John Deere 5R z nową kabiną – ciągniki stworzone dla hodowców

 

Dzięki optymalizacji rozstawu osi, który wynosi 2,25 m, nowa rodzina ciągników John Deere 5R łączy jednoczęściową konstrukcję ramy z nisko położonym środkiem ciężkości. Taka konstrukcja ułatwia bardzo szybki montaż ładowacza czołowego z zachowaniem optymalnej zwrotności przy promieniu skrętu wynoszącym zaledwie 3,75 m, nawet z ładowaczem.

 

Nowe modele: 5090R (moc 90 KM), 5100R (100 KM), 5115R (115 KM) i 5125R (125 KM) są wyposażone w wysokosprawne silniki John Deere PWX o pojemności skokowej 4,5 litra, zgodne z normami Stage IIIB/IT4. Te czterocylindrowe silniki tylko na olej napędowy dysponują dodatkową mocą o wartości 10 KM przydatną do zastosowań transportowych, którą generuje system zarządzania mocą podczas transportu (TPM).

 

Hodowców powinna zainteresować szczególnie jedna z trzech przekładni, które nabywcy mogą wybrać w modelach rodziny 5R. Command8 o układzie przełożeń 32/16 z ośmioma biegami przełączanymi pod obciążeniem i trybem ECO, który umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 40 km/h, przy prędkości roboczej silnika wynoszącej zaledwie 1750 obr./min.

 

Wszystkie przekładnie posiadają w pełni automatyczne sprzęgło, mechanizm indywidualnego uruchamiania biegów, układ indywidualnego ustawiania prędkości i elektryczną blokadę hamulca postojowego. Natomiast przekładnia CommandQuad8 klasy Premium o układzie biegów przód-tył 32/16 posiada też standardowo funkcję automatycznej zmiany biegów. Jest ona również dostępna opcjonalnie w przekładni CommandQuad o układzie biegów przód-tył 16/16.

 

Otwarty układ hydrauliczny, wyposażony w standardową pompę o wydajności 96 l/min, jest również dostępny w wersji z pompą o wydajności 117 l/min, wyposażonej w układ kompensacji ciśnienia i natężenia przepływu (PFC). W celu zwiększenia komfortu pracy operatora, zwłaszcza w trudnym terenie, nowe ciągniki serii 5R John Deere wyposażono w zawieszenie przedniej osi o niezależnych ramionach i bezstopniowy układ regulacji w zakresie +/- 45 mm, który w razie potrzeby umożliwia całkowite wyłączenie ww. systemu.

 

Najnowsza wersja konstrukcyjna kabiny ciągników serii 5R posiada regulowaną kolumnę kierowniczą, wyświetlacz PDU+ montowany na słupku narożnym, panoramiczną przednią szybę i ergonomiczny panel sterowania. Do sterowania ładowaczem czołowym John Deere oferuje opcjonalne joysticki mechaniczne oraz nowe joysticki elektroniczne, w obu przypadkach połączone z fotelem ciągnika.

 

Ponadto nowy ładowacz czołowy 543R jest montowany na ciągniku automatycznie za pomocą systemu „click & go” oraz przez zatrzaskowy mechanizm do mocowania narzędzi. Inne jego atuty to udźwig większy o 10 proc., większa siła odrywania i większy kąt odchylenia. Ładowacze 543R i 603R można wyposażać w zależności od wykonywanych zadań w różne mechanizmy poziomowania.

 

Ciągniki nowej serii 5R firma John Deere zaprezentuje na targach rolniczych Agrotech w Kielcach.

 

 

Źródło: John Deere Polska