Firma New Holland zaprojektowała całkowicie od nowa i zmodernizowała swoje amerykańskie ciągniki należące do serii T9. Traktor tej marki o największej mocy sięgającej maks. 699 KM z systemem EPM jest dostępny w dwóch wersjach: z ramą standardową i ramą przystosowaną do ciężkich prac, aby spełnić oczekiwania rolników. Standardowa 36-calowa rama została opracowana z myślą o producentach plonów, wykonujących skręty na wąskich uwrociach, po dogłębnych konsultacjach z klientami. Sprawdza się równie dobrze w dużych gospodarstwach o profilu produkcji mlecznej, jak i w gospodarstwach, w których często używa się ciągnika do transportu drogowego – dzięki silnikom generującym moc maks. 557 KM z systemem EPM. Model z ramą przystosowaną do ciężkich prac jest ciągnikiem z napędem na cztery koła o największej mocy na rynku i idealnie nadaje się do niewielkich gospodarstw o profilu produkcji zbożowej, pracowników właściciela i farmerów posiadających duże areały upraw.. Seria T9 jest również idealnym towarzyszem okrętu flagowego firmy New Holland, czyli kombajnów konwencjonalnych i rotorowych, jak również sieczkarni samobieżnych FR. Ponadto dzięki swoim oponom przyjaznym dla gleby, seria T8 oferuje znaczną korzyść przy pracach rolnych, w zakresie zmniejszenia ubicia i uszkodzenia gleby.
{gallery}Nowy New Holland T9{/gallery}
Doskonałe środowisko operatora z podłokietnikiem SideWinder II i kabiną tak cichą, że słychać w niej nawet szepty
Przed przystąpieniem do projektowania kabiny nowego ciągnika T9, firma New Holland przeprowadziła badania oraz analizy we współpracy z użytkownikami masyzn. Dały one rezultat w postaci najlepszej w swojej klasie kabiny, dzięki której imponujące proporcje ciągnika T9 „kurczą się” wokół operatora. Logika działania jest już znana użytkownikom ciągników należących do serii T8, T7 i T6000 i gwarantuje niepodważalne doświadczenie firmy New Holland.
Kabina jest wyposażona w pomysłowe funkcje ułatwiające prace rolne, jednym z przykładów jest odznaczony wieloma wyróżnieniami podłokietnik SideWinder™ II, oferujący maksymalnie ergonomiczne działanie, jako że wszystkie elementy sterownicze są rozmieszczone w zasięgu dłoni. Dźwignia CommandGrip™ służy do sterowania przekładnią napędową Powershift i umożliwia precyzyjną zmianę biegów; posiada również specjalny przycisk do przełączania kierunku jazdy do przodu i do tyłu.
Seria T9 może być fabrycznie wyposażona w zintegrowany system automatycznego prowadzenia IntelliSteer™ opracowany przez firmę New Holland. Ten kompletny pakiet zapewnia wyjątkową łatwość obsługi, gdyż dach posiada zintegrowaną antenę, a system jest sterowany za pomocą 178-milimetrowego monitora IntelliView™ III, który jeszcze bardziej ułatwia śledzenie ścieżek prowadzenia. Nie są wymagane żadne dodatkowe ekrany czy dodatki. W pełni zintegrowany system prowadzenia gwarantuje rok po roku absolutną dokładność przejść rzędu 1-2 cm, wykorzystując sygnały RTK.
Zarządzanie systemem odbywa się przy pomocy kolorowego ekranu dotykowego IntelliView™ III, który umożliwia operatorom dostęp do całej gamy parametrów roboczych oraz ciągłe monitorowanie i regulacje w celu zapewnienia optymalnej produktywności i efektywności.
Zintegrowany panel sterowania, rozmieszczony ergonomicznie po prawej stronie operatora, umożliwia użytkownikom regulowanie całej serii parametrów ciągnika podczas pracy, co przekłada się na maksymalną wydajność i efektywność. Funkcje takie jak system ESM (Engine Speed Management) i system zarządzania trakcją Terralock mogą być sterowane za pomocą intuicyjnego panelu, dzięki czemu ciągnik T9 pracuje zawsze ze szczytowymi osiągami, co gwarantuje bardzo wysokie wyniki.
