Marka McCormick wprowadziła na rynek nowe ciągniki serii X7 z nowymi przekładniami bezstopniowymi VT-Drive. Wszystkie pięć modeli należących do serii jest wyposażonych w nowe 4- i 6-cylindrowe silniki BETAPOWER w których zastosowano technologię wielozaworową i układ wtrysku paliwa Common Rail. Silniki te zachowują zgodność z normą emisji spalin Tier 4 Interim dzięki zastosowaniu układu SCR.
Modele X7.440, X7.450 i X7.460 charakteryzują się konstrukcją samonośną z 4-cylindrowymi silnikami o pojemności 4,5 l, natomiast modele X7.660, X7.670 wyposażono w silniki 6-cylindrowe o pojemności 6,7 l, zamontowane na ramie, która redukuje poziom szumu i wibracji w kabinie.
Przekładania bezstopniowa VT-Drive oferuje cztery zakresy prędkości umożliwiające dostosowanie pracy do różnych wymogów:
ZAKRES 1 – BIEG PEŁZAJĄCY 0,5–3 km/h
ZAKRES 2 – POLE 1 0,5–12 km/h
ZAKRES 3 – POLE 2 0,5–21 km/h
ZAKRES 4 – TRANSPORT 0,5–40 LUB 50 km/h
Przekładnia VT-Drive może działać w czterech trybach:
A. TRYB AUTOMATYCZNY
Moduł elektroniczny przejmuje sterowanie obrotami silnika i przełożeniem
przekładni (zgodnie z ustawieniami potencjometru obrotów wbudowanego
w podłokietnik) w celu osiągnięcia wymaganej prędkości.
B. TRYB RĘCZNY
Operator ustawia obroty silnika za pomocą przepustnicy ręcznej.
Moduł elektroniczny przejmuje sterowanie przełożeniem przekładni
w celu uzyskania wymaganej prędkości.
C. TRYB WOM
Operator ustawia obroty silnika za pomocą przepustnicy ręcznej. Moduł elektroniczny przejmuje sterowanie przełożeniem przekładni w celu uzyskania wymaganej prędkości z włączonym WOM.
D. TRYB JAZDY
Operator wybiera prędkość jazdy ciągnika, która pozostaje niezmienna.
Przekładnia jest wyposażona w rewers elektrohydrauliczny po lewej stronie kolumny kierowniczej i jest sterowana elektronicznie przyciskami umieszczonymi na wielofunkcyjnym podłokietniku. Układ hydrauliczny wzbogacony zaawansowanymi funkcjami zapewnia wysoką wydajność pracy. Układ został wyposażony w pompę o zmiennej wydajności z natężeniem przepływu 123 l/min, zasilającą do sześciu elektrohydraulicznych zewnętrznych zaworów. Elektrohydrauliczny podnośnik z funkcją pływania na opuszczonych cięgnach zapewnia udźwig maksymalny do 9300 kg oraz umożliwia precyzyjną kontrolę maszyn. Ciągnik McCormick X7 VT-Drive został również wyposażony w system RCS (Ride Control System), który chroni maszynę oraz redukuje wstrząsy przy układzie 3-punktowego zawieszenia w czasie transportu. Czujnik radarowy nie tylko poprawi przyczepność, ale zredukuje także ryzyko poślizgu kół ciągnika w trudnych warunkach. Elektronicznie sterowany tylny WOM charakteryzuje się wymiennym wałkiem wielowypustowym o ilości 6 albo 21 wypustów, który oferuje 4 opcje prędkości 540/540E/1000/1000E rpm. Sterowanie WOM za pomocą układu elektronicznego zapewni bezproblemowe uruchomienie maszyny. Prawdziwą wszechstronność zapewnia dopiero przedni podnośnik (TUZ – umożliwia udźwig aż do 3500 kg) oraz przedni WOM. Z przodu dostępne są przełączniki podnoszenia i opuszczania aby ułatwić przyłączanie bądź odłączanie maszyn. Przednia oś wyposażona jest w sztywne zawieszenie lub opcjonalnie w niezależne zawieszenie ECS sterowane elektrohydrauliczne, które umożliwia kąt skrętu 55°, zapewniając tym samym doskonałą zwrotność. W kabinie PREMIERE CAB została użyta najnowocześniejsza technologia, która stwarza bardzo funkcjonalne i ergonomiczne miejsce dla operatora z tak umiejscowionymi przełącznikami, żeby zapewnić maksymalny komfort oraz prostotę obsługi pojazdu. Wyposażono ją w monitor Data Screen Manager (DSM), stanowiący standardowe wyposażenie modeli VT-Drive, oraz 12-calowy monitor z ekranem dotykowym, który umożliwia sterowanie parametrami i funkcjami zarówno ciągnika, jak i narzędzia (technologia ISOBUS, satelitarny system sterowania itp.).
Na specjalne życzenie klienta model X7 VT-Drive jest dostępny w dwóch wariantach kolorystycznych:
– Klasyczny „Czerowny Metalik” (McCORMICK)
– Specjalny „Żółty Metalik” z limitowanej edycji (FERRARI) z niebiesko-białym pasem na masce oraz czarnym wykończeniem detali.
MDF / Przedsiębiorstwo Romanowski
foto 2: M. Grzybowski (MDF)