Firma JOSKIN zmodernizowała ostatnio jeden z najważniejszych modeli w swojej ofercie – wóz asenizacyjny Cobra. Druga wersja tego modelu zachowuje wyjątkowo wąską ramę (600 mm), która umożliwia zastosowanie bardzo szerokich kół, nie przekraczając całkowitej szerokości 3 metrów, zawiera ona również wiele nowych funkcji.
Dotyczy to w szczególności ramy. Nie jest ona już niezależna, lecz zintegrowana, co pozwala na obniżenie pojazdu i niższe położenie środka ciężkości. Przeprojektowany został również przód wozu Cobra2, inspirowany modelem Volumetra wybranym Maszyną Roku 2017. Obejmuje on krótki i zwarty dyszel, wydajne zawieszenie oraz doprowadzenie gnojowicy pod zbiornikiem. Całości dopełnia kilka rozwiązań inspirowanych modelem X-Trem2 (maszyna roku 2020). W modelu Cobra2 wykorzystano zwarte wbudowanie kół i przestawny układ jezdny, a także wydajny podnośnik tylny marki„Sauter” z układem 3-punktowym oraz tylną szafę hydrauliczną zintegrowaną z podnośnikiem, a to tylko niektóre z zastosowanych elementów.
Wąska rama heavy duty
Druga wersja wozu Cobra ma konstrukcję skorupową. Maszyna posiada co prawda ramę heavy duty, podobnie jak model VOLUMETRA, ale jej budowa została zmieniona – obecnie szerokość ramy wynosi 900 mm z przodu, po czym ulega ona zwężeniu do 600 mm na odcinku mocowania kół i do końca już się nie zmienia. Ta cecha umożliwia zamontowanie na wozie COBRA2 szerokich kół (maks. 1,06 m). Za sprawą zwiększonej powierzchni kontaktu opon z podłożem nacisk wywierany przez pojazd rozkłada się jeszcze bardziej równomiernie. Ślady opon na glebie są wyraźnie płytsze. Zwarta budowa maszyny, dzięki zintegrowanej ramie, sprawia, że ma ona bardzo nisko położony środek ciężkości. Ta cecha nie tylko ułatwia pracę przy użyciu narzędzi rozlewających, ale także znacznie zwiększa stabilność podczas jazdy.
Duża zwrotność
Ten jednoosiowy pojazd jest bardzo zwrotny dzięki krótkiemu zbiornikowi o dużej średnicy: 1900 mm w modelu 11100 S, 2000 mm w modelu 12 100 S oraz 2100 mm w 14 100 S. Dyszel jest krótki i wąski. Ma on również bardzo zwartą budowę i pozwala na maksymalny kąt skrętu, co jest bardzo przydatne na końcu linii. Podnośnik (opcja) jest umieszczony bardzo blisko tylnej części zbiornika, aby jak najbardziej zbliżyć do niego osprzęt rozlewający (opcja), a tym samym zmniejszyć zwis tylny pojazdu.
Przygotowanie do bardzo zwartego podnośnika
COBRA2 zalicza się do pojazdów ciężkich, może zatem bez najmniejszego problemu pracować z najcięższymi rampami lub aplikatorami marki JOSKIN. W tym celu wóz ma podnośnik (w opcji) montowany do podłużnic beczki. Taki system jest bardziej zwarty, bardziej wytrzymały i pozwala zachować idealny nacisk na oczko sprzęgu. Mocowanie aplikatora na beczce zapewnia czteropunktowy układ zawieszenia, podobny do czołowych podnośników w ciągnikach.
Przestawny układ jezdny
Wozy asenizacyjne COBRA2 są standardowo wyposażone we wzmocnioną oś przykręconą do kołyski zbiornika. W ten sposób, w razie dodania lub wymiany osprzętu do rozlewania, można łatwo zmienić położenie osi, aby zawsze zapewnić idealny stosunek obciążenia osi do obciążenia oczka pociągowego. Standardowe wbudowanie w wozach COBRA2 ma odpowiednio duże wymiary, aby ułatwić tę operację. Dyszel z silentblokiem (możliwe różne pozycje) pochłania wstrząsy i drgania. W celu zwiększenia komfortu, można go doposażyć w zawieszenie typu oleopneumatycznego.
Jeszcze większa wszechstronność
Wszystkie wozy asenizacyjne COBRA2 mogą mieć różne przygotowania, co pozwala łatwo doposażyć je w wiele opcji, zarówno w momencie składania zamówienia, jak i później przy użyciu zestawów do montażu (nawet po latach od opuszczenia fabryki). Wśród najciekawszych opcji należy wymienić aplikatory i rampy rozlewające, ramię i systemy ssące itd.
źródło: Joskin