W roku 2013 firma CLAAS zaprezentowała całkiem nowe modele ładowarek teleskopowych ze zwiększoną siłą załadunku, mocniejszą hydrauliką oraz lepszą wydajnością i komfortem. Obecna seria ładowarek SCORPION składa się z ośmiu modeli, o wysokości podnoszenia od 6,15 do 8,75 m i udźwigu od 3,0 do 5,5 t. Cała gama została wyposażona w silniki spełniające normę emisji spalin Stage IV wraz ze zwiększoną mocą i nowymi komfortowymi rozwiązaniami.
Ładowarka teleskopowa jest często jedną z najważniejszych maszyn do transportu materiałów. Zarówno w wymagających aplikacjach przy biogazowni, pracach usługowych, jak również w typowych zadaniach podczas obsługi zwierząt i transportu słomy. Ładowarka SCORPION, firmy CLAAS pokrywa swym zakresem to szerokie, specyficzne spectrum oczekiwań w zakresie prac rolniczych. Zadania te charakteryzują się częstą zmianą warunków jazdy i pracy. Odpowiednio do nich dopasowuje się wspólnie silnik wraz z przekładnią, które są kluczowymi elementami ładowarki teleskopowej.
Idea napędu
Nowa ładowarka SCORPION jest zasilana silnikiem Deutz nowej generacji z normą emisji spalin Stage IV (Tier 4), oferującym więcej mocy i zwiększony moment napędowy wraz niskim zużyciem paliwa. Dwa największa modele 9055 i 7055 wyposażone są w czterocylindrowe silniki 4.1-l. generujące 115 kW/156 KM, pozostałe modele zaś czterocylindrowe silniki 3.6-l z 100 kW/136 KM (przy 2400 obr/min wg ECE R 120). Nowe standardy emisji zostały osiągnięte dzięki zastosowaniu DOC (diesel oxidation catalytic converter) i SCR (selective catalytic reduction).
SMART ROADING
CLAAS oferuje automatyczną redukcję obrotów silnika o około 15% dzięki SMART ROADING. Ważnym elementem układu napędowego ładowarki SCORPION jest inteligentna przekładnia hydrostatyczna VARIPOWER, która ciągle i automatycznie dopasowuje prędkość obrotową silnika oraz przełożenie do zmieniających się warunków. SMART ROADING zapewnia, że silnik pracuje z optymalnymi parametrami. Dzięki czemu obniża się znacząco zużycie paliwa oraz hałas, bez uszczerbku na wydajności pracy, zarówno podczas prac przeładunkowych jak i transportu na drodze z pełną prędkością 40 km/h.
Kabina – ulepszona w detalach
Takie szczegóły jak ustawialne stopnie wejściowe oraz dodatkowa rączka na słupku B znacząco ułatwiają wchodzenie i wychodzenie z pojazdu. Warto zwrócić uwagę, że jest to bardzo częstaczynność, mając na uwadze różnorodność zadań, które stawia się przed ładowarką teleskopową. Kolejną nową cechą w modelach 9055 do 7044 jest kratka ochronna FOPS, umiejscowiona na zewnątrz. Dzięki temu zwiększona jest widoczność, zwłaszcza podczas prac w pełni podniesionym wysięgnikiem. Instrumenty pokładowe mają różne kolory, dopasowane do kodowania elementów sterujących. Operator w mgnieniu oka odczytuje interesujące go wskazania.
SMART HANDLING
Należy do standardowego wyposażenia ładowarek CLAAS. Ten system zapewnia bezpieczeństwo dla operatora i liczne funkcje automatyki w zależności od wybranego trybu pracy. Są to tryb łyżki, w którym SMART HANDLING wsuwa ramię teleskopowe podczas opuszczania ładunku .W trybie paleciaka, układ załadunku porusza się prostopadle do podłoża. System automatycznie wsuwa lub wysuwa ramię, w zależności od tego czy ładunek jest podnoszony czy opuszczany. Jeszcze jedną automatyczną funkcją SMART HANDLING jest powrót do pozycji kopania. Za pomocą przyciśnięcia jednego przycisku, kąt wychyłu narzędzia ustala się do wcześniej zaprogramowanej pozycji.
Nowe ładowarki SCORPION z normą emijsi spalin Stage IV firma CLAAS oficjalnie zaprezentowała podczas targów Agritechnica 2015.
źródło: Claas