Dekada technologii Michelin Ultraflex

Michelin obchodzi 10-lecie istnienia technologii MICHELIN Ultraflex. Opracowanie tego nowatorskiego rozwiązania przyczyniło się do narodzin przełomowego rodzaju ogumienia – opony niskociśnieniowej, która lepiej chroni glebę, a tym samym pozwala na podniesienie plonów.

Cechy opon Michelin wykorzystujących technologię Ultraflex umożliwiają udźwig obciążeń podobnych, jak w przypadku opon tradycyjnych, nie przekraczają przy tym jednak ciśnienia 2 barów.

Nawet przy tak niskim ciśnieniu opony zaprojektowane w technologii MICHELIN Ultraflex gwarantują bezpieczniejszą jazdę po drogach publicznych i stabilność. Ponadto w porównaniu do zwykłych opon zapewniają, przy identycznym lub mniejszym ciśnieniu, taką samą nośność.

Ochrona gleby to nie jedyna korzyść płynąca z zastosowania technologii. Opony MICHELIN Ultraflex zmniejszają ugniatanie gleby, jakie zazwyczaj powodują kombajny, umożliwiają skuteczną cyrkulację wody i powietrza na uprawianym polu, jednolity wzrost plonów, a także ochronę zbiorów.

Większy obszar kontaktowy i obniżone ciśnienie umożliwiają zmniejszenie głębokości kolein i większą przyczepność, co pozwala oszczędzać czas i paliwo. Takie rozwiązania idą z duchem czasu, umożliwiając także zastosowanie współczesnych technik uprawy, jak na przykład zasiew bezpośredni. Zmniejszone ugniatanie w połączeniu z możliwością zastosowania wydajniejszych maszyn pozwalają uzyskać większe plony, a co za tym idzie i zyski. Istotnym elementem technologii Ultraflex jest także wprowadzenie wyjątkowo elastycznych ścianek bocznych, co poprawia komfort jazdy.

Mniejsze ugniatanie gleby

Podniesienie produktywności gospodarstw rolnych musi opierać się na optymalizacji żyzności gleby. Kwestią kluczową jest tu przede wszystkim ochrona gleby przed ugniataniem przez maszyny rolnicze. Szacuje się, że maszyny rolnicze rozjeżdżają co najmniej 45% powierzchni pól uprawnych rocznie. W skrajnych przypadkach ten odsetek może przekroczyć nawet 90%. Według szacunków Harper Adams University straty wynikające z uszkadzania gleby przez jej ugniatanie w Wlk. Brytanii przekraczają 1,2 mld dolarów rocznie.

Podniesienie plonów

Naukowcy z Harper Adams University przeprowadzili badania porównawcze dotyczące podniesienia produktywności na polach obsianych pszenicą. Do analizy użyto maszyn rolniczych wyposażonych w opony z technologią Ultraflex oraz w standardowe opony radialne. Zwiększenie plonów dzięki mniejszemu ugniataniu gleby może przynieść zwrot z inwestycji w opony Michelin z technologią Ultraflex nawet powyżej 24%.

Większa produktywność

Pomimo niższego ciśnienia roboczego opony z technologią Ultraflex pozwalają na pracę z większą prędkością, oferując przy tym większą nośność i trakcję, co z kolei przekłada się na większą produktywność. Przy plonach w wysokości 8 t/ha i cenie 200 euro za tonę pszenicy, wzrost przyniósł dodatkowe 64 euro na hektar w skali roku. Zakładając, że opony MICHELIN Ultraflex stanowią dodatkową inwestycję 1,20 euro/ha na ciągnik (1,00 euro/ha na kombajn i 0,5 euro/ha na przyczepę), zwrot z inwestycji w tym przypadku przekroczył 24%.

Opony Michelin, w których zastosowano technologię Ultraflex

  • Do ciągników: opony MICHELIN XeoBib, AxioBib i YieldBib

  • Do kombajnów: opony MICHELIN CerexBib

  • Do opryskiwaczy i maszyn uprawowych: opony MICHELIN SprayBib

  • Do przyczep: opony MICHELIN CargoXBib

Wyzwania związane z zastosowaniem niższego ciśnienia w oponach

Wyniki badań dowodzą, że do ugniatania gleby dochodzi już przy ciśnieniu 1 bara w oponach. Ugniatana gleba zmienia swoją strukturę fizyczną i skład chemiczny. Makropory glebowe, które zaopatrują glebę w powietrze i wodę, zamykają się, pozbawiając systemy korzeniowe roślin dostępu do składników odżywczych. Znaczne zagęszczenie gleby może obniżyć jej żyzność nawet o 30-40%. Ciśnienie spada wraz ze wzrostem pola powierzchni odziaływania siły, a więc nacisku działającego na glebę.

Jak zatem zwiększyć pole powierzchni nacisku?

Najprostszym rozwiązaniem jest zwiększenie wielkości opon. Dziesięć lat temu standardowym ciśnieniem w oponach rolniczych było 1,6 bara. Dzisiejsze opony są średnio dwukrotnie większe i mogą pracować pod tym samym obciążeniem z ciśnieniem zaledwie 0,8 bara.

Zmiana rozmiaru opon pociągnęła jednak za sobą liczne problemy związane m.in. z rozmiarami maszyn, przepisami, montażem, kosztami czy modyfikacjami sprzętu. Dlatego Michelin postawił na bardziej innowacyjne rozwiązanie polegające na zwiększeniu elastyczności dynamicznej opon.

Niższe ciśnienie robocze opon z technologią MICHELIN Ultraflex zapewnia wyraźne korzyści w polu i na drodze. Poniższa tabela przedstawia wyniki analizy ciśnienia w oponach przy różnych prędkościachpod obciążeniem 3300 kg:

 

30 km/h

40 km/h

50 km/h

65 km/h

Opona standardowa (profil 65)

1,1-1,2

1,2-1,3

1,3-1,6

1,4

MICHELIN XeoBib

0,8

0,8

0,8

0,8

Kamienie milowe technologii Ultraflex

2006: Opona MICHELIN AxioBib IF (Improved Flexion) 710/85 R38, pierwsza opona rolnicza o średnicy 2,15 m.

2010: Opona MICHELIN SprayBib VF (Very High Flexion) 380/90 R46, pierwsza opona z technologią Ultraflex opracowana specjalnie dla opryskiwaczy i maszyn uprawowych.

2011: Opona MICHELIN CerexBib IF 800/70 R32 CFO, pierwsza opona z technologią Ultraflex opracowana specjalnie dla kombajnów.

2012: Opona MICHELIN YieldBib VF 480/80 R50, pierwsza na rynku północnoamerykańskim opona typu VF do upraw międzyrzędowych.

2013: Premiera rynkowa opony MICHELIN Axiobib IF 900/60 R46, największej opony do ciągników rolniczych na świecie.

2014: Opona MICHELIN CargoXBib High Flotation, pierwsza opona z technologią Ultraflex dopełnia gamę opon rolniczych Michelin stosowanych na wszystkich etapach cyklu upraw.

źródło: Michelin