Odpowiedni dobór przekładni do naszego ciągnika wpłynie na wiele aspektów naszej pracy, takich jak komfort jazdy, wydajność ciągnika oraz poziom zużycia paliwa. Dlatego tak ważne jest, żeby swój wybór oprzeć o specyfikę gospodarstwa oraz planowane osiągi.
Przekładnia bezstopniowa CVT
Przekładnia bezstopniowa CVT cechuje się pełnym zautomatyzowaniem. Najczęściej możemy ją znaleźć w najnowszych maszynach, które są zaawansowane technologicznie. Jak działa? Przy zmianie obciążenia ciągnika, silnik będzie płynnie zmieniał obroty, zachowując wcześniej ustaloną prędkość jazdy. To w rezultacie wpływa na oszczędność paliwa. Przekładnia bezstopniowa CVT umożliwia także 3–stopniową regulację przepustnicy. Dzięki temu operator ma zagwarantowane bezpieczeństwo w trakcie zwalniania i nie jest narażony na zmianę toru jazdy. Co więcej, ta przekładnia zapewnia efektywne przenoszenie mocy dzięki technologii podwójnego sprzęgła. Ograniczając liczbę poślizgów do zera, umożliwisz sobie lepsze przyśpieszenie i mniejsze zużycie paliwa. Wielu rolników widzi przyszłość rolnictwa w maszynach przekładnią bezstopniową CVT.
Przekładnia Powershift
Przekładnia Powershift to automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów,a naprzemienna praca obydwu sprzęgieł sprzyja niskim kosztom eksploatacji. Jest komfortowa w obsłudze dla operatora, a także może zostać połączona z programatorem prędkości oraz tempomatem. Gwarantuje użytkownikowi ciągły napęd, ograniczając liczbę przerw i szarpnięć w procesie przenoszenia momentu obrotowego na koła.
W nowoczesnych maszynach jest skonfigurowana z komputerem, który odpowiada za sterowanie przekładnią – umożliwia to rolnikowi automatyczne regulowanie biegów przy zachowanej wcześniej prędkości, jeśli obciążenie ciągnika w trakcie jazdy ulegnie zmianie.
Obydwie przekładnie różnią się między innymi stopniem zaawansowania i automatyzacji. Marka Steyr przekonuje, że koszty eksploatacji obu przekładni nie odbiegają od siebie znacząco.
Źródło: Steyr