Trelleborg został wybrany przez Massey Ferguson jako oficjalny partner ekspedycji traktorowej “Antarktyda 2014”, która odbędzie się w listopadzie 2014 roku. Na wyprawie liczącej 2350 kilometrów zobaczymy 'Tractor Lady’, Manon Ossevoor, która pod opieką zespołu doświadczonych polarników, przez zdradliwy śnieg i lód, poprowadzi na Biegun Południowy traktor MF 5600.
Na potrzeby ekspedycji Trelleborg opracował specjalny, wielozadaniowy zestaw kół i felg, który umożliwi traktorowi MF 5600 przezwyciężenie trudnych warunków atmosferycznych Antarktydy.
Piero Mancinelli, Dyrektor Działu R&D Opon Rolniczych i Leśnych w Trelleborg Wheel Systems, powiedział: Zdecydowaliśmy się dołączyć do Massey Ferguson w tej przygodzie, gdyż trudne warunki panujące na Antarktydzie wymagają flotacji przy ekstremalnie niskim ciśnieniu, przyczepności i sile pociągowej, jak również redukcji zużycia paliwa. To wymusza na oponach rolniczych i felgach graniczny stopień wydajności doprowadzając je do absolutnego ekstremum. Opony muszą zwiększać przyczepność poprzez ultra-ugięcia osnowy oraz narastanie śladu, tak jak to tylko możliwe przy bardzo małych ciśnieniach, aby poradzić sobie z różnymi postaciami lodu i śniegu, zmieniającymi się w zależności od temperatur, które wahają się od niskich do ekstremalnie niskich. To, w połączeniu z dobrym zamocowaniem zero-poślizgu na feldze, zmniejsza zużycie paliwa oraz zapewnienia, na dłuższą metę, niezawodność i komfort. Innymi słowy, „super rolnicze” opony i felgi będą tu niezbędne. Z tego względu pragniemy udziału opon Trelleborg w tej morderczej wypawie, by udowodnić, że nawet w najcięższych warunkach na Ziemi nasza, jedyna w swoim rodzaju, technologia ma ogromny potencjał. Pozwoli nam to poznać i wykorzystać nabytą wiedzę do opracowywania nowych generacji opon rolniczych.”
Rygorystyczne testy standardowych opon rolniczych przeprowadzone przez inżynierów Trelleborg i Massey Ferguson potwierdziły, że ze względu na niekorzystne warunki pogodowe i surowe warunki pracy na Antarktydzie, zużycie paliwa i oczekiwana siła pociągowa będą znaczącym wyzwaniem. Wybór opony z najlepszą flotacją, co daje zwiększenie nacisku na grunt oraz doskonałą siłę pociągową, był konieczny, by zagwarantować mniejsze zużycie paliwa, większą przyczepność oraz większy komfort kierowcy przy prowadzeniu traktora.
Mając na uwadze te specyficzne wyzwania, odwołaliśmy się do naszej innowacyjnej opony ProgressiveTraction™, charakteryzującej się specjalnym podwójnym występem, który rozpoczyna funkcjonowanie przy gruncie w różnych momentach, stopniowo uwalniając większą przyczepność, kiedy i gdy jest to potrzebne. Podwójny występ nadaje także oponie lepsze zdolności flotacyjne przy niskim ciśnieniu, – dodał Mancinelli.
Po intensywnych symulacjach komputerowych, w połączeniu z testami wewnętrznymi i zewnętrznymi, inżynierowie Trelleborg zdecydowali się zmodyfikować wzór bieżnika opony ProgressiveTraction™, zmniejszając wysokość i zaokrąglenie występu bieżnika, by opona lepiej nadawała się do pracy na miękkim podłożu, przypuszczając, iż takiego należy się spodziewać na Antarktydzie. Unikalna konstrukcja osnowy spełnia swoją funkcję przy ciśnieniu tak niskim jak 0,3 bara, natomiast specjalny kształt powierzchni bieżnika został wprowadzony w celu zapewnienia wymaganej przyczepności. Ponadto Trelleborg zmodyfikował w wyjątkowy sposób profil felgi, aby zapewnić bezpieczną pozycję łożyska, zapobiegającą poślizgowi i kołysaniu.
Wzmocnione opony ProgressiveTraction™ zamontowane na specjalnej feldze Trelleborg wypadły bardzo dobrze podczas końcowych testów przeprowadzonych na Islandii, przekraczając pierwotne założenia i nie możemy się doczekać, by zobaczyć opony w akcji w listopadzie. Antarktyda 2014 zapowiada się jako niezwykła podróż i jesteśmy podekscytowani, będąc częścią tak powszechnie oczekiwanej wyprawy, która doprowadzi oponę ProgressiveTraction™ do granic jej możliwości. – podsumowuje Mancinelli.
Campbell Scott, Dyrektor Działu Inżynierii Sprzedaży i Rozwoju Marki w Massey Ferguson, komentuje: Zważywszy na wieloletnią, ścisłą współpracę z Trelleborg i jego udział jako partnera w podróży Massey Ferguson Golden Tractor, liczącej 17000 km, z Włoch do koła podbiegunowego w 2012 roku, cieszymy się, że Trelleborg zgodził się dołączyć do nas w tej wielkiej przygodzie.
źródło: Trelleborg