Site icon maszynydlafarmera.pl – Portal Techniki Rolniczej

Gator – praktyczny pomocnik

 

 

Odwiedzający Gardenię mogli m.in. obejrzeć przystosowany do przewozu ciężkich ładunków trzyosiowy pojazd Gator TH 6×4 oraz nowość na polskim rynku model Gator XUV 825i. – Pierwsza z maszyn przeznaczona jest dla użytkowników poszukujących pojazdów do przewozu ciężkich ładunków na terenie gospodarstw, szkółek, czy na placach budowy – mówi Robert Łoza Turf Sales Representative John Deere Polska. – Druga to pojazd przeznaczony do pracy w trudnych warunkach terenowych np. w lasach czy na bezdrożach, umożliwiający nie tylko sprawne wykonanie zadań, ale też poczucie ducha przygody. Maszyna może poruszać się bowiem z prędkością 70 km/h – dodaje.

Na trudne warunki terenowe

Model XUV 825i wszedł do sprzedaży w Polsce na jesieni 2013 r. To maszyna cechująca się większą prędkością, większą mocą i zwrotnością niż wszystkie oferowane dotychczas pojazdy użytkowe Gator firmy John Deere.

Posiada on chłodzony cieczą, trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 812 cm³ i mocy 37 kW (50 KM) i zbiornik paliwa o pojemności 26,7 l. Silnik klasy porównywalnej do rozwiązań stosowanych w samochodach wykorzystuje elektroniczny wtrysk paliwa ułatwiający rozruch. W połączeniu z przekładnią bezstopniową CVT pozwala to uzyskać bardziej płynną komfortową jazdę, nawet podczas ciężkiej pracy.


Układ napędowy na cztery koła z pełną blokadą sprawia, że Gator 825i świetnie poradzi sobie na każdym terenie. Całkowicie niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami pozwala uzyskać skok kół wynoszący 203 mm oraz aż 267 mm prześwitu pod pojazdem.

Narzędzie pracy

Obok tegorocznego medalisty na stoisku John Deere można było zobaczyć również trzyosiowego Gatora TH 6×4. To przedstawiciel Gatorów, które pełnią rolę niezawodnego pojazdu transportowego ułatwiającego pracę profesjonalistom. Pojazdy tego typu przeznaczone są do przewożenia ładunków i osób na terenach np. gospodarstw szkółkarskich, gospodarstw rolnych, w parkach lub innych terenach komunalnych, a nawet placach budów.

Gator TH 6×4 napędzany ekonomicznym silnikiem Diesla o mocy 21 KM pozwala osiągnąć prędkość do 32 km/h i przewieźć nawet 726 kg ładunku. Maszyny tego typu pozwalają także na sprawny transport osób po rozległym trudnym terenie.

Do zadań specjalnych

Pojazdy użytkowe typu Gator pełnią również służbę w miejscach wymagających szczególnego podejścia. Od tego sezonu będą one wykorzystywane m.in. na terenie ścisłego rezerwatu przyrody w Białowieskim Parku Narodowym. Jego władze zakupiły bowiem 4 egzemplarze elektrycznie napędzanych pojazdów Gator TE 4×2.

Teren Białowieskiego Parku Narodowego to jeden z ostatnich w Polsce i Europie obszarów, na których zachowała się dziewicza puszcza. Aby ją chronić ustanowiono tam ścisły rezerwat przyrody. Restrykcje są tak mocne, że nawet pracownicy Parku nie tylko nie mogą poruszać się po nim pojazdami wykorzystującymi napęd spalinowy, ale także używać narzędzi w postaci np. spalinowych pilarek.

John Deere Gator TE 4×2 to pojazd użytkowy napędzany silnikiem elektrycznym, ważący 409 kg. Silnik cechuje się mocą na tym samym poziomie co w modelach z napędem spalinowym. Pojazd jest przydatny wszędzie tam, gdzie dba się o środowisko lub wymaga cichej, bezemisyjnej pracy. Model wyposażony jest w 8 akumulatorów zasilających jego 48-woltową instalację elektryczną, dzięki czemu może pracować przez cały dzień bez przerwy, osiągając zasięg nawet do 50 km.

Duża ładowność

O dużej przydatności Gatorów decydują również bardzo funkcjonalne skrzynie ładunkowe. Różnią się one w zależności od modelu, jednak wszystkie wykonane są z niezwykle trwałych materiałów, takich jak stal i polipropylen. Dzięki temu są odporne na rdzewienie i wyginanie oraz zapewniają redukcję hałasu podczas transportu. Domieszka 15 proc. włókna szklanego gwarantuje także wyższą odporność na ścieranie i pękanie.

W zależności od modelu skrzynie mogą być wyposażone w dodatkowe funkcjonalności takie jak: specjalne przedłużenia, uchwyty na narzędzia, podnośniki z ręcznym siłownikiem gazowym, podnośniki mechaniczne lub możliwe do zdemontowania boki umożliwiające przekształcenie tylnej skrzyni w płaską platformę przystosowaną do transportu większych przedmiotów.

źródło: John Deere

Exit mobile version