Eksperci Tradus, globalnej platformy handlowej dla używanych pojazdów w sektorach transportu, budownictwa i rolnictwa, przeanalizowali ruch na portalu zarejestrowany w kwietniu. Wszystko po to, by określić, czy oraz w jaki sposób europejski handel pojazdami użytkowymi odmraża się po marcowych wydarzeniach związanych z koronawirusem, oraz które kraje mają ten etap jeszcze przed sobą.
Biorąc pod uwagę wskaźniki popytu, podaży i aktywności handlowej, analitycy przyjrzeli się liczbie odsłon ogłoszeń, pozyskiwanych leadów i wolumenowi sprzedaży. Dane zostały zebrane z dziewięciu krajów europejskich z sektorów budownictwa, rolnictwa oraz transportu.
Ożywienie gospodarki, a w tym przemysłu pojazdów użytkowych, branży logistycznej oraz powierzchni magazynowych, jest obecnie jednym z głównych tematów w całej Europie. To one są w gruncie rzeczy uważane za kręgosłup rozwoju gospodarczego. Firma Tradus także podjęła działania wspierające ożywienie międzynarodowego handlu używanymi pojazdami – sprzedawcy, którzy teraz wykupią miesięczny dostęp do rozszerzonej wersji serwisu, otrzymają dwa miesiące gratis. Oferta spotyka się z dużym zainteresowaniem, ze względu na możliwość dokonywania bezkontaktowych transakcji, jakie oferuje internetowa giełda maszyn.
Znaczący wzrost aktywności handlowej w Europie – popyt wciąż w tyle
W kwietniu platforma handlowa odnotowała silny wzrost podaży (+44%) i znaczny wzrost popytu (+19%). W kategorii maszyn rolniczych zarejestrowano niewielki niedobór podaży, prawdopodobnie ze względu na fakt, że sezon nie był jednorodny, m.in. z uwagi na panującą suszę. „Wskaźniki pokazują znaczący wzrost działalności handlowej, który uważamy za bardzo pozytywny. Ze względu na wciąż stłumioną skłonność do inwestowania, popyt pozostaje nieco w tyle, ale i tutaj zaczynamy obserwować wzrost. Szok, jaki odczuliśmy w marcu jest już decydowanie za nami” – mówi Nadja Sörgel, dyrektor generalna w firmie Tradus.
% wzrost ogłoszeń sprzedających |
% wzrost wyświetleń ogłoszeń |
||||||||
Transport |
Budownictwo |
Rolnictwo |
Całość |
Transport |
Budownictwo |
Rolnictwo |
Całość |
||
Wszystkie kraje |
24% |
32% |
-11% |
44% |
24% |
21% |
13% |
19% |
*Okresy porównawcze: Pierwsze dwa tygodnie kwietnia (1-15 kwietnia 2020 r.) vs. ostatnie dwa tygodnie kwietnia (16-30 kwietnia 2020 r.)
Zróżnicowany krajobraz w Europie
Wgląd w sytuację w poszczególnych krajach pokazuje ogromne różnice, które częściowo zdają się zaprzeczać sytuacji związanej z pandemią. Polska, mimo aktualnie rosnącej liczby nowych zakażeń i wielu rynkowych ograniczeń, w tym tych klimatycznych, prowadzi w rankingach krajowych pod względem wzrostu podaży, podczas gdy Hiszpania, która niedawno była jednym z najbardziej dotkniętych wirusem krajów, optymistycznie rozwija silny popyt:
Wzrost liczby ogłoszeń |
|||||
Transport |
Budownictwo |
Rolnictwo |
Całość |
||
Polska |
21% |
37% |
39% |
129% |
|
Niemcy |
38% |
6% |
4% |
38% |
|
Niderlandy |
7% |
58% |
-27% |
13% |
|
Hiszpania |
48% |
-24% |
-62% |
11% |
|
Francja |
-20% |
253% |
-59% |
2% |
|
Wzrost wyświetleń ogłoszeń |
|||||
Transport |
Budownictwo |
Rolnictwo |
Całość |
||
Hiszpania |
47% |
35% |
21% |
41% |
|
Rumunia |
29% |
56% |
39% |
34% |
|
Francja |
40% |
25% |
9% |
28% |
|
Niderlandy |
17% |
17% |
28% |
19% |
|
Węgry |
17% |
17% |
16% |
17% |
*Okresy porównawcze: Pierwsze dwa tygodnie kwietnia (1-15 kwietnia 2020 r.) vs. ostatnie dwa tygodnie kwietnia (16-30 kwietnia 2020 r.)
„Interesujące rynki zbytu to obecnie Hiszpania i Rumunia. Widzimy tam duży wzrost popytu i zainteresowania maszynami. Z drugiej strony, dynamicznie rosnącą podaż można zauważyć w Polsce i w Niemczech. Początkowo ożywi się handel wewnątrz krajów, ale wkrótce rękawicę przejmie także eksport. Najbardziej skorzystać mogą na tym Polska i Niemcy, które w tym segmencie tradycyjnie utrzymują silną pozycję. Jeśli chodzi o stabilność cen, Niemcy i Holandia są w dobrej sytuacji, ponieważ podaż i popyt są tu zrównoważone.” – podsumowuje Nadja Sörgel.
Tradus