Podobnie jak AXION 900, nowy AXION 800 posiada większy rozstaw osi przy rozkładzie masy 50% na przód i 50% na tył, zawarte w kompaktowym kształcie. Aby ciągnik zachował swoją zwrotność, przednia maska uzyskała „kształt talii osy“ z AXION 900. Pakiet chłodnic umieszczono w najszerszym miejscu dźwigara przedniej osi, silnik posiada wyjątkowo wąską miskę olejową zintegrowaną w ramie. Zalety: wąski kształt umożliwia duże kąty skrętu i tym samym, mały promień zawracania. Stabilna budowa pozwala na montaż ładowacza czołowego o udźwigu 3,5 wzgl. 5,6 ton, bez dodatkowych wzmocnień.
Jakościowy skok w kwestii komfortu pracy kierowcy
Kabina o 4 słupkach oraz koncepcja komfortu CLAAS z 4 punktową amortyzacją kabiny, tłumienie wstrząsów podnośników i resorowanie przedniej osi nowego 800 wzorowane na serii 900, stanowi jakościowy skok w kwestii komfortu pracy kierowcy. Odpowiednio duże jest także podobieństwo obu serii ciągników, gdy idzie o design. Kabina jest nie tylko przesunięta bardziej do przodu, ale także wyższa i szersza. Dzięki jednoczęściowej szybie przedniej bez poprzecznych łączników oraz panoramicznej szybie tylnej, kierowca ma znakomity widok do przodu i na maszyny zamontowane z tyłu ciągnika.
Pierwsza maszyna CLAAS z 4 stopniem emisji spalin
Nowy AXION 800, jako pierwsza maszyna CLAAS dysponuje silnikiem Stage IV (Tier 4f), spełniającym wszystkie przyszłościowe wymagania dotyczące oczyszczania spalin. Odbywa się ono dwustopniowo poprzez katalizator oksydacji oleju napędowego (DOC/Oxi Kat), połączony z katalizatorem SCR. W przeciwieństwie do filtra cząstek stałych, katalizator oksydacji oleju napędowego jest bezobsługowy.
Czterema modelami obejmującymi zakres mocy od 200 do 270 KM, nowy AXION 800 uzupełnia program ciągników CLAAS w przedziale swoich najbliższych krewniaków, to jest ARION 500/600 ze 145 do 184 KM oraz AXION 900 z 280 do 400 PS (według ECE R 120).
Nowe, sześciocylindrowe silniki FPT o pojemności 6,7 l dysponują momentem obrotowym o 8% wyższym, niż poprzedni model a także zakresem stałej mocy do 500 obr/min. Oznacza to osiąganie wyższego momentu obrotowego i większej mocy przy zredukowanej liczbie obrotów a w efekcie, niższe zużycie paliwa. Nowością w AXION 800 jest również to, że pełna moc silnika jest rozwijana we wszystkich pracach w każdym momencie i bez żadnych ograniczeń. Nowy wentylator VISTRONIC podaje – z regulacją elektroniczną – zawsze tak dużo wydajności chłodzenia, ile jest rzeczywiście potrzebne w każdej z chłodnic. Jest to dodatkowa oszczędność paliwa.
Nowe, opatentowane odłączanie przekładni przedniego WOM
Jako pierwsza w nowym AXION 800 do dyspozycji jest przekładnia HEXASHIFT, nieco później pojawia się bezstopniowa przekładnia CMATIC. Dla przekładni przedniego WOM w AXION 800 zespół konstruktorów CLAAS POWER SYSTEMS zdecydował się nowo opatentowane sprzęgło: jeśli przedni WOM nie jest używany, można całą przekładnię odłączyć od silnika. Powód tego czysto mechanicznego rozwiązania jest następujący: przekładnia przedniego WOM ciągnika jest z reguły stale napędzana przez silnik, ale wykorzystywana tylko podczas prac sezonowych. Oznacza to, że pracujące w oleju koła zębate stale potrzebują energii do ich napędu, także wtedy, gdy przekładnia nie jest obciążona. Dzięki odłączaniu przekładni przedniego WOM silnik oszczędza kolejne 0,4 litra oleju napędowego na godzinę.
Obsługa – do wyboru z CIS lub CEBIS
Przy obsłudze, nowy AXION 800 sięga do sprawdzonej koncepcji ARION 500/600: do wyboru są tu CIS oraz CEBIS. CIS z mechanicznymi zespołami sterowania oraz CLAAS INFORMATION SYSTEM (CIS), jest idealną dla wszystkich klientów, szukających ciągnika z niewielką obsługą elektroniczną. W wersji CEBIS (CLAAS Elektronisches Bord-Informations-System) ciągniki dysponują elektronicznymi zespołami sterowania oraz zamontowanym w poręczy fotela terminalem CEBIS. Wersja z CEBIS obejmuje inteligentne manewrowanie na nawrotach oraz zarządzanie dołączonymi maszynami a także wykorzystanie wszystkich możliwości urządzeń ISOBUS. Wiele funkcji ciągnika i maszyn roboczych można sterować przyciskami funkcyjnymi w poręczy fotela względnie przez wielofunkcyjną dźwignię CMOTION.
źródło: Claas