Nastroje na rynku handlu używanymi pojazdami – duże różnice w Europie

Eksperci Tradus, globalnej platformy handlowej dla używanych pojazdów w sektorach transportu, budownictwa i rolnictwa, przeanalizowali ruch na portalu zarejestrowany w kwietniu. Wszystko po to, by określić, czy oraz w jaki sposób europejski handel pojazdami użytkowymi odmraża się po marcowych wydarzeniach związanych z koronawirusem, oraz które kraje mają ten etap jeszcze przed sobą.

Biorąc pod uwagę wskaźniki popytu, podaży i aktywności handlowej, analitycy przyjrzeli się liczbie odsłon ogłoszeń, pozyskiwanych leadów i wolumenowi sprzedaży. Dane zostały zebrane z dziewięciu krajów europejskich z sektorów budownictwa, rolnictwa oraz transportu.

Ożywienie gospodarki, a w tym przemysłu pojazdów użytkowych, branży logistycznej oraz powierzchni magazynowych, jest obecnie jednym z głównych tematów w całej Europie. To one są w gruncie rzeczy uważane za kręgosłup rozwoju gospodarczego. Firma Tradus także podjęła działania wspierające ożywienie międzynarodowego handlu używanymi pojazdami – sprzedawcy, którzy teraz wykupią miesięczny dostęp do rozszerzonej wersji serwisu, otrzymają dwa miesiące gratis. Oferta spotyka się z dużym zainteresowaniem, ze względu na możliwość dokonywania bezkontaktowych transakcji, jakie oferuje internetowa giełda maszyn.

Znaczący wzrost aktywności handlowej w Europie – popyt wciąż w tyle

W kwietniu platforma handlowa odnotowała silny wzrost podaży (+44%) i znaczny wzrost popytu (+19%). W kategorii maszyn rolniczych zarejestrowano niewielki niedobór podaży, prawdopodobnie ze względu na fakt, że sezon nie był jednorodny, m.in. z uwagi na panującą suszę. „Wskaźniki pokazują znaczący wzrost działalności handlowej, który uważamy za bardzo pozytywny. Ze względu na wciąż stłumioną skłonność do inwestowania, popyt pozostaje nieco w tyle, ale i tutaj zaczynamy obserwować wzrost. Szok, jaki odczuliśmy w marcu jest już decydowanie za nami” – mówi Nadja Sörgel, dyrektor generalna w firmie Tradus.

% wzrost ogłoszeń sprzedających

% wzrost wyświetleń ogłoszeń

Transport

Budownictwo

Rolnictwo

Całość

Transport

Budownictwo

Rolnictwo

Całość

Wszystkie kraje

24%

32%

-11%

44%

24%

21%

13%

19%

*Okresy porównawcze: Pierwsze dwa tygodnie kwietnia (1-15 kwietnia 2020 r.) vs. ostatnie dwa tygodnie kwietnia (16-30 kwietnia 2020 r.)

Zróżnicowany krajobraz w Europie

Wgląd w sytuację w poszczególnych krajach pokazuje ogromne różnice, które częściowo zdają się zaprzeczać sytuacji związanej z pandemią. Polska, mimo aktualnie rosnącej liczby nowych zakażeń i wielu rynkowych ograniczeń, w tym tych klimatycznych, prowadzi w rankingach krajowych pod względem wzrostu podaży, podczas gdy Hiszpania, która niedawno była jednym z najbardziej dotkniętych wirusem krajów, optymistycznie rozwija silny popyt:

Wzrost liczby ogłoszeń

Transport

Budownictwo

Rolnictwo

Całość

Polska

21%

37%

39%

129%

Niemcy

38%

6%

4%

38%

Niderlandy

7%

58%

-27%

13%

Hiszpania

48%

-24%

-62%

11%

Francja

-20%

253%

-59%

2%

Wzrost wyświetleń ogłoszeń

Transport

Budownictwo

Rolnictwo

Całość

Hiszpania

47%

35%

21%

41%

Rumunia

29%

56%

39%

34%

Francja

40%

25%

9%

28%

Niderlandy

17%

17%

28%

19%

Węgry

17%

17%

16%

17%


*Okresy porównawcze: Pierwsze dwa tygodnie kwietnia (1-15 kwietnia 2020 r.) vs. ostatnie dwa tygodnie kwietnia (16-30 kwietnia 2020 r.)

Interesujące rynki zbytu to obecnie Hiszpania i Rumunia. Widzimy tam duży wzrost popytu i zainteresowania maszynami. Z drugiej strony, dynamicznie rosnącą podaż można zauważyć w Polsce i w Niemczech. Początkowo ożywi się handel wewnątrz krajów, ale wkrótce rękawicę przejmie także eksport. Najbardziej skorzystać mogą na tym Polska i Niemcy, które w tym segmencie tradycyjnie utrzymują silną pozycję. Jeśli chodzi o stabilność cen, Niemcy i Holandia są w dobrej sytuacji, ponieważ podaż i popyt są tu zrównoważone.” – podsumowuje Nadja Sörgel.

Tradus