Operatorzy, którzy spędzają w kabinie wiele godzin, odniosą korzyść z całkowicie nowego zawieszenia kabiny Comfort Ride. Unikalna w branży kabina posiada zawieszenie na każdym ze swoich czterech rogów, dzięki czemu pochłania nawet najagresywniejsze wstrząsy, aby zapewnić stabilność kabiny. Aby jeszcze bardziej zwiększyć produktywność, nachylona maska, będąca znakiem firmowym New Holland, została zintegrowana w celu dodatkowej poprawy widoczności podczas wykonywania manewrów, a zestaw świateł rozmieszczonych wokół 360° gwarantuje zachowanie wysokiej produktywności nawet przy słabym oświetleniu. Jedna z najcichszych kabin w branży oferuje przestronne i relaksujące środowisko robocze, dzięki udoskonalonemu zawieszeniu kabiny i cichym silnikom Cursor 9 i 13.
Silniki FTP Cursor o dużej mocy wykorzystują technologię SCR, aby zaoferować niższe koszty eksploatacyjne.
Technologia SCR, zastosowana w celu spełnienia rygorystycznych norm emisji Tier 4A, została opracowana we współpracy z firmą Fiat Powertrain Technologies, naszym partnerem w zakresie produkcji i dostaw silników. Fundamentalnym elementem systemu SCR jest AdBlue/DEF, roztwór wtryskiwany do systemu oczyszczania spalin w celu zneutralizowania szkodliwych emisji wytwarzanych podczas spalania. Zamienia on spaliny w wodę i azot, które naturalnie występują w środowisku. System AdBlue/DEF zastosowany w serii T9 został zaprojektowany pod kątem zminimalizowania wkładu operatora i wymaga ponownego napełniania zaledwie przy co drugim tankowaniu oleju napędowego. Ponadto jest dogodnie zlokalizowany obok istniejącego wcześniej baku na olej napędowy, co zapewnia bezproblemowe uzupełnianie roztworu. Operatorzy są na bieżąco informowaniu o poziomach roztworu AdBlue/DEF za pośrednictwem wyświetlaczy w kabinie. Początkowa cena zakupu systemu AdBlue zostaje z nawiązką zamortyzowana przez oszczędności na paliwie możliwe dzięki zastosowaniu tego awangardowego rozwiązania.
Firma New Holland pomoże swoim klientom wdrożyć technologię SCR w okresie przejściowym, mającym na celu dostosowanie maszyn do norm emisji Tier 4A, dostarczając im bezpłatnie zbiornik AdBlue o pojemności 1000 litrów wraz z elektryczną pompą. Autoryzowani dealerzy firmy New Holland będą również prowadzić sprzedaż wszystkich produktów niezbędnych do zapewnienia zgodności z nowymi przepisami Tier 4A, włącznie z AdBlue, w pojemnikach o różnej pojemności, dostosowanych do indywidualnych potrzeb rolników.
Technologia SCR oferuje znaczne korzyści, jeżeli chodzi o osiągi. Silniki SCR Cursor 9 i 13 czerpią korzyść ze zwiększonej maksymalnej mocy silnika wynoszącej 390-669 KM z systemem EPM firmy New Holland. Ta technologia ciągle dostosowuje moc wyjściową silnika tak, aby idealnie pasowała do aktualnych warunków pracy, dzięki inteligentnemu wykrywaniu obciążeń W.O.M., układu hydraulicznego oraz przekładni napędowej. Zapewnia to optymalne generowanie mocy przez silnik w połączeniu z maksymalną efektywnością. Gwarantuje to zoptymalizowane osiągi oraz optymalne zużycie paliwa, a równocześnie zapewnia klientom najefektywniejszy poziom mocy w rezerwie, co pozwala używanie nawet największych narzędzi w najcięższych warunkach.
