Pochodzący od obecnie produkowanego modelu T6.140 marki New Holland, nowy ciągnik obsługuje wszystkie narzędzia niezbędne do różnych prac sezonowych, takich jak przygotowanie gleby, siewy, belowanie, transport i zastosowania ładowacza czołowego.
W porównaniu do pierwszego ciągnika NH2™, nowy model posiada ogniwa paliwowe podwajające moc, która wzrosła z 50 do 100 kW, gdyż obecnie wyposażone są one w trzy stosy, dające łącznie 384 jednostki (pierwszy model posiadał dwa stosy, dające łącznie 256 jednostek).
Liczba zainstalowanych w maszynie silników elektrycznych nie uległa zmianie – jeden z nich obsługuje napęd, a drugi W.O.M. i obwody pomocnicze, ale ich moc znamionowa i moment obrotowy zwiększyły się dwukrotnie. Każdy z tych nowych silników elektrycznych posiada moc wyjściową 100 kW z ciągłym momentem obrotowym wynoszącym 950 Nm i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 1200 Nm. Maksymalna prędkość wału głównego wynosi 3000 obrotów na minutę, a sprawność przy maksymalnej mocy wyjściowej oscyluje w granicach 96%.
W celu utrzymania zwiększonej liczby ogniw paliwowych w stanie gotowości i zagwarantowania dłuższej autonomii pracy ciągnika (nawet do trzech godzin, w zależności od obciążenia) zainstalowany został większy zbiornik na wodór. Zbiornik nowego ciągnika NH2™ jest w stanie pomieścić aż 8,2 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów w porównaniu do poprzedniego modelu, w którym mieściło się go zaledwie 2,4 kg.
Pozostałe nowości obejmują akumulator o mocy 12 kWh, 300 V z maksymalną mocą wyjściową wynoszącą 50 kW, nową przekładnię bezstopniową, zastępującą tradycyjną, manualną skrzynię biegów, amortyzowaną oś przednią, jak również punkty montażu ładowacza czołowego dostępne jako standard.
Osiągi nowego modelu NH2™ nieznacznie przekraczają osiągi porównywalnej wielkości ciągnika, wyposażonego w tradycyjny silnik. Jednak posiada on jedną ogromną przewagę: ciągnik ten nie wytwarza żadnej szkodliwej emisji spalin, a jedynie ciepło i parę wodną.
Nowy model NH2™ o maksymalnej prędkości 50 km/godz., sile uciągu porównywalnej ze standardowym ciągnikiem z silnikiem Diesla o mocy 120 KM i z układem hydraulicznym o natężeniu przepływu 113 l/min. (takim samym, jak w modelu T6.140,od którego pochodzi) jest doskonałym ciągnikiem dla gospodarstw rolnych – wszechstronnie wyposażonym i gotowym do pracy.
Debiut eksploatacyjny nowego ciągnika NH2™ zaplanowano na sezon letni 2012 na farmie La Bellotta w miejscowości Venaria w pobliżu Turynu, pierwszym gospodarstwie niezależnym energetycznie firmy New Holland. Koncepcja ta skupia się na zdolności gospodarstw rolnych do wytwarzania energii elektrycznej z naturalnych źródeł o niewielkim wpływie na środowisko i przechowywania jej w dogodny sposób w formie wodoru, celem ponownego wykorzystania.
Projekt ten, zapoczątkowany przez firmę New Holland i wdrożony we współpracy z konsorcjum obejmującym 13 partnerów, takich jak API-COM, CNR, CRF, Elasis, ENEA, Envi-Park, Ferrari Costruzioni Meccaniche, Roter Italia, Sapio Verderone, Tonutti i Zefiro, jest częściowo finansowany przez włoskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego.
W zakresie produkcji wodoru, obecnie poddawane ocenie są trzy metody.
Pierwszą z nich jest elektroliza wody, czyli jej rozkład na tlen i wodór przy użyciu energii elektrycznej wytwarzanej przez ogniwa fotowoltaiczne już zainstalowane w gospodarstwie rolnym.
Druga metoda, nadająca się do użytku na niewielką skalę, to reakcja metanu z parą; jeżeli rozwiązanie to okaże się wykonalne i opłacalne, możliwe byłoby wykorzystywanie metanu wytwarzanego przez komory fermentacyjne jednego z generatorów biogazu „MegaWatt” działającego na farmie la Bellotta od ponad roku.
Trzecią i najbardziej innowacyjną metodą wytwarzania wodoru jest wykorzystywanie ciemnej fermentacji beztlenowej biomasy: jest to proces biologiczny, w trakcie którego powstaje mieszanka gazów zawierająca znaczne ilości wodoru. Również ta metoda zostanie oceniona pod kątem wykonalności, kosztów i zalet.
Na farmie zainstalowany zostanie zbiornik na wodór, podłączony do sprężarki w specjalnej stacji napełniania – w ten sposób ciągnik NH2 pracuje i jest tankowany w gospodarstwie rolnym, podobnie jak tradycyjny ciągnik.
źródło: www.newholland.com