Maszyny rolnicze nastawione są codziennie na ciężką pracę. Tyczy się to przeważnie okresu zbiorów. Napędzane potężnymi silnikami machiny potrzebują do swojej pracy różnych filtrów, które raz na jakiś czas należy wymieniać. Jakie wyróżniamy filtry do sprzętu rolniczego? Jak należy prawidłowo dbać o filtry?
Wspomniane już maszyny rolnicze napędzane są przez silniki spalinowe oraz układy hydrauliczne. O chłodzenie dbają filtry, które są równie ważne co nowy olej lub regularne czyszczenie. To wszystko przyczynia się do bezkonfliktowej pracy – rolnicy zyskują dzięki temu na czasie i zaoszczędzonych pieniądzach. Żaden rolnik nie może sobie pozwolić w sezonie na niedogodności, dlatego pamiętaj, aby wszystkie elementy – w tym filtry – wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli masz problemy z natury technicznej, to zapraszamy po filtry najwyższej jakości.
Wyróżniamy kilka podstawowych filtrów w maszynach rolniczych:
- filtry oleju,
- filtry hydrauliczne,
- filtry powietrza (suche i mokre)
- filtry paliwa,
- filtry kabiny.
Wszystko zależy od Twoich osobistych preferencji oraz typu pojazdu, ale chętnie opowiemy Ci pokrótce o poszczególnych filtrach.
- Filtr oleju ma za zadanie usunąć nawet niewielkie zanieczyszczenia, ponieważ nawet te najdrobniejsze, mogą bezpowrotnie uszkodzić Twój silnik. Wewnątrz takiego filtra znajduje się przeważnie wkład, który jest odporny na działanie oleju, a jednocześnie przepuszcza go przez powierzchnie.
- Uosobieniem najnowszej technologii są filtry hydrauliczne. Jest to produkt, który pozwala skutecznie usunąć z cieczy różnego rodzaju zanieczyszczenia. Są one niezbędne, jeśli chodzi o poprawne działanie całej maszyny.
- O filtrach powietrza mówi się jak o swoistych „płucach” każdego pojazdu. Pełni on funkcję warstwy ochronnej przed zanieczyszczeniami silnika. Jeśli filtr jest zaniedbywany, to bardzo często może dojść do zatkania silnika.
- Filtr paliwa ma za zadanie oczyszczać zanieczyszczone paliwo. Stopniowe zanieczyszczanie filtra objawia się obniżeniem wydajności układu paliwowego. Ostatecznie pojazd traci na mocy, silnik pracuje nierówno, a co najgorsze, pobiera więcej paliwa.
Dla pojazdów rolniczych najważniejsze jednak będą filtry kabinowe. Stosuje się je w celu oczyszczenia powietrza wdrażanego do klimatyzacji. Dzięki temu np. do kombajnu nie dostają się drobinki pyłu oraz roślin.
Jak dbać o filtry w ciągniku?
Lepiej zapobiegać niż leczyć – koszty wymiany filtrów mogą być ogromne, dlatego lepiej regularnie sprawdzaj kondycję zaworów. Po kilku latach eksploatacji, filtr ma prawo zawodzić. Periodyczne przeglądy mogą przedłużyć wydajność zarówno filtrów, jak i samego pojazdu. Samodzielnie wyczyszczenia filtra wiąże się z poświęceniem trochę czasu – przeważnie należy zmienić olej oraz oczyścić obudowę. Pamiętaj, aby filtr czyścić zawsze od strony wylotu, czyli tak, aby zanieczyszczenia były wyrzucane po właściwej stronie.
artykuł partnera