Obok silników w nowej technologii, które dzięki zastosowaniu systemu z filtrem cząstek stałych (DPF) spełniają wymagania norm emisji spalin Stage IIIb (Tier 4i) oraz licznym nowościom w zakresie wyposażenia, najjaśniejszym punktem nowych ciągników ARION jest ich kabina. Przez osiągnięcie znakomitej widoczności w każdym kierunku oraz przyjazną obsługę, kabina CLAAS nowej generacji tworzy wyjątkową jakość. W nowych ARION 500/600 firma CLAAS także w segmencie średniej mocy oferuje teraz technikę oraz komfort swoich wielkich ciągników AXION 900 i XERION.
Moc silników nowej serii ARION 500/600:
ARION Model |
Moc znamionowa kW/KM* przy 2.200 obr/min |
Max. kW/KM* przy 2.000 obr/min |
650 |
129/175 |
135/184 |
640 |
124/169 |
130/177 |
630 |
117/159 |
121/165 |
620 |
110/150 |
116/158 |
550 |
116/158 |
120/163 |
540 |
110/150 |
114/155 |
530 |
103/140 |
107/145 |
*Wartości wg ECE R 120
Siedem modeli ARION 500/600 oferowanych jest w zakresie mocy od 140 do 184 KM (wg ECE R 120). Zamontowano w nich silniki DPS nowej generacji, które optymalizują zużycie paliwa i spełniają wymagania nowych norm emisji spalin. W nowych modelach ARION konsekwentnie stosowana jest koncepcja CLAAS POWER SYSTEMS (CPS). CPS stanowi optymalną kombinację technologii i komponentów o nowej konstrukcji w układzie przeniesienia napędu. Nie chodzi tu jedynie o silnik i spełnienie wymagań norm emisji spalin, lecz o całą maszynę, jej efektywność w codziennej pracy oraz inteligentne wykorzystanie siły.
Pod maską silnika w serii 500 znajdują się czterocylindrowe jednostki napędowe o pojemności skokowej 4,5 l a w serii 600 silniki sześciocylindrowe o pojemności skokowej 6,8 l, wszystkie z techniką 4 zaworów na cylinder, układem wtryskowym Common Rail, turbiną doładowania o zmiennej geometrii i Intercoolerem chłodzeniem powietrza doładowującego. System DPF do wtórnej obróbki spalin jest całkowicie zintegrowany w koncepcji pojazdu i tak zamontowany pod maską silnika, że w żaden sposób nie ogranicza pola widzenia kierowcy.
Czterocylindrowe ciągniki aktualnej serii ARION 540 – 510 wyróżniają się wysoką zwrotnością niewielką masą własną, co jest korzystne przede wszystkim przy pracy z częściowym obciążeniem, na przykład z ładowaczem czołowym. Dzięki silnikom nowej generacji, topowy model, ARION 550, osiąga moc maksymalną 163 KM (wg ECE R 120) i jest zarówno w pracach z WOM, jak i w transporcie doskonałym wyborem.
Nowe ciągniki z sześciocylindrowej klasy mocy charakteryzuje przede wszystkim wysoka siła uciągu i spokojny praca zarówno w polu, jak i na drodze. Największy model tej serii, ARION 650, ma moc maksymalną 184 KM (wg ECE R 120). Wprowadzając nową generację ciągników ARION, firma CLAAS daje klientom możliwość wyboru pomiędzy ciągnikiem cztero- a sześciocylindrowym, w segmencie 150 KM.
Najlepsze z AXION 900
Niektóre, bardzo istotne nowości ARION 500/600 pochodzą z serii dużych ciągników CLAAS AXION 90 uznanego za maszynę roku 2012. Zalicza się do nich między innymi elektroniczne sterowanie wentylatora VISTRONIC. Pozwala ono precyzyjnie sterować wentylatorem. Dzięki VISTRONIC obniżono poziom hałasu, zapotrzebowanie mocy przez układ chłodzenia i tym samym zmniejszono zużycie paliwa. Sprężyny gazowe umożliwiają proste rozkładanie i szybkie czyszczenie pakietu chłodnic. Filtr powietrza umieszczono przed pakietem chłodnic gdyż w tej pozycji jest najlepiej dostępny.
Drugą rzucającą się w oczy cechą pochodzącą z dużych ciągników CLAAS jest obszerna kabina o pięciu słupkach, dostosowana do serii ARION. Charakteryzuje się bardzo dobrą widocznością, świetną ergonomią, czteropunktową amortyzacją, przestawialną kolumną kierownicy i w wersji z CEBIS (CEBIS – CLAAS elektroniczny system informacji pokładowej) nowym podłokietnikiem z wbudowaną wielofunkcyjną dźwignią CMOTION oraz terminalem obsługowym CEBIS. Podobnie, jak w AXION 900 kabina została przesunięta do przodu a dzięki panoramicznej szybie tylnej słupek B znalazł się poza polem widzenia kierowcy. Uzupełnieniem kabiny są zamontowane z prawej strony, jednoczęściowe drzwi wejściowe skonstruowane specjalnie dla serii ARION. W nowych ciągnikach ARION oferta foteli kierowcy została powiększona i obejmuje teraz pięć różnie amortyzowanych foteli produkowanych przez firmy Sears i Grammer.
