Na Międzynarodowych Targów Techniki Rolniczej Agrotech w Kielcach na stoisku marki New Holland Agriculture miała miejsce polska premiera nowego modelu ciągnika – New Holland T7.300. Modelem tym New Holland rozszerza gamę uznanych na polskim rynku ciągników T7 o najmocniejszy i jednocześnie najbardziej kompaktowy ciągnik w swoim przedziale mocy.
New Holland T7.300 należy do szeregu modeli o długim rozstawie osi LWB i jest flagowym ciągnikiem serii T7. Dlatego już w czasie prac projektowych nad tym modelem marka postanowiła wprowadzić wiele istotnych zmian zarówno w konstrukcji, jak i w wyposażeniu ciągnika. W wyniku tych działań model T7.300 stanowi nowy wymiar nie tylko wielkości i mocy, ale także komfortu, użytkowania, wydajności oraz ekonomiki pracy.
Nowy model został opracowany nie tylko z wykorzystaniem najnowszych technologii i rozwiązań, które można zobaczyć już na pierwszy rzut oka czy przeczytać w danych technicznych. Już na poziomie projektowania tego modelu szczególny nacisk położono na maksymalne wydłużenie trwałości i wytrzymałości poszczególnych podzespołów ciągnika.
Dlatego między innymi całkowicie przeprojektowano układ hydrauliczny i elektryczny modelu T7.300. Zmiany te są na tyle znaczące, że zarówno przewody hydrauliczne, jak i elektryczne mają teraz aż o 30% mniej newralgicznych na ewentualne powstawanie problemów połączeń. Choć takie zmiany są niewidoczne dla użytkownika, mają kolosalne znaczenie dla bezawaryjnej pracy maszyny przez długie lata.
Źródłem napędu nowego modelu T7.300 jest silnik FPT Industrial NEF z technologią ECOBlue™ HI-eSCR 2. Ta nowoczesna jednostka napędowa o pojemności 6,7 l generuje w tym ciągniku moc 300 KM, a maksymalny moment obrotowy 1249 Nm dostępny jest przy 1300 obr/min. Te bardzo wysokie wartości nie są jednak okupione ani wysokim spalaniem ciągnika, ani złożonością obsługi serwisowej, która w przypadku T7.300 jest dosłownie minimalistyczna. To dzięki technologii HI-eSCR 2 silnik modelu T7.300 spełnia najnowsze normy emisji Stage V bez wymagającego serwisowej uwagi zaworu EGR i filtra cząstek stałych DPF.
Mimo ogromnej pojemności silnika FPT oraz jego dużej mocy do zachowania surowych norm emisji w tym przypadku wystarczy układ AdBlue i katalizator utleniający DOC. Co jest bardzo istotne dla użytkownika, te zaawansowane technologie silnika są przyjazne nie tylko ekologicznie, ale także wydłużają okres międzyprzeglądowy wynoszący 750 godzin pracy. Jest to największa wartość wśród ciągników dostępnych na rynku.
W nowym modelu New Holland T7.300 za efektywne przeniesienie tak sporej mocy na koła odpowiada bezstopniowa przekładnia Auto Command™. Ta znana już z innych modeli New Holland przekładnia cechuje się wysoką płynnością przełączania między poszczególnymi zakresami. Ta inteligentna skrzynia biegów zapewnia prawidłowe wykorzystanie mocy silnika, utrzymując jego niskie obroty, co bezpośrednio przekłada się na niewielkie zużycie paliwa w czasie pracy ciągnikiem T7.300.
Nie bez znaczenia dla oszczędności jest także zastosowanie w nowym modelu większej klasy ogumienia o zwiększonej o 12,5% nośności. Nowy rodzaj opon znacząco wpływa też na zwiększenie trakcji w ciężkich polowych warunkach i wyeliminowanie poślizgów kół. Warto także zaznaczyć, że dzięki zwiększonej nośności możemy używać większych maszyn, wpływając tym samym na podniesienie wydajności prac polowych.
New Holland T7.300 – nowy wymiar komfortu
Wprowadzając na rynek model T7.300, New Holland postanowił nadać pracy ciągnikiem nowego wymiaru także w zawsze ważnej kwestii komfortu pracy użytkownika. Kabina Horizon™ Ultra nie tylko spełnia wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ale także wyznacza całkowicie nowy kierunek komfortu pracy w ciągniku.
Kabina Horizon™ Ultra oparta jest o całkowicie innowacyjną konstrukcję ramy, dzięki czemu wewnątrz jest o 7,5% więcej miejsca. Jej całkowicie oszkloną wewnętrzną przestrzeń opartą na czterech słupkach zaprojektowano z uwzględnieniem najnowszych badań nad akustyką pomieszczeń zamkniętych. Dzięki specjalnie ukształtowanej krzywiźnie szyb oraz wysokiej jakości materiałom wewnątrz kabiny, w tym odpornej na zabrudzenia tapicerce, uzyskano w kabinie modelu New Holland T7.300 rekordowo niski poziom hałasu wynoszący tylko 66 dbA.