Nowa gama T9 wyposażona jest w silniki Cursor o pojemności 9 litrów (model T9.390) lub 13 litrów (modele T9.450, T9.505, T9.560, T9.615, T9.670) opracowane i wyprodukowane przez firmę Fiat Powertrain Technologies (FPT). Te silniki ułatwiają pracę nawet w przypadku najbardziej wymagających zastosowań dzięki swojej mocy znamionowej wynoszącej od 354 do 608 KM. Dzięki zwiększonemu nawet o 40% momentowi obrotowemu, ciągniki należące do serii T9 radzą sobie nawet z najbardziej wymagającymi, szerokimi narzędziami bez konieczności przełączenia na niższy bieg, oferując tym samym klientom doskonałą produktywność i efektywność.
Silniki FPT Cursor zamontowane w ciągnikach T9.615 i T9.670 wyposażone są w dwustopniową sprężarkę doładowującą. Pierwsza turbosprężarka napędza drugą, a w wyniku zwiększonego momentu obrotowego poprawie ulegają osiągi silnika. Stały i zrównoważony zakres mocy, będący cechą charakterystyczną tego systemu oznacza, że nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach ciągnik T9 poradzi sobie z najbardziej wymagającymi zadaniami.
Najlepszy w swojej klasie układ hydrauliczny
Nowa gama T9 to również najlepszy układ hydrauliczny w tym segmencie dzięki zamontowanym z tyłu ciągnika zaworom zdalnym, których liczba może sięgać nawet ośmiu. Standardowe natężenie przepływu sięga 159 litrów na minutę; opcjonalny wariant wysokiego natężenia przepływu pozwala uzyskać nawet 216 litrów na minutę w połączeniu z opcjonalnym systemem Mega Flow, który oferuje dodatkowo 212 litrów na minutę, co umożliwia osiągnięcie łącznego natężenia przepływu hydraulicznego wynoszącego 428 litrów na minutę. Przekłada się to na łatwiejszą pracę nawet w przypadku zastosowań wymagających intensywnego wykorzystania układu hydraulicznego, takich jak sadzarki Flexi-Coil i siewniki, jak również w przypadku prac na trudnym terenie i transportowania dużych koszy bruzdownic.
Cały system jest prosty i łatwy do skonfigurowania dzięki intuicyjnemu monitorowi IntelliView™ III zamontowanemu na podłokietniku SideWinder™ II. Aby ułatwić sterowanie, cztery zawory zdalne sterowane są za pomocą ergonomicznego drążka wielofunkcyjnego, a pozostałe cztery za pomocą przełączników łopatkowych rozmieszczonych na podłokietniku; istnieje również możliwość sterowania dwoma zaworami zdalnymi za pomocą dźwigni CommandGrip™.
Wytrzymały korpus i elastyczne obciążanie balastem
Firma New Holland zaprojektowała całkowicie od nowa korpus ciągnika T9, aby zwiększyć zarówno jego siłę, jak i sztywność w celu odblokowania pełnego potencjału imponujących osiągów modeli wyposażonych w silniki o najwyższej mocy.. System ten został poddany wyjątkowo rygorystycznym testom, aby zagwarantować użytkownikom najwyższą niezawodność; na przykład: Oś przegubu została poddana testom niezawodności w wysoko ściernym piasku Arizony przez ponad 10000 godzin.
Maksymalny dozwolony udźwig dla gamy T9 został zwiększony do imponującej wartości 25 ton, co oznacza, że nawet najcięższe narzędzia i obciążenia mogą być obsługiwane w łatwy sposób; ponadto dostępna jest szeroka gama opcji balastów. Operatorzy mają teraz do wyboru pełną gamę balastów monoblokowych, obciążników kół i tylnych obciążników walizkowych, aby zapewnić maksymalną produktywność nawet podczas korzystania z najbardziej wymagających narzędzi montowanych z tyłu.
