Nowa generacja ciągników rolniczych DEUTZ-FAHR serii 5D, oferuje moc silnika zwiększoną do 106 KM oraz szereg nowych funkcji zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Dzięki temu jest to najlepsza wersja serii 5D w dotychczasowej historii tych modeli. Najnowsza odsłona zachowuje takie cechy jak uniwersalność, elastyczność i kompaktowe gabaryty, które były charakterystyczne dla poprzedniej generacji, ulepszając jednocześnie walory użytkowe i parametry eksploatacyjne. Nowe modele serii 5D Stage V są idealną propozycją dla małych i średnich gospodarstw rolnych, dużych sadów owocowych, stadnin. Dzięki swojej charakterystyce, świetnie sprawdzą się w przedsiębiorstwach pracujących na terenach zielonych.
Czterocylindrowe silniki FARMotion 45 zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej wydajność w pracach rolniczych. Wyróżniają je kompaktowe gabaryty, które wpływają na dużą zwrotność nowych modeli 5D oraz znakomitą widoczność z wnętrza kabiny. Modele 5095D i 5105D zapewniają moc maksymalną odpowiednio: 95 i 106 KM przy obrotach silnika 2000 obr./min oraz moment maksymalny na poziomie odpowiednio: 389 i 433 Nm przy 1400 obr./min. Dzięki nowemu systemowi podgrzewania mieszanki, również w czasie zimy nowe silniki FARMotion 45 oferują łatwy rozruch. Aby utrzymać niskie koszty konserwacji, okres między wymianami oleju został wydłużony
do 600 godzin.
Najnowsza generacja modeli serii 5D oferowana jest zarówno z rewersem mechanicznym jak i elektrohydraulicznym Powershuttle. W wersji PowerShuttle, operator może regulować w 5 stopniach czułość rewersu. Jest to idealne rozwiązanie do prac z ładowaczem czołowym. Dodatkowo, w standardzie z rewersem elektrohydraulicznym dostępna jest funkcja Stop&Go, która pozwala na zatrzymanie i ruszanie z miejsca jedynie przy użyciu pedałów hamulca. Przycisk sprzęgła ComfortClutch w dźwigni zmiany biegów, pozwala na zmiany biegów bez używania pedału sprzęgła w podłodze kabiny. Podstawowa skrzynia biegów oferuje 30+15 przełożeń (5 biegów głównych i 3 zakresy z reduktorem). Dostępna jest także rozbudowana skrzynia z 3 półbiegami Powershift (łącznie 45+45 przełożeń). Wszystkie wersje napędu pozwalają na jazdę z prędkością 40 km/h przy zredukowanych obrotach silnika, co nie tylko redukuje poziom hałasu wewnątrz komfortowej kabiny ale również zmniejsza zużycie paliwa. W przypadku napędu z 3 półbiegami Powershift, prędkość minimalna wynosi zaledwie 200 m/h.
Już w podstawowym wyposażeniu, modele 5D oferują modulowany start wałka WOM. Progresywnie załączane sprzęgło, sterowane elektro-hydraulicznie zabezpiecza maszyny podpięte do ciągnika oraz podzespoły samego traktora. W standardowej konfiguracji znajdują się prędkości 540/540ECO/1000 obr/min. Opcjonalnie, konfiguracja wyposażenia może zawierać WOM synchro. Dostępne są wymienne końcówki wałka oraz WOM montowany z przodu ciągnika o prędkości 1000 obr./min.
Układ hydrauliczny został wyposażony w główną pompę o wydajności 54 l/min, która zasila podnośnik tylny oraz dystrybutory. Dodatkowo, ciągnik posiada pompę hydrauliczną dedykowaną tylko do obsługi układu kierowniczego. Z tyłu ciągnika montowane są 3 pary hydrauliczne i swobodny powrót oleju. Tylny podnośnik o maksymalnym udźwigu 3600 kg dostępny jest w wersji ze sterowaniem mechanicznym lub elektronicznym. EHR w nowych ciągnikach serii 5D zawiera nie tylko nowy układ sterowania, który umożliwia łatwiejsze odblokowywanie ale również posiada funkcję aktywnego tłumienia drgań, która zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy na drodze z maszynami umieszczonymi na ramionach podnośnika. Oprócz podnośnika przedniego o imponującym udźwigu 2100 kg, dostępny jest również fabryczny zestaw przygotowania do ładowacza czołowego “Light kit”.
Dla zagwarantowania skutecznego hamowania, przednia oś jest standardowo wyposażona w hamulce tarczowe w kąpieli olejowej. Duży kąt skrętu kół oraz 100% blokada mechanizmów różnicowych, sterowana elektro-hydraulicznie, zapewniają znakomitą zwrotność i trakcję ciągnika.
Komfortowa, czterosłupkowa kabina nowych modeli 5D zapewnia idealną widoczność we wszystkich kierunkach. Dostępne są dwie opcje dachu: standardowa wersja z dachem o zwartym kształcie dla optymalnego użytkowania ciągnika w wąskich przestrzeniach (na przykład uprawy chmielu czy szerokie sady i winnice) oraz wersja z szyber-dachem (dostępna opcjonalnie ze strukturą wzmacniającą FOPS) dostosowana do prac leśnych czy zadań wykonywanych z ładowaczem czołowym. Przednia i tylna szyba mogą być uchylane. Wydajny układ klimatyzacji dba o odpowiednią temperaturę we wnętrzu kabiny, w każdych warunkach. Nowe modele serii 5D dostępne z rozbudowanym pakietem reflektorów roboczych LED, który zapewnia pełne bezpieczeństwo prac w nocy.
źródło: DEUTZ-FAHR