Massey Ferguson wprowadza nową serię MF 9S, która obejmuje sześć modeli o mocy od 285 KM do 425 KM. Wszystkie posiadają innowacyjną konstrukcję Protec-U i zapewniają większą moc, komfort, kontrolę i automatyzację.
Nowy MF 9S o dużej ramie, standardowo wyposażony jest w przekładnię Dyna-VT i ma wiele nowych funkcji zwiększających produktywność i wydajność.
„MF 9S jest nowym flagowym ciągnikiem Massey Ferguson, charakteryzującym się prostotą, niezawodnością i możliwością podłączenia do innych maszyn”, mówi Thierry Lhotte, wiceprezes i dyrektor zarządzający Massey Ferguson na Europę i Bliski Wschód.
„Nasza droga rozpoczęła się w lipcu 2020 roku, gdy wprowadziliśmy na rynek MF 8S. Nasz rewolucyjny ciągnik jest wynikiem siedmiu lat intensywnych badań wśród klientów na całym świecie, które zainspirowały rozwój serii MF 5S, MF 6S i MF 7S – zaprojektowanych dla rolników i przez rolników”, wyjaśnia Lhotte.
Flagowa seria ciągników, która jako pierwsza została opatrzona nowym logo MF, opiera się na sukcesie swojego cenionego poprzednika, dodaje Jérôme Aubrion, dyrektor marketingu Massey Ferguson na Europę i Bliski Wschód.
„Oprócz tego, że ciągniki MF 9S nadal zapewniają wyjątkową wydajność i niezawodność, łączą w sobie ulepszone wrażenia z użytkowania z innowacyjną technologią, dzięki czemu są naprawdę wszechstronne”, dodaje Aubrion.
„Wszystkie są wyposażone zgodnie ze specyfikacją Massey Ferguson Exclusive, która standardowo oferuje najwyższy komfort, produktywność i łączność z MF Guide i MF Connect. Wraz z premierą MF 9S pojawiły się dodatkowe nowe opcje, w tym MF AutoTurn, AutoHeadland, TIM – zarządzanie osprzętem ciągnika i centralny system pompowania opon (CTIS)”, podsumowuje Aubrion.
Wszechstronna wydajność
Seria MF 9S oferuje moce od 285 KM do 425 KM. Wszystkie modele są wyposażone w ulepszoną konstrukcję silnika i zaktualizowaną przekładnię Dyna-VT poprawiającą wydajność i produktywność. Ciągniki są przygotowane do inteligentnego rolnictwa, są standardowo wyposażone w telemetrię MF Guide i MF Connect, a komfort i kontrola są dodatkowo zwiększone dzięki nowym opcjom MF AutoTurn, AutoHeadland i system zarządzania osprzętem ciągnika ISOBUS.
Prosta moc silnika Stage V
Wszystkie modele MF 9S są napędzane niezawodnym sześciocylindrowym silnikiem AGCO Power o pojemności 8,4 litra. System zarządzania mocą silnika (EPM) zwiększa moment obrotowy do 1750 Nm i generuje do 30 KM dodatkowej mocy przy prędkościach biegowych powyżej 15 km/h dla WOM i zastosowań hydraulicznych we wszystkich modelach (z wyjątkiem MF 9S.425).
Silnik spełnia wymogi normy emisji spalin Stage V dzięki uproszczonej wersji znanego systemu All-In-One, który nie wykorzystuje zaworu EGR. Zamiast tego zastosowano nowy, prosty system turbodoładowania z pojedynczą, zaawansowaną turbosprężarką. Wszystkie te ulepszenia znacznie zwiększają niezawodność i zmniejszają koszty konserwacji. Idealnie wkomponowana pod kabiną konstrukcja, w połączeniu z niską maską silnika, zapewnia najlepszą w swojej klasie widoczność przedniej prawej strony. Dostępne są również silniki spełniające wymogi normy emisji spalin Tier 3, których parametry zależą od konkretnych wymagań rynkowych.
Większy o 10%, 660-litrowy zbiornik paliwa oraz 68-litrowy zbiornik AdBlue zapewniają dużą pojemność podczas długich okresów pracy bez konieczności uzupełniania paliwa. Silnik jest również przystosowany do zasilania paliwem HVO, co zapewnia bardziej zrównoważoną eksploatację.
