z rozwiązania opartego na 4 gąsienicach w trudnych warunkach roboczych” – objaśnia zalety nowej automatycznej blokady mechanizmu różnicowego Ulrich Sommer.
Optymalna widoczność – z tyłu i na obrany kurs
Produkowane w roku 2016 ciągniki należące do serii Quadtrac wyposażone będą w podzielone lusterka szerokokątne z regulacją elektryczną. Zapewni to nie tylko optymalną widoczność tylnej części ciągnika, ale również uczyni jazdę po drodze z podłączonymi dużymi narzędziami znacznie bezpieczniejszą i przyjemniejszą. Górną część lusterka można będzie regulować elektrycznie z fotela kierowcy, natomiast jego dolne segmenty służyć będą jako lusterko szerokokątne zapewniające bardzo obszerne pole widzenia, obejmujące zasięgiem pasma jazdy za ciągnikiem Quadtrac.
Kolejną innowacją wprowadzoną w produkowanych w roku 2016 modelach Quadtrac jest system automatycznego prowadzenia AccuGuide™. Dzięki nowemu oprogramowaniu nowe pasma jazdy po nawróceniu będą rejestrowane szybciej i precyzyjniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Pozwoli to w jeszcze większym stopniu wykorzystać niewielki kąt skrętu ciągników Quadtrac, bez pozostawiania nasypów, i zapobiec pominięciom pasm w pobliżu uwroci. „Podsumowując, rozwiązanie to przyczynia się nie tylko do większej wydajności i do optymalizacji potencjału zyskowności, ale również zwiększa dodatkowo komfort pracy” – podsumowuje Ulrich Sommer.
źródło: Case IH