Tak niska wartość wynika z niezwykle skutecznego tłumienia drgań przez zawieszenie samej kabiny. Za izolację kierowcy od nierówności podłoża pól i dróg odpowiedzialna jest amortyzowana oś przednia Terraglide, a także system mechanicznej amortyzacji kabiny Comfort Ride lub opcjonalny aktywny elektrohydrauliczny Semi-Active Comfort Ride. Wszystko to sprawia, że kierowca wewnątrz kabiny nowego T7.300 jest otoczony nie tylko przyjaznymi materiałami, ale i komfortem akustycznej ciszy, która wpływa pozytywnie na długotrwałą i bezpieczną pracę.
Za wysokie poczucie komfortu w ciągniku New Holland T7.300 odpowiada także układ klimatyzacji rozwiązany za pomocą dwóch wentylatorów o wydajności 650 m3 i pięciu strefom nadmuchu czystego powietrza. Układ ten charakteryzuje się większą o 35% skutecznością przewietrzania i utrzymywania zadanej temperatury nawet w niekorzystnych klimatycznie warunkach. Niezwykle pomocna, zazwyczaj wczesnym rankiem, jest także funkcja natychmiastowego usuwania zaparowania w kabinie z podgrzewaniem przedniej i tylnej szyby oraz lusterek, którą uruchamia się za pomocą jednego przycisku w podłokietniku.
New Holland T7.300 – nowy wymiar sterowania
Każdy rodzaj pracy wykonywanej tak dużym i mocnym ciągnikiem, jakim jest T7.300, musi się opierać na bezpiecznej i pełnej integracji kierowcy z maszyną. W tym przypadku sterowanie ciągnikiem i jego funkcjami jest intuicyjne. Za ten stan odpowiada podłokietnik SideWinder™ Ultra, który można indywidualnie dopasować do anatomii użytkownika nastawami góra/dół, przód/tył oraz przez ustawienie poduszki łokciowej.
Za sterowanie głównymi funkcjami ciągnika i przekładni odpowiada dźwignia CommandGrip. Tuż obok możemy znaleźć specjalną “mysz” odpowiadającą za kierowanie funkcjami przedniego i tylnego układu TUZ oraz wielofunkcyjny joystick do pracy z ładowaczem. Nadzór nad innymi funkcjami ciągnika odbywa się za pomocą przycisków, których działanie, skok i rozmieszczenie odpowiada naturalnym odruchom palców dłoni i nadgarstka. Funkcje pracy poszczególnych podzespołów ciągnika i narzędzi mogących komunikować się z nim dwukierunkowo protokołem komunikacyjnym TIM (Tractor Implement Management) znajdziemy na wskazaniach monitora IntelliView™ 12.
Absolutną nowością w systemach prowadzenia ciągnika jest kolorowy wyświetlacz CentreView™ umieszczony centralnie w kole kierownicy. Rozwiązanie to trafiło do modelu T7.300 wprost z koncepcyjnego modelu ciągnika New Holland Methane Power oraz zaprezentowanego niedawno T7 HD i wyznacza nowy kierunek komunikacji użytkownika z maszyną. Na tym czytelnym ekranie znajdziemy szereg informacji o stanie pracy silnika, jego prędkości obrotowej i prędkości samego ciągnika, ustawieniach przekładni czy wałka WOM. Istotne dla kierowcy jest to, że niezależnie od wykonywanych obrotów kierownicą wyświetlacz CentreView pozostaje nieruchomy, a dzięki temu jego wskazania są zawsze czytelne.
Nowy New Holland T7.300 jest wyposażony w specjalnie opracowany przez New Holland system zarządzania informacjami z pola – PLM Intelligence. Łączy on w sobie najlepsze cyfrowe technologie, pozwalając na uzyskanie jak największej wydajności pracującej w polu maszyny, dbając o optymalizację kosztów. System umożliwia korzystanie z najlepszych aplikacji terenowych, takich jak: automatyczne sterowanie jazdą IntelliSteer™, układ prowadzenia na uwrociach, funkcje magistrali Isobus, dbając o ich właściwe wykorzystanie w czasie pracy.
Trzeba zaznaczyć, że system PLM Intelligence za pośrednictwem aplikacji MYPLM Connect umożliwia szerokie wsparcie diagnostyczne udzielane online w czasie rzeczywistym przez specjalistów New Holland.
Najnowsze cyfrowe rozwiązania to domena nowych maszyn New Holland, więc nowy T7.300 posiada jako pierwszy w ofercie marki certyfikat ISO potwierdzający zastosowanie protokołu komunikacyjnego TIM (Tractor Implement Management). Protokół ten rozwiązany za pomocą Isobus pozwala na dwukierunkową cyfrową komunikację pomiędzy ciągnikiem, a współpracującym z nim osprzętem. Dzięki niemu teraz informacje o pracy narzędzia wpływają automatycznie na sterowanie ciągnikiem i możliwe jest sterowanie nim z poziomu współpracującego osprzętu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa pracy.
Polska premiera ciągnika T7.300 była dla marki szczególnie ważnym wydarzeniem. Przedstawiony model stanowi nowy wymiar w każdym aspekcie integracji firmy New Holland Agriculture z rolnictwem i użytkownikiem. Model T7.300 to nie tylko nowy wymiar mocy, komfortu czy sterowania, ale także nowa jakość samej konstrukcji przeznaczonej dla rolnictwa obecnej i następnych dekad XXI wieku.
Źródło: New Holland Agriculture