Marka CLAAS prezentuje sieczkarnię JAGUAR 990 – nowy flagowy model z serii 900. Maszyna jest również dostępna z podwoziem gąsienicowym TERRA TRAC. W modelu JAGUAR 970 zastosowano nowy silnik zgodny z normą emisji spalin Stage V. Zarówno modele z serii 900, jak i 800 wyposażono w nową koncepcję obsługi z terminalem dotykowym CEBIS Touch i wieloma innymi aktualizacjami.
Maksymalna wydajność dzięki mocy do 925 KM
JAGUAR 990 zwiększa maksymalną moc silnika w serii 900 do 925 KM / 680 kW. Silnik MAN V12 ma pojemność 24 litrów i jest stosowany również w modelu JAGUAR 980 o mocy 850 KM / 625 kW. Nowością jest sześciocylindrowy silnik rzędowy MAN D4276 w sieczkarni JAGUAR 970. Z pojemności skokowej wynoszącej przeszło 16 l generuje on moc 790 KM / 581 kW. Niemal 3 l pojemności na cylinder zapewnia stabilną krzywą mocy. Dzięki temu JAGUAR 970 osiąga najniższe wartości zużycia paliwa na tonę zebranego plonu w swojej klasie wydajności.
Większą moc otrzymały równie modele 960 i 940, a także sieczkarnie JAGUAR 880 i 860 z serii 800. Wszystkie nowe silniki spełniają obowiązujące dla rynku normy emisji spalin, w tym normę Stage V. Spaliny w modelach JAGUAR 960-840 są oczyszczane poprzez selektywną redukcję katalityczną (SCR) w połączeniu z filtrem cząstek stałych.
Nowy CEBIS z obsługą dotykową dla wszystkich sieczkarni JAGUAR
Nowy CEBIS z ekranem dotykowym umożliwia operatorowi szybki i wygodny dostęp do wszystkich funkcji maszyny. Najważniejsze z nich są regulowane bezpośrednio za pomocą przełączników w podłokietniku. Obsługa sieczkarni JAGUAR jest intuicyjna i nie wymaga wcześniejszego przeszkolenia. Dzięki temu nawet nowi operatorzy po krótkim czasie są w stanie bezpiecznie obsługiwać maszynę i w pełni wykorzystywać jej potencjał. Operator może obsługiwać sieczkarnie JAGUAR na cztery sposoby:
- Jedno dotknięcie ekranu dotykowego i nowy terminal CEBIS udziela operatorowi bezpośredniego dostępu do wszystkich funkcji maszyny.
- Możliwe jest zaprogramowanie siedmiu ustawień jako ulubionych i wywoływanie ich za pomocą przełączników na joysticku wielofunkcyjnym CMOTION.
- Pokrętła i przyciski terminala CEBIS
- Bezpośrednia regulacja za pomocą przełączników
Możliwość uniwersalnej regulacji terminala CEBIS zapewnia optymalną widoczność w każdych warunkach. Ze swojej pozycji podstawowej w polu widzenia operatora terminal można przesunąć całkowicie w prawo wzdłuż podłokietnika. Dzięki temu operator zyskuje optymalną widoczność na cały przyrząd roboczy, na przykład podczas zbioru wyległej kukurydzy.
Nowa kolumna kierownicy umożliwia optymalne dostosowanie kierownicy do potrzeb operatora. Nowy dynamiczny układ kierowniczy sprawia, że sterowanie maszyną jest jeszcze bardziej komfortowe. Do prędkości 10 km/h wystarczy 2/3 obrotu kierownicy, aby uzyskać pełny kąt skrętu kół. Od 10 do 20 km/h wymagane obroty kierownicy dynamicznie zwiększają się. Od 20 km/h do bezpiecznej jazdy z dużymi prędkościami ponownie dostępne są pełne obroty kierownicy. Aktywacja dynamicznego układu kierowniczego odbywa się poprzez terminal CEBIS. Dostosowanie obrotów kierownicy jest możliwe w dowolnym momencie.
Nowość: CEMOS AUTO PERFORMANCE reguluje moc silnika i prędkość jazdy
Dzięki CEMOS AUTO PERFORMANCE sieczkarnia JAGUAR utrzymuje ustawioną prędkość na stałym poziomie i reguluje moc silnika oraz prędkość jazdy w zależności od masy plonu. Wraz z rosnącą masą plonu najpierw zwiększa się moc silnika, po czym zmniejszona zostaje prędkość jazdy.
Przy mniejszej masie plonu moc silnika jest automatycznie redukowana. Pozwala to utrzymać stałą prędkość obrotową silnika i eliminuje nagłe zmiany obciążenia. Rezultatem jest równomierny przepływ materiału przy wysokiej niezawodności działania i niższym zużyciu paliwa. Dzięki temu praca operatora staje się łatwiejsza – w szczególności podczas zbiorów w trudnych warunkach.
Najlepsza jakość paszy dzięki precyzyjnemu dozowaniu dodatków do kiszonki
Inteligentne systemy sieczkarni JAGUAR tworzą podstawę doskonałej jakości paszy – zarówno z precyzyjnie dozowanymi dodatkami ze zbiornika o pojemności 375 l, jak i wysoko skoncentrowanej z nowego aplikatora ACTISILER 37. Ten dwuścienny zbiornik chroni koncentrat dodatku do kiszonki nawet w wysokich temperaturach zewnętrznych. Pompa umożliwia precyzyjne dozowanie w zakresie 0,2-20 l/h lub w zależności od przepustowości od 10 do 50 ml/t.
