Dwa warianty stylizacyjne prototypowej Klasy X interpretują wyrazisty charakter naszych SUV-ów w najbardziej ekspresyjnej formie – i ucieleśniają dwoistość naszej filozofii projektowania, łączącej emocje z chłodnym minimalizmem. W skrócie – hot & cool” – mówi Gorden Wagener, szef stylistów Daimler AG. Progresywna stylistyka wersji »powerful adventure« stawia na nowoczesność i manifestuje pragnienie przygody, podczas gdy wariant »stylish explorer« odwołuje się do emocji – i zapewnia namacalne doświadczenie współczesnego piękna.
Mercedes Klasy X „powerful adventurer”, koncertuje się na klasycznych cechach pick-upów. Już jego metaliczny lakier lemonax odzwierciedla wrodzoną wytrzymałość oraz duże zdolności terenowe – a w rezultacie podkreśla fakt, że przyszły pick-up Mercedes-Benz będzie łączył styl i komfort z wrodzonymi walorami tego rodzaju pojazdów.
Samochód koncepcyjny Mercedes-Benz Klasa X „powerful adventurer” mierzy 1,90 m wysokości. Ma duże opony w rozmiarze 35 x 11,5, wysoki prześwit i atletyczny wygląd, który wzbudza respekt już na pierwszy rzut oka. To zasługa m.in. wlotu powietrza przedzielonego dwiema listwami – wizytówki SUV-ów spod znaku gwiazdy, osłon podwozia i błotników oraz matowych, karbonowych nadkoli. Umieszczona z przodu elektryczna wciągarka i metalowy hak z tyłu stanowią dodatkową deklarację wytrzymałości przyszłego pick-upa.
Progresywna stylistyka nadwozia prototypu manifestuje jego niezależny charakter i żądzę przygody w najczystszej postaci. Podobnie wnętrze – matowe, karbonowe elementy, lakierowane powierzchnie i odważna, współgrająca z lakierem kolorystyka podkreślają siłę, jaka drzemie w Klasie X. Wizerunek ten uzupełnia czarna tapicerka ze skóry nappa oraz skórzane elementy deseniem przypominające włókno węglowe. Wykończone czarną skórą boczki foteli zapewniają odpowiednie podparcie w każdym terenie, a jednocześnie są przyjemne w dotyku.
Tradycyjnie w przypadku samochodów Mercedes-Benz, nabywcy Klasy X będą mogli wybierać spośród różnych zakresów wyposażenia, pozwalających na indywidualizację nadwozia oraz wnętrza samochodu. Dodatkowo, producent ze Stuttgartu zaoferuje gamę specjalnych akcesoriów, takich jak osłony przestrzeni ładunkowej czy dodatki stylizacyjne. Dzięki sprawdzonej strategii modułowej pick-up będzie dostępnymi z szeregiem elementów, które zdążyli docenić już nabywcy innych serii modelowych, od Klasy C do V – począwszy od znakomicie wykończonej kabiny i systemów multimedialnych aż po ergonomiczne, wygodne fotele. W rezultacie Klasa X zapewni typową dla Mercedesów, „domową” atmosferę i na nowo zdefiniuje pojęcie komfortu oraz postrzegalnej jakości w segmencie pick-upów średniej wielkości.
Model ustanowi również nowy standard pod względem rozwiązań łącznościowych. Dzięki modułowi komunikacji z pokładową kartą SIM jego użytkownik będzie mógł korzystać z wszechstronnych usług Mercedes me connect – łączyć się ze swoim samochodem za pomocą smartfona, tabletu lub komputera PC z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Lista standardowych usług Mercedes me obejmuje pomoc w razie wypadku i awarii oraz zarządzanie przeglądami, a na życzenie oferowane będą opcjonalne usługi zdalne, pozwalające na przykład przesłać do pojazdu cele nawigacji, sprawdzić miejsce parkowania albo ilość paliwa w zbiorniku.
Klasa X będzie dostępna w zróżnicowanej gamie silników. Topowy model otrzyma wysokoprężną jednostkę V6 połączoną ze stałym napędem na obie osie 4MATIC. Potężny moment obrotowy silnika zapewnia wysoką dynamikę jazdy zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Układ napędowy korzysta z elektronicznego systemu trakcji, skrzyni rozdzielczej z przekładnią redukcyjną oraz dwóch blokad dyferencjałów. System kontroli trakcji i elektronicznie sterowane, uruchamiane w razie potrzeby blokady dyferencjałów kierują siłę napędową tam, gdzie przyczepność jest najlepsza. Aby bezpiecznie pokonać trudne przeszkody i wzniesienia w ekstremalnych warunkach terenowych, można zablokować tylny i centralny dyferencjał.
Mocarny układ napędowy i wytrzymała rama sprawiają, że ładowność nowego pick-upa będzie przekraczać 1,1 tony, a uciąg przyczepy sięgnie 3,5 tony – wystarczy do przewiezienia na przykład 4 m3 drewna opałowego na „pace”. Specjalnie skonstruowane zawieszenie z szerokimi osiami, pięciodrążkową tylną osią i sprężynami śrubowymi oraz precyzyjnie dobrana konfiguracja amortyzatorów i sprężyn zapewnią wysoki komfort jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Pick-up z gwiazdą będzie imponować precyzją prowadzenia, zwinnością w zakrętach oraz wygodą tłumienia równości – co szczególnie przyda się w mieście.
Jak wszystkie modele Mercedes-Benz, tak i Klasa X ustanowi wzorce pod względem bezpieczeństwa. Model zaoferuje nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, które w oparciu o dane z kamer, radarów oraz czujników ultradźwiękowych zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Liczne z nich trafią do wyposażenia standardowego.
Najnowszym modelem mogą być zainteresowani właściciele firm budowlanych, architekci oraz dostawcy usług, którzy ze swojego auta korzystają w celach zawodowych i prywatnych: z jednej strony potrzebują komfortowego samochodu na dojazdy do spotkania z klientami, transportu pracowników, narzędzi i materiałów budowlanych, z drugiej chcą mieć auto do codziennej jazdy oraz weekendowych aktywności.
Mercedes-Benz Klasy X „powerful adventurer” adresowany jest również do użytkowników uprawiających duże obszary rolne, hodowców bydła, którzy używają swoich pick-upów zarówno w celach użytkowych, jak i prywatnych. Potrzebują pojazdu, który radzi sobie w terenie, jest pojemny i ma dużą siłę uciągu, ale jednocześnie zapewnia odpowiedni komfort w codziennych dojazdach oraz jako samochód rodzinny.
Rynkowa premiera Mercedesa Klasy X w Europie nastąpi pod koniec 2017 roku. Nowa seria modelowa będzie pozycjonowana w atrakcyjnej cenie, a jej produkcja będzie odbywać się we współpracy z aliansem Renault-Nissan.
źródło: Mercedes-Benz