Podobnie jak poprzednio, ARION w wersji CIS (CIS – CLAAS INFORMATION SYSTEM) jest dostępny z mechanicznymi zespołami sterowania. Podłokietnik CIS uzupełniono o funkcje WOM (włączanie / wyłączanie) a pokrętło do ustawiania głębokości roboczej przesunięto do przodu, przez co stało się lepiej dostępne. Ciągniki nowej serii mogą być przygotowane do współdziałania z CLAAS GPS PILOT oraz CLAAS TELEMATICS.
Do nowych ARION 500/600 firma CLAAS oferuje fabrycznie liczne nowości w osprzęcie i wyposażeniu. Wszystkie nowe modele mają budowę specyficzną dla ciągników CLAAS z dużym rozstawem osi oraz rozdziałem masy 50/50 między osią przednią i tylną z zachowaniem kompaktowej konstrukcji. Masa własna maszyn może wynosić od 5,8 t do 7,8 t. Ze względu na nową konstrukcję dopuszczalna masa całkowita zwiększyła się do 12 t. Już w najmniejszym modelu ARION 530 zastosowano mocniejszą oś tylną, pozwalającą na fabryczne zastosowanie ogumienia 710/60 R38.
W przypadku, gdy ARION fabrycznie wyposażony jest w przedni podnośnik lub ładowacz czołowy, to w wyposażeniu standardowym znajduje się także nowa rama połówkowa. Jest ona umieszczona między dźwigarem przedniej osi a przekładnią, wzdłuż silnika, odbiera tworzące się tu siły i służy do dołączania konsoli ładowacza czołowego. Rama jest przykręcana do ramy połówkowej a zamontowanie jej możliwe jest także w serwisie posprzedażnym.
Oś przednia posiada oddzielną amortyzację każdego koła a dla zwiększenia stabilności, na przykład w pracach z ładowaczem czołowym można tę amortyzację całkowicie zablokować. Oś można opcjonalnie wyposażyć w nowy, aktywny system hamulców. W dwóch topowych modelach (ARION 650 i 640) należy on do wyposażenia standardowego. W nowej serii ciągników ARION zwiększone są także możliwości ich balastowania. Uzupełnieniem przedniego balastu są teraz do wyboru obciążniki o masie 250 kg, 350 kg, 450 kg lub 550 kg na każde z kół osi tylnej.
Przekładnię CLAAS HEXASHIFT aktualnej serii ARION charakteryzuje wysoka efektywność działania i liczne funkcje inteligentnej automatyki, co dla kierowcy oznacza komfort jazdy porównywalny z przekładnią bezstopniową. Przekładnia dysponuje czterema grupami i sześcioma stopniami – zmiana przełożeń możliwa jest pod obciążeniem bez użycia pedału sprzęgła. Automatyka zmiany biegów HEXACTIV pozwala w pełni automatycznie przełączać stopnie i grupy biegów pod obciążeniem. Oprócz tego, do sprawdzonych funkcji automatyki należy REVERSHIFT (elektrohydrauliczne przełączanie nawrotne do prostej zmiany kierunku jazdy), Speedshift (szybkie przełączanie grup i stopni w górę pod obciążeniem) oraz Speedmatching (automatyczne dopasowanie stopnia obciążenia przy zamianie grup C4 -> D2).
Wysoka efektywność przekładni HEXASHIFT została przez CLAAS potwierdzona w roku 2009 w ramach testu Powermix wykonanego na ciągniku ARION 640 CEBIS w centrum badawczym Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego. Zużycie paliwa w ARION 640 przy większości prac wypadło korzystniej, niż przeciętna wartość wszystkich badanych kandydatów a całkowita wartość Powermix była o 3,6 % lepsza od przeciętnej.
Jak widać jest wiele powodów, dla których przekładnię CLAAS HEXASHIFT użyto również w nowych ciągnikach ARION. Nowa generacja ciągników dostępna jest w trzech różnych wersjach, wśród których przede wszystkim do prac w transporcie interesującą powinna być przekładnia w wariancie ECO 40 km/h przy 1.650 obr/min.
Wszystkie modele ARION 500/600 posiadają instalację hydrauliczną Load-Sensing o wydatku 110 l/min.
{gallery}Claas Arion 2012{/gallery}
źródło: Claas
foto: Claas