Właściciele nowych modeli ciągników Valtra mogą być zaskoczeni, gdy ciągnik powiadomi ich o konieczności regeneracji. Jest to stosunkowo nowa funkcja, która czyści filtr cząstek stałych (DPF) i inne systemy kontroli emisji spalin. Ciągnik podczas regeneracji stoi w miejscu, zaś silnik pracuje na wysokich obrotach, aby wypalić wszystkie zanieczyszczenia.
– Regeneracja jest zawsze wykonywana podczas przeglądu, przed wymianą oleju silnikowego, ale ciągnik może ją doradzić również w innym czasie. To, kiedy regeneracja DPF jest konieczna, zależy od obciążenia ciągnika i temperatury zewnętrznej. Jeśli ciągnik często pracuje zimą lub jeździ tylko sporadycznie, może być konieczna regeneracja pomiędzy regularnymi przeglądami. Z drugiej strony, jeśli ciągnik pracuje z pełną mocą głównie latem, dodatkowa regeneracja może nie być potrzebna – wyjaśnia Tiina Herlevi, Kierownik Serwisu Technicznego Valtra na Europę i Bliski Wschód.
Regeneracja jest w pełni zautomatyzowaną procedurą, bardzo prostą z punktu widzenia traktorzysty. Ciągnik podnosi temperaturę gazów spalinowych do 500 stopni Celsjusza, co wystarcza do wypalenia osadów siarkowych i cząstek stałych, które nagromadziły się w filtrze. Procedura przebiega w pełni automatycznie, a jej przebieg można śledzić na wyświetlaczu w kabinie. Traktorzysta może również sprawdzić, ile czasu procedura zajmie.
Zaparkuj w bezpiecznym miejscu na zewnątrz
Gdy regeneracja stanie się konieczna, zaparkuj ciągnik na zewnątrz pomieszczeń, w miejscu bezpiecznym, gdzie istnieje małe ryzyko pożaru. Podczas regeneracji silnik i spaliny mogą się osiągnąć bardzo wysoką temperaturę, dlatego nie należy parkować ciągnika pod drzewami ani w pomieszczeniach zamkniętych. Jeśli regeneracja jest konieczna w niedogodnym momencie, można ją odłożyć na pięć minut – można to zrobić 5 razy. O konieczności regeneracji informuje sygnał dźwiękowy, komunikat na wyświetlaczu oraz spadek mocy silnika.
– W zależności od modelu, regeneracja da się włączyć za pomocą przełącznika lub z menu. W przypadku ciągników spełniających normy emisji spalin Euro 4, procedura zajmuje około 10 minut mniej niż w przypadku Euro 5, tu procedura może zająć od 30 do 60 minut. Regeneracja trwa dłużej w bardzo niskich temperaturach, w przeciwieństwie do ciepłej pogody – dodaje Herlevi.
Traktorzysta nie musi – i nie powinien – robić nic podczas regeneracji. Ciągnik musi być na postoju, na luzie, z wyłączo-nym WOM i zaciągniętym hamulcem ręcznym. Innymi słowy, ciągnik nie może pracować podczas regeneracji, zaś naciśnięcie pedału gazu przerwie wypalanie układu oczyszczania spalin.
źródło: Valtra