Pełna przekładnia napędowa Powershift z trybami automatycznymi
Przekładnia napędowa ciągników T9 została zmodernizowana, aby idealnie pasowała do osiągów silnika i umożliwia uzyskanie w modelu T9.670 mocy wynoszącej 669 KM. Pełną przekładnią napędową Powershift 16 x 2 Ultra Command™ można z łatwością sterować za pomocą dźwigni CommandGrip™. Szybka i łatwa zmiana kierunku możliwa jest dzięki specjalnemu przyciskowi na ergonomicznej dźwigni CommandGrip lub dzięki cieszącej się uznaniem dźwigni zmiany kierunków zamontowanej na układzie kierowniczym.
Zarządzanie prędkością podłoża, umożliwiające precyzyjne sterowanie prędkością
W celu zoptymalizowania produktywności i oszczędności paliwa, firma New Holland opracowała dla serii T9 koncepcję systemu zarządzania prędkością względem podłoża (GSM). Działa on podobnie do bezstopniowej przekładni napędowej; Operator sam ustawia idealną prędkość roboczą, a prędkość obrotowa silnika i biegi zostają wówczas skalibrowane automatycznie, aby zapewnić maksymalną efektywność. Po włączeniu trybu GSM przepustnica silnika przestaje kontrolować prędkość obrotową silnika, staje się natomiast wskaźnikiem prędkości podłoża. Aby zapewnić optymalną efektywność w przypadku dużych obciążeń, system sterowania wybiera niższy bieg, dzięki czemu układ napędowy generuje więcej mocy przy dużych obciążeniach; jednak zaraz po zmniejszeniu obciążenia system sterowania zwiększa bieg i zmniejsza prędkość obrotową silnika, co zapewnia optymalną pracę. Dostępny w dwóch trybach – tryb pracy polowej umożliwia uzyskanie niskich prędkości wynoszących zaledwie 4km/h przy prędkości znamionowej silnika, natomiast tryb drogowy pozwala osiągnąć prędkość sięgającą 40km/h. Ten intuicyjny system gwarantuje maksymalną efektywność przy zmieniającym się obciążeniu w sytuacjach, w których wymagana jest precyzyjna prędkość np. gdy wymagana jest precyzyjna prędkość, takich jak wykonywanie otworów z dużą prędkością.
Zoptymalizowana oferta opon, umożliwiająca zmniejszenie ubicia gleby
Firma New Holland wie, że ubicie gleby jest głównym zmartwieniem dużych gospodarstw rolnych. W wyniku prowadzonych na szeroką skalę konsultacji z klientami, we wszystkich modelach T9 wyposażonych w standardowy korpus mogą zostać zamontowane wyjątkowo wysokie opony RCI 50 zmniejszające ubicie gleby. W przypadku Ameryki Północnej połączenie podwójnej lub potrójnej opony umożliwi uzyskanie szerokiego śladu opony, a tym samym mniejszego ubicia gleby. W modelach ze standardowym korpusem istnieje możliwość zainstalowania „super pojedynczych” opon w konfiguracji 900/60/R42, aby zapewnić dostosowanie do ograniczenia szerokości transportu wynoszącej trzy metry przy równoczesnym zapewnieniu szerokiego śladu opony, zapobiegającego ubijaniu gleby podczas prac polowych. Ponadto właściciele nie muszą się martwić o kosztowną, kompleksową codzienną konserwację maszyn.
Dane techniczne modeli
Dzięki nowej numeracji serii T9 osiągi poszczególnych modeli stają się oczywiste, gdyż pierwsze dwie cyfry odnoszą się do gamy – T9, natomiast kolejne cyfry po kropce oznaczają maksymalną moc EPM.
Model |
Maks. moc EPM (KM) |
Zakres EPM (KM) |
Moc znamionowa (KM) |
Maks. moment obrotowy (Nm) |
Rozstaw osi (mm) |
T9.390 |
390 |
36 |
354 |
1745 |
3759 |
T9.450 |
446 |
41 |
405 |
1899 |
3759 |
T9.505 |
502 |
45 |
457 |
2136 |
3759 |
T9.560 |
557 |
50 |
507 |
2374 |
3759 |
T9.615 |
613 |
71 |
542 |
2611 |
3759 |
T9.670 |
669 |
61 |
608 |
2848 |
3759 |
żródło: www.agriculture.newholland.com
foto: New Holland