Od 1948 roku zakłady LINDNERA produkują ciągniki i transportery. LINDNER był pionierem konstrukcji ciągnika z przednim napędem. Już w roku 1953 pojawił się pierwszy egzemplarz z tym nowatorskim rozwiązaniem w skali europejskiej. Od ponad 60 lat firma nieustannie doskonali swoje wyroby, oferując je szczególnie wymagającym klientom. Stosunkowo niewielki wolumen produkcji (ok. 1500 maszyn rocznie) sprawia, że kontrola jakości w zakładach Lindner jest szczególnie dokładna. Firma Lindner specjalizuje się w produkcji ciągników pracujących w trudnych warunkach terenowych, a także w gospodarstwach zielonkowych, wynika to ze specyfiki lokalnego austriackiego rynku. Nie oznacza to, że ciągniki Lindner nie znajdą zastosowania w innych sytuacjach, wręcz przeciwnie.
Najnowszą, czwartą serię ciągników Lindner Geotrac cechuje bogate wyposażenie standardowe oraz szeroki wybór wyposażenia opcjonalnego, który pozwala dostosować wybrany model do indywidualnych potrzeb klienta.
Ciągniki Geotrac czwartej serii, opartej o założenia programu Efficient Power Program napędzane są 4-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem firmy Perkins o pojemności skokowej 4,4 l, spełniający aktualne normy emisji spalin Stage 3a. Najmniejszy model, Geotrac 104, osiąga moc 109 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 480 Nm przy 1400 obr/min. Kolejny model Geotrac 114, oferuje maksymalnie 116 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 510 Nm. Największy model 124. posiada dwie charakterystyki osiągów. Podczas normalnej pracy wytwarza 126 KM i maksymalnie 550 Nm momentu obrotowego, przy spadku zapotrzebowania na moc silnik przechodzi w tryb ECO, w którym moc redukowana jest o 10 KM, a moment obrotowy nie przekracza wtedy 530 Nm, co obniża zużycie paliwa. Ponadto podczas pracy z WOM w razie potrzeby uaktywnia się funkcja boost, która chwilowo zwiększa moc do 134 KM.
Prawidłowe chłodzenie w ciągnikach Lindner Geotrac zapewnia duża chłodnica, do której jest łatwy dostęp po podniesieniu maski. Modele 114 i 124 wyposażone są w wentylator Visko, który załącza się tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne. Opcjonalnie dostępny jest system automatycznego czyszczenia chłodnicy Cleanfix, który od czasu do czasu uruchamia wentylator w przeciwnym kierunku, wydmuchując w ten sposób zanieczyszczenia.
Ciągniki Lindner wyposażone są w zautomatyzowane przekładnie mechaniczne firmy ZF. Wynika to z przeznaczenia Geotrac’ów do pracy na trudnych terenach górskich gdzie wysoka sprawność przeniesienia napędu oraz hamowanie silnikiem są bardzo potrzebne. Do dyspozycji mamy 3 biegi przełączane pod obciążeniem z funkcją automatycznej ich zmiany. Automatyczne przełączanie może obejmować wszystkie 3 biegi dostępne w danej grupie, lub tylko dwa z nich, dowolnie wybrane. Ponadto dostępna jest funkcja wyrównywania prędkości obrotowej Speed-matching, która przez automatyczną zmianę trzech przełożeń dąży do osiągnięcia maksymalnych obrotów silnika.
Nowa seria Geotrac wyposażona jest w elektrohydrauliczny rewersor, który uruchamiamy dźwignią pod kierownicą lub opcjonalnie za pomocą dżojstika w prawym podłokietniku. Podstawowa wersja przekładni posiada 24 przełożenia do przodu i 8 do tyłu co pozwala osiągnąć prędkość 40 km/h przy obrotach silnika zredukowanych do 1800 obr./min, lub opcjonalnie do 50 km/h. Dostępna jest również wersja 36/12 z biegami pełzającymi o prędkości od 340 m/h.
Ciągniki wyposażone są w WOM oferujący cztery prędkości: 540, 540E, 1000 oraz 1000E. Dzięki systemowi kontroli startu wałka, jest on uruchomiony łagodnie i bez szarpnięć nawet pod dużym obciążeniem. Dostępne są trzy tryby uruchamiania, od delikatnego do najszybszego. Wyboru jednego z nich dokonuje się z terminala I.B.C. WOM może być również załączany z zewnątrz ciągnika za pomocą przycisków umieszczonych na obu tylnych błotnikach. Opcjonalnie dostępny jest również przedni WOM o prędkości 1000 obr/min. Jego uruchamianie także jest sterowane przez system kontroli startu.