Wartość suchej masy określona przez czujnik bliskiej podczerwieni służy jako punkt odniesienia dla długości cięcia i dodatków. Poza suchą masą czujnik NIR określa różne składniki w zależności od plonu. Zmierzone wartości mogą być wykorzystane jako baza danych dla dokumentacji.
CEBIS w przejrzysty sposób informuje operatora o automatycznym dostosowywaniu długości cięcia i dozowania dodatków do kiszonki do zmierzonej suchej masy.
Nowy bęben V-MAX i hydrauliczny zgniot wstępny w standardzie w serii JAGUAR 900
Dzięki 42 nożom i częstotliwości cięcia zwiększonej do 25 200 cięć/min nowy bęben nożowy V-MAX 42 charakteryzuje się wyjątkowo wysoką przepustowością. Przy pełnym wykorzystaniu mocy silnika zapewnia on najlepszą jakość cięcia krótkiego materiału o długości 3,5-12,5 mm. W przypadku cięcia dłuższych kawałków trawy oraz kukurydzy w technologii SHREDLAGE bęben może pracować z jedną trzecią noży. Nowy V-MAX 42 jest dostępny opcjonalnie dla maszyn JAGUAR 990, 980 i 970.
Hydrauliczny zgniot wstępny z inteligentnym systemem sterowania zapewnia niezmiennie wysoką jakość cięcia i stanowi teraz element wyposażenia standardowego serii 900. Siłownik hydrauliczny ze zbiornikami ciśnieniowymi dzięki zróżnicowanym charakterystykom automatycznie dostosowuje siłę zgniotu wstępnego do różnych plonów i zmieniających się grubości warstw. Takie rozwiązanie zapewnia stałą jakość cięcia nawet w trudnych warunkach.
W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracy zmodyfikowano obudowę zespołu wciągania. Wzmocniony walec wciągający został stworzony z myślą o maksymalnej przepustowości, a większe płyty zamykające po bokach walców zgniotu wstępnego ograniczają dostęp brudu i hałas. Mocowanie walców na zaciski ułatwia konserwację.
Znacznie lepsze uszczelnienie systemu ostrzenia na obudowie bębna zmniejsza wnikanie brudu i redukuje poziom hałasu. Żywotność łożysk bębna została podwojona.
Szybkozłącza suchoodcinające typu flat face ułatwiają konserwację obudowy zespołu wciągania i obudowy bębna.
Podwozie TERRA TRAC – perfekcyjnie zintegrowane i wąskie na drodze
Kilkadziesiąt lat doświadczenia firmy CLAAS z technologią TERRA TRAC pozwoliło na jej perfekcyjne zintegrowanie w nowych modelach JAGUAR 990 i 960. Zawieszenie wahliwe umożliwia użytkowanie nawet w najtrudniejszych warunkach. Wyposażone w solidny ogranicznik podwozie jest w stanie wychylić się o 10° w górę i 13° w dół.
Na użytkach zielonych stosowany jest system ochrony gleby na nawrotach, w który wyposażone jest podwozie TERRA TRAC. Podczas pokonywania zakrętów rolki podtrzymujące są hydraulicznie dociskane w dół, przednia rolka napędowa podnosi się, a powierzchnia przylegania zmniejsza się o około jedną trzecią. Pozwala to w widoczny sposób chronić darń przed uszkodzeniami spowodowanymi występującym podczas skręcania efektem ścinania. Pomiary przeprowadzone przez FH Kiel wykazały, że nacisk na podłoże przy dociśniętych w dół rolkach podtrzymujących jest niższy niż w przypadku maszyny na kołach.
JAGUAR 960 TERRA TRAC wyznacza nowe standardy także na drodze. W przypadku gąsienicy o szerokości 635 mm szerokość zewnętrzna sieczkarni wynosi poniżej 3 m, co umożliwia jej bezproblemowe dopuszczenie do ruchu drogowego. Szerokość zewnętrzna maszyny z gąsienicą o szerokości 890 mm wynosi natomiast poniżej 3,5 m. Podwozie z zawieszeniem pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 40 km/h i zapewnia najwyższy komfort jazdy.
Przedłużony rozstaw osi znacznie zwiększa przestrzeń konserwacji i zapewnia bardzo dobry dostęp do podzespołów poprzez klapy konserwacyjne nad gąsienicami. Gniotownik można na przykład bardzo łatwo zdemontować nad prawą gąsienicę.
JAGUAR 800 z mocniejszym napędem przyrządu roboczego
Seria Jaguar 800 została wyposażona wzmocnionym napędem przyrządu roboczego. Trójrowkowy napęd i przednia oś zostały całkowicie zmodyfikowane. Dzięki temu również w modelach JAGUAR 880 (880 tylko dla Anglii, Irlandii i Włoch) i 870 można stosować DIRECT DISC 600. Podwyższenie ciśnienia w systemie zwiększyło siłę uciągu napędu hydrostatycznego w sieczkarniach JAGUAR 800 o 11%. Zapewnia to rezerwy nawet w najtrudniejszych warunkach. Co więcej, również seria 800 otrzymała nową koncepcję obsługi CEBIS.
Źródło: Claas