Najnowsze badania pokazały, że podczas transportu drogowego, funkcja ECOtronik powoduje zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 20 procent, a w przypadku pracy w polu, na przykład podczas nawożenia, wartość ta wzrasta nawet do 30 procent.
Nowoczesne sterowanie silnikiem
Nowy czterocylindrowy silnik common-rail FPT F5C generuje pełną moc nie tylko przy prędkości znamionowej, ale także przy oszczędnej prędkości 1 900 obr/min. Ta właściwość nie tylko zapewnia niskie zużycie paliwa podczas pracy, ale dzięki niskiemu poziomowi hałasu, wynoszącemu zaledwie 72 dB, operator korzysta z większego komfortu i znacznie mniejszego poziomu drgań. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 457Nm i ekonomicznej prędkości 1 500 obr/min, a zredukowana prędkość biegu jałowego oznacza niższe zużycie paliwa i pomaga chronić środowisko. Dwie dające się zapisać prędkości obrotowe silnika zapewniają oszczędną pracę w polu/z użyciem wału odbioru mocy.
Niższa prędkość obrotowa = mniejsze zużycie
Dzięki optymalizacji krzywej momentu obrotowego przy ekonomicznej prędkości 1 500 obr/min silniki w ciągnikach Steyr Multi oferują pełen moment obrotowy w momencie, w którym jest on najbardziej potrzebny. Ta zasada gwarantuje, że nowe ciągniki Steyr ECOtronik mają wystarczającą ilość mocy niezależnie od zadania. Ponadto zmniejszona prędkość biegu jałowego wynosząca 700 obr/min jeszcze bardziej redukuje zużycie paliwa.
Maksymalną prędkość jazdy 40 km/h uzyskuje się przy prędkości obrotowej wynoszącej zaledwie 1 730 obr/min, co wpływa korzystnie na zużycie paliwa, obniżając je nawet o 11%. System ECOtronik automatycznie przełącza cztery biegi powershift jednocześnie. Równe przeskoki zapewniają maksymalnie płynne przełączanie biegów, co pomaga zredukować straty mocy. Poza zmniejszeniem zużycia paliwa, system ECOtronik zapewnia optymalne, płynne przełączanie biegów przekładni powershift, co przekłada się na szczególny komfort jazdy dla kierowcy.
Tryb EKO dla wału odbioru mocy – mniejsze zużycie paliwa, mniejszy hałas
Nowe modele Steyr ECOtronik posiadają wał odbioru mocy z czterema trybami pracy (540, 1 000, 540E oraz 1 000 E obr/min), których przełożenia zostały dokładnie dostosowane do charakterystyki silnika. Dzięki systemowi ECOtronik wał odbioru mocy może się obracać w obie strony, a w przypadku lekkich zadań, takich jak mieszanie nawozu płynnego, wał odbioru mocy może być używany przy obniżonej prędkości obrotowej silnika, co jednocześnie obniża hałas i zużycie paliwa.
Centralne sterowanie
Głównym elementem koncepcji obsługi ciągników Multi jest nowo zaprojektowany multisterownik, który pozwala na szybkie opanowanie intuicyjnej obsługi. W modelach z systemem ECOtronik, ciągniki z przekładnią powershift po raz pierwszy mają podwójny gaz ręczny, co pozwala na zmianę momentów zmiany biegów za pomocą gazu ręcznego oraz trybów Eko i Power. W trybie Eko zmiana biegów odbywa się przy niskiej prędkości obrotowej silnika (1 400 obr/min) w celu obniżenia zużycia paliwa, natomiast w trybie Power, zmiana biegów odbywa się przy 1 900 obr/min w celu pełnego wykorzystania mocy silnika i zapasy momentu obrotowego.
Wyraźne oszczędności
Doświadczenia w praktyce pokazują, że optymalne dostosowanie momentów zmiany biegów pozwala na obniżenie zużycia paliwa nawet o 22 procent. System ECOtronik wykonuje to zadanie za kierowcę.
Doskonalenie sterowania silnikiem i przekładnią w ten sposób umożliwia zmniejszenie prędkości obrotowych silnika i znaczne zwiększenie wydajności. Podczas wykonywania ciężkich prac w polu, takich jak uprawa ziemi, przy wykorzystaniu 80 procent mocy znamionowej, zmniejszenie prędkości obrotowej silnika z 2 200 do 1 500 obr/min obniża zużycie paliwa o ponad 15 procent. Podczas transportu drogowego zużycie zmniejsza się o 22 procent, a podczas zadań takich jak praca z ładowarką czołową, lub praca z siewnikiem, gdzie potrzeba około 20 procent mocy znamionowej, zużycie paliwa obniża się o ponad 30 procent.
Nowa technologia ECOtronik, zaprojektowana w fabryce ciągników firmy Steyr w St. Valentin, została nagrodzona srebrnym medalem na targach Agribex 2013 w Brukseli.
źródło: Steyr