Czwarta generacja ciągników Geotrac wyposażona jest układ hydrauliczny Bosch – Rexroth. 3 pompy hydrauliczne zasilają niezależnie układ kierowniczy, skrzynię przekładniowa oraz hydraulikię roboczą o wydajności 77 l/min. Zastosowano również oddzielny zbiornik oleju dla hydrauliki zewnętrznej o pojemności 45 l. Ciągnik wyposażony jest w dwie pary szybkozłączy i dodatkowe złącze swobodnego powrotu, opcjonalnie ciągnik może być wyposażony do 4 par szybkozłączy oraz system load-sensing, sterowany za pomocą monitora I.B.C. Operator może płynnie regulować poziom przepływu oleju. Tylny podnośnik posiada udźwig rzędu 6 ton a przedni 3,5 tony. Przy podczepianiu maszyn, podnośnikiem można wygodnie sterować za pomocą przycisku zewnętrznego.
Przed uszkodzeniem maszyn oraz ciągnika chroni system amortyzacji wstrząsów, w który wyposażony jest tylny podnośnik a opcjonalnie również przedni. Funkcja ta zapobiega przenoszeniu wibracji maszyn na ciągnik. Umożliwia to również bezpieczne przewożenie maszyn na obu podnośnikach. Równie ważne są amortyzacja i tłumienie drgań przenoszonych na operatora.
Ciągniki z serii GEOTRAC 4 poza standardową, wahliwą przednią osią, mogą być wyposażone w niezależne zawieszenie przednich kół, z możliwością ich podnoszenia bądź opuszczania w zakresie 20 cm. Jest to pomocne przy poruszaniu się w trudnym terenie czy przy podczepianiu maszyn z nisko położonymi punktami zaczepowymi. Przednie koła umożliwiają skręt o 52 stopnie co daje średnicę zawracania 9,5 m, jednocześnie uchylne błotniki nie ocierają o obudowę silnika. Odpowiednią przyczepność zapewniają opony w rozmiarze 540/65 R34 lub opcjonalnie 600/65 R38 z tyłu oraz 440/65 R24 z przodu.
Panoramiczna, komfortowa kabina serii GEOTRAC 4 zapewnia doskonałą widoczność, dzięki maksymalnemu cofnięciu słupka B ku tyłowi ciągnika oraz zastosowaniu specjalnego górnego wizjera do pracy z ładowaczem czołowym. Wydajny system ogrzewania i wentylacji z trzema poziomami pracy wentylatora oraz filtrem powietrza, w połączeniu z możliwością uchylenia wszystkich szyb, zapewnia doskonałe warunki do pracy. Opcjonalnie ciągniki mogą zostać wyposażone w klimatyzację. W kabinę ciągników LINDNER wbudowana została klatka bezpieczeństwa ROPS/FOPS. To innowacyjne rozwiązanie, stosowane dotychczas jedynie w konstrukcji ciężkich maszyn budowlanych i górniczych, zapewnia pełną ochronę operatora w przypadku przewrócenia ciągnika, bądź uderzenia w kabinę spadającego obiektu.
Firma Lindner ciągniki czwartej serii GEOTRAC wyposażyła w nowoczesne LED-owe oświetlenie. Tylne światła w technologii LED to innowacyjne rozwiązanie wprowadzone po raz pierwszy w ciągnikach LINDNER. Optymalne oświetlenie robocze o każdej porze doby zapewni do 8 przednich reflektorów halogenowych i dwa reflektory tylne. Światła pozycyjne oraz kierunkowskazy umieszczono na krawędziach kabiny. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są kolejne reflektory robocze, zarówno halogenowe, jak i ksenonowe.
Dla ułatwienia pracy operatora, ciągniki (Geotrac 114 i 124) wyposażono w standardzie w komputer pokładowy z monitorem I.B.C. gdzie wyświetlane są informacje o stanie ciągnika, takie jak aktualna prędkość, zużycie paliwa, temperatura silnika, obraz z kamery wstecznej. Z poziomu monitora I.B.C. można kontrolować elektronikę pokładową oraz generować raporty o stanie ciągnika jaki i pozwala na prowadzenie statystyk zużycia paliwa.
Ponad 60 lat tradycji Lindnera – zaczynając od modelu S14 do Geotraca zaowocowała stworzeniem serii bardzo nowoczesnych ciągników do bardzo szerokich zastosowań, od trudnych terenów górskich, pracach leśnych i komunalnych do tradycyjnych prac w gospodarstwach rolnych.
{gallery}Lindner Geotrac{/gallery}
źródło: www.lindner-traktoren.at, Hydro-Masz
foto: Lindner