Cicha i komfortowa kabina
Unikalna instalacja silnika i kabiny Protect-U firmy Massey Ferguson zapewnia bardzo dobrą widoczność i komfort. Kluczem do sukcesu jest 18-centymetrowa szczelina, która izoluje oddzielony silnik od kabiny. Dzięki temu zredukowano hałas, temperaturę i wibracje wewnątrz kabiny. Natężenie hałasu na poziomie 69 dBa zapewnia, że ciągnik jest jednym z najcichszych na rynku. Objętość kabiny wynosi 3,4 m³. Nachylona przednia szyba w połączeniu z maską w kształcie osy zapewniają doskonałą widoczność. Fotel w specyfikacji Premium jest wyposażony w duży, wygodny podłokietnik, w którym znajduje się terminal z ekranem dotykowym Datatronic 5 i joystick Multipad. Dzięki nim możliwe jest optymalne sterowanie i ustawianie wszystkich głównych funkcji, w tym elektrycznych zaworów hydrauliki zewnętrznej. Oprócz wentylowanego schowka pod fotelem pasażera, dostępna jest również szeroka gama przegródek, uchwytów na kubki i butelki umieszczonych w dogodnych miejscach. Wydajny system ogrzewania i odparowywania, z klimatyzacją utrzymującą komfortową temperaturę, z 14 wylotami, które operatorzy mogą regulować w celu ukierunkowania przepływu powietrza.
Oprócz specyfikacji Exclusive, dostępna jest dodatkowa opcja Professional Package, która zapewnia podłączenie węża powietrza i zasilanie elektryczne zamontowane w pobliżu stopni, wraz z przenośną skrzynką narzędziową, wężem, pistoletem do przedmuchiwania i latarką. Oprócz standardowej kamery skierowanej do tyłu, można dodać kolejne trzy, aby zapewnić wszechstronny widok na osprzęt, a także na drogę przed i za nim.
Nowa, zaawansowana konfiguracja oświetlenia LED 360° sprawia, że noc staje się dniem dzięki 23 światłom roboczym uzupełniającym światła drogowe LED i obrotowym światłom ostrzegawczym wchodzącym w skład tego pakietu.
Sterowanie palcami
Optymalną, intuicyjną obsługę zapewnia standardowy terminal z ekranem dotykowym Datatronic 5 oraz opcja rozszerzonego ekranu Fieldstar 5. Nowa, czytelna cyfrowa deska rozdzielcza MF vDisplay, zamontowana na słupku kabiny, wyświetla wszystkie informacje o ciągniku i umożliwia łatwą personalizację i zmianę ustawień za pomocą pokrętła na kierownicy.
Automatyzacja ułatwia pracę
Ciągnik MF 9S Massey Ferguson wprowadza również zupełnie nowy poziom automatyzacji. MF AutoTurn, opcja dostępna z MF Guide, automatycznie kieruje ciągnik do następnej linii jazdy. Dzięki funkcji AutoHeadland można również automatycznie uruchamiać i zatrzymywać dwie sekwencje na uwrociach, zgodnie z pozycją GPS ciągnika. Dzięki odbiornikowi GPS Trimble, zapewniającemu w standardzie dokładność poniżej metra, nie tylko zwiększa się precyzja, ale też mniej zadań stoi przed operatorem.
Ten w pełni zautomatyzowany pakiet zwiększa produktywność i dokładność, zmniejsza zagęszczenie gleby na uwrociach, a także obniża zużycie paliwa przy jednoczesnym zmniejszeniu zmęczenia.
Datatronic 5 i opcjonalne terminale z ekranem dotykowym Fieldstar 5, wyposażone w standardzie w funkcje MF Guide, MF TaskDoc i telemetrię MF Connect, ułatwiają stosowanie inteligentnych rozwiązań dla rolnictwa, a opcjonalne funkcje MF Section Control i MF Rate Control dodatkowo zwiększają wydajność.
Optymalnie zautomatyzowana praca
Aby zapewnić najwyższą automatyzację, ciągniki MF serii 9S są opcjonalnie dostępne z systemem zarządzania osprzętem ciągnika (TIM). Ten zaawansowany system oparty na systemie ISOBUS zapewnia automatyczne zarządzanie funkcjami elektronicznymi ciągnika zgodnie z wymaganiami operatora i osprzętu rolniczego. Dzięki temu osprzęt kompatybilny z systemem zarządzania ISOBUS może sterować funkcjami ciągnika, takimi jak prędkość podczas jazdy do przodu i hydraulika, co poprawia wydajność i jakość pracy, a także komfort, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i wysiłku ze strony operatora.
Ochrona gleby i mniejsze zużycie paliwa
Wszystkie ciągniki MF 9S są opcjonalnie wyposażone w nowy centralny system pompowania opon (CTIS) firmy Massey Ferguson. Sterowany za pomocą terminali Datatronic 5 lub Fieldstar 5, szybko dostosowuje ciśnienie w celu zmniejszenia ugniatania gleby i uzyskania optymalnej przyczepności. Dzięki zastosowaniu podwójnej sprężarki o wydajności 650 l/min, zwiększenie ciśnienia w typowym zestawie opon VF 710/75R42 + VF 620/75R30 z 0,8 bara do 1,6 bara zajmuje zaledwie cztery minuty.
