Mitas AirCell to unikatowa dętka wewnętrzna usztywniona tekstylnym kordem oponowym, która, razem z mechanizmem zaworu, jest częścią systemu umożliwiającego zwiększanie ciśnienia w dużej oponie rolniczej o 1 bar w ciągu ok. 30 sekund (z 0,8 bara do 1,8 barów). To ponad 10 razy szybciej niż przy wykorzystaniu standardowego systemu zwiększania ciśnienia w oponach.
Mitas AirCell jest umieszczony na obręczy wewnątrz opony i zajmuje ok. 30% objętości opony. Zaprojektowany był dla opony Mitas 710/75 R42 SFT, ale firma Mitas planuje wykorzystanie AirCell także przy innych rozmiarach. AirCell ma stałe ciśnienie 8 barów, a kierowca traktora może szybko zwiększyć ciśnienie w oponie rolniczej poprzez przepuszczenie ciśnienia z wewnętrznej dętki. Doprowadzi to do zmiany ciśnienia w ciągu kilku sekund. Od listopada 2016 r. Mitas AirCell będzie dostępny dla Fendt 900 Vario z oponą Mitas 710/75 R42 SFT. Ten unikatowy system pojawia się na rynku pod nazwą VarioGrip Pro Wspólnie z partnerem Fendt firma Mitas otrzymał za wspomniany system złoty medal Agritechnica 2015.
Mitas AirCell został zaprojektowany w celu ograniczenia okresu oczekiwania przy zwiększaniu ciśnienia w oponie i obniżenia kosztów paliwa. Pomaga także wydłużyć żywotność opon i ułatwia kierowanie maszyną w czasie poruszania się po jezdni. Firma Mitas stawia sobie za cel wprowadzenia na rynek innowacyjnych produktów, które jednoznacznie będą przynosić korzyści użytkownikom końcowym – powiedział Hans-Ulrich Klose, dyrektor oddziału inżynierii automobilowej firmy Mitas. Dzięki Mitas AirCell rolnicy, którzy po pracy w polu muszą przejechać na jezdnię, mogą zmienić ciśnienie w oponie niemal natychmiast. Wyższe ciśnienie w oponie pomoże zmniejszyć zużycie paliwa oraz zużycie opony. Ciśnienie równie szybko można obniżyć po powrocie do pracy w polu – dodał Hans-Ulrich Klose.
Ważną właściwością Mitas AirCell jest możliwość natychmiastowego zwiększenia, jak i obniżenie ciśnienia w oponie. Obniżenie ciśnienia w oponie trwa krócej, bo, dzięki wewnętrznej dętce, objętość opony jest o 30% mniejsza. AirCell nie wchodzi w kontakt z zewnętrzną częścią opony, nie powstaje więc niepożądane nagrzewanie się i tarcie. Mitas AirCell, który wyprodukowany jest z wytrzymałego i bardzo sztywnego materiału, utrzymuje swój kształt także przy wysokim ciśnieniu, w związku z czym objętość wewnętrznej części opony nie jest zależna od ciśnienia AirCell. Zaawansowany proces technologiczny oraz sama konstrukcja dętki wewnętrznej AirCell były kluczowe dla zakończonego sukcesem projektu systemu VarioGrip Pro, nad którym Mitas i Fendt zaczęły pracować kilka lat temu.
Mitas AirCell można zamontować na standardowych obręczach traktorowych przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi. Mitas AirCell będzie dostępny najpierw na oponach Mitas 710/75 R42 SFT, później także Mitas 710/70 R42 SFT. Z czasem dodawane będą kolejne rozmiary. Mitas produkuje AirCell na terenie Republiki Czeskiej.
źródło: MITAS