Styczeń przyniósł rejestrację 331 przyczep rolniczych. Odnotowano więc 4% spadku w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wolumen był zaledwie o 1 szt. niższy od tego z analogicznego okresu ubiegłego roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Styczniowy wolumen wskazuje na to, że dobra passa na rynku przyczep rolniczych nie zakończyła się wraz z rozpoczęciem nowego roku kalendarzowego. Pozytywnym zwiastunem jest wzrost konkurencyjności wśród producentów. Marka Pronar, do której należała blisko połowa zeszłorocznego rynku, tym razem nieznacznie przekroczyła 40% udziału – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Rośnie konkurencyjność
Tradycyjnie to producent z Narwi odnotował najwyższą liczbę rejestracji. Wydano tablice do 137 pojazdów marki Pronar, a więc o 5% mniej niż miesiąc wcześniej. Wynik przełożył się także na 10% spadku w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Na drugiej pozycji uplasował się Metal-Fach, z wynikiem 45 przyczep. Popyt na pojazdy tego producenta zmalał o 12% w stosunku do grudnia. Był również o 6% niższy od tego z analogicznego okresu 2018 roku. Na trzecią lokatę awansowała marka Wielton. Rejestracja 21 przyczep z jej oferty przełożyła się na 9% spadku w porównaniu z poprzednim miesiącem. Producent odnotował jednak blisko 24% wzrostu w ujęciu rocznym.
Potrzeby się różnicują
Najchętniej wybieraną ładownością pozostaje 10–13 t. W styczniu wydano tablice do 98 takich pojazdów. To o 1% mniej niż w grudniu, ale o 3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Drugie pod względem popularności były przyczepy z przedziału 5–6 t. Zarejestrowano 44 takie konstrukcje. Wynik przełożył się na 33% wzrostu w stosunku do poprzedniego miesiąca. Był również o 389% większy od tego ze stycznia 2018 roku. Podium zamknął tonaż 13–17 t, reprezentowany przez 35 przyczep. To o 26% mniej niż przed miesiącem. Przedział odnotował także 22% spadku w ujęciu rocznym.
Popyt ulega zmianom
Najwięcej rejestracji odnotowano w województwie mazowieckim. W styczniu wydano tam tablice do 55 pojazdów, a więc o 12% więcej niż przed miesiącem. Popyt wzrósł również o 72% w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku. Druga lokata przypadła województwu wielkopolskiemu. Jego mieszkańcy zdecydowali się na rejestrację 39 przyczep – to o 26% mniej niż w grudniu. W analogicznym okresie 2018 roku wydano tam identyczną liczbę tablic. Czołówkę regionów zamknęło województwo lubelskie, z wynikiem 32 pojazdów. Sprzedaż w tym regionie wzrosła o 7% w stosunku do poprzedniego miesiąca. Była jednak o 33% niższa od tej ze stycznia ubiegłego roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych – styczeń 2019
Marka | Liczba przyczep rolniczych w styczniu | Udział rynkowy % | Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Sty19-Sty18] |
PRONAR | 137 | 41,39% | -10,46% |
METAL-FACH | 45 | 13,60% | -6,25% |
WIELTON | 21 | 6,34% | 23,53% |
CYNKOMET | 18 | 5,44% | 500,00% |
ZASŁAW | 17 | 5,14% | 41,67% |
PPHU WODZINSKI | 17 | 5,14% | 325,00% |
METALTECH | 14 | 4,23% | -44,00% |
MEPROZET | 13 | 3,93% | 225,00% |
POMOT | 6 | 1,81% | 0,00% |
MARPOL | 5 | 1,51% | 0,00% |
POZOSTAŁE | 38 | 11,48% | -30,91% |
331 | 100,00% | -0,30% |
źródło: Martin&Jacob