Udowodniono, że centralny system pompowania opon zmniejsza zużycie paliwa o 10% do 15%, a także zmniejsza ugniatanie, umożliwiając zwiększenie powierzchni styku nawet o 150%. Jednocześnie system może zwiększyć przyczepność i zmniejszyć niepotrzebne zużycie opon.
Standardowa przekładnia Dyna-VT
Wszystkie ciągniki MF 9S są standardowo wyposażone w przekładnię bezstopniową Dyna-VT firmy Massey Ferguson, z nowym systemem zarządzania mocą w celu zapewnienia dodatkowego momentu obrotowego i mocy. Przekładnia ta posiada oddzielny od układu hydraulicznego zbiornik oleju, co eliminuje ryzyko zanieczyszczenia i wydłuża okres eksploatacji, a także jest szczególnie pomocne w przypadku obsługi flot ciągników przez operatora.
Wydajny układ hydrauliczny radzi sobie z najbardziej wymagającym osprzętem
Ciągniki MF serii 9S korzystają z ulepszonego układu hydraulicznego ECO. Układ zapewnia wydajność 205 l/min przy zaledwie 1650 obr/min lub 270 l/min przy 1850 obr/min, co sprzyja oszczędności paliwa i obniżeniu poziomu hałasu. Olej jest dostarczany przez pompę z otwartym i zamkniętym obiegiem z dedykowaną pompą do zaworów sterujących.
Nowa opcja podwójnej pompy z zamkniętym obiegiem, która dostarcza 340 l/min przy 1650 obr/min lub 400 l/min przy 1850 obr/min, jest dostępna z sześcioma zaworami hydrauliki zewnętrznej. Jedna pompa zapewnia ciągły przepływ do trzech zaworów, podczas gdy druga zapewnia zmienny przepływ do pozostałych trzech i obsługuje obwody pomocnicze, takie jak układ kierowniczy.
Nowa konfiguracja z sześcioma zaworami umożliwia użycie zaworu w złączu ¾”, aby zapewnić przepływ 170 l/min, podczas gdy pięć pozostałych zaworów nadal zapewnia przepływ 140 l/min. W celu łatwego odłączenia wszystkie zawory są wyposażone w dźwignie dekompresyjne.
Zbiornik hydrauliczny o większej pojemności pozwala podać do maszyny aż do 101 litrów oleju, co pozwala na zasilanie skomplikowanych urządzeń. Do obsługi cięższego osprzętu służy nowe cięgno górne hydrauliczne z większym siłownikiem o średnicy 120 mm, zwiększającym udźwig do 20 ton.
Nowy przedni układ zawieszenia o udźwigu 5 t, podłączony do pierwszego tylnego zaworu, stanowi przystępną cenowo propozycję dla operatorów, którzy nie potrzebują przednich złączy hydraulicznych. Dostępne są wersje z niezależnymi zaworami, wyposażone w maksymalnie dwie linie przednie, swobodny obieg powrotny i gniazdo ISOBUS.
Uniwersalność dzięki konstrukcji
Zbudowane na 3,1-metrowym rozstawie osi ciągniki MF 9S łączą wyjątkową stabilność ze zwrotnością. Ważący zaledwie 10 900 kg ciągnik MF 9S.425 oferuje najlepszy w swojej klasie stosunek mocy do masy wynoszący 25,4 kg/KM, co zwiększa jego osiągi.
Niewielka masa zwiększa ładowność i ogranicza zużycie paliwa (1 t dodatkowej masy zwiększa zużycie paliwa o 1 litr na godzinę w transporcie), ale w przypadku prac z dużym zagłębieniem i przy większej przyczepności ciągniki można zbalastować do 18 500 kg, co przekłada się na stosunek mocy do masy sięgający 64,9 kg/KM w przypadku najmniejszego modelu.
Kolejnym czynnikiem zwiększającym wydajność w polu i w transporcie jest masa całkowita (DMC) wynosząca 16 t przy prędkości 50 km/h, czyli o 1 t więcej niż w modelu MF 8700 S, oraz dopuszczalna masa całkowita (GCW) do 50 t (w zależności od rynku).
Nowa amortyzowana oś przednia zapewnia promień skrętu wynoszący zaledwie 5,75 m, w zależności od opon. Większa tylna oś o średnicy 125 mm umożliwia przenoszenie większej mocy na podłoże i wytrzymuje większe obciążenia. Nowa oś umożliwia również większy wybór kół i opon, z fabrycznie montowanymi oponami w tym Michelin EvoBib, a także oponami o dużej średnicy, takimi jak 2,18 m, VF 750/70R44, które zwiększają przyczepność i zmniejszają zagęszczenie gleby. W połączeniu z opcją CTIS i niską masą MF 9S dodatkowo minimalizuje nacisk na podłoże, dzięki czemu idealnie nadaje się do przygotowania gleby i siewu.
Massey Ferguson MF 9S – dane sechniczne
źródło: Massey Ferguson / AGCO