Nowe przyczepy rolnicze – Pronar rządzi

W listopadzie 2016 r. zarejestrowano 164 nowe przyczepy rolnicze – niemal 6% więcej niż w październiku tego roku, ale wciąż 53% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Od początku roku zarejestrowano 2766 sztuk – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.

Małymi krokami zbliżamy się do końca roku. Nie był to najlepszy rok pod względem sprzedaży nowych przyczep. Do końca listopada zarejestrowano 2766 sztuk, a więc o 53% mniej niż w analogicznym okresie roku 2015.

Rynek ustabilizował się na poziomie 150–200 sztuk i to się raczej szybko nie zmieni. Nie spodziewam się, by grudzień był pod tym względem przełomowy. Przyszły rok również nie zapowiada się lepiej, ale ten temat zostawmy na końcowe podsumowanie – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.

Lekkie wahania w czołówce

Tradycyjnie już pozycję lidera w zestawieniu producentów zajęła firma Pronar, na której produkty zdecydowało się w listopadzie 59 klientów. Jak dotąd Pronar jest jedynym producentem, który w tym segmencie rynku odnotował (licząc od początku roku) rejestrację ponad 1000 produktów. Na drugim miejscu w zestawieniu uplasował się Metal-fach, który w listopadzie odnotował sprzedaż 27 przyczep – o 1 sztukę więcej niż przed miesiącem. Z trzeciej lokaty w omawianym miesiącu spadł Wielton, a jego miejsce zajął Metaltech. Na przyczepy tego producenta w listopadzie zdecydowało się 17 nabywców, co oznacza miesięczny wzrost sprzedaży o 183%.

Zainteresowanie mniejszym udźwigiem

Najpopularniejszą kategorią przyczep pozostają te z przedziału 10–13 t, zarejestrowano bowiem 32 przyczepy z tego segmentu. Drugie pod względem popularności okazały się przyczepy o tonażu 6–7 T – zarejestrowano 24 takie przyczepy. Trzecie pod względem popularności były przyczepy o ładowności między 13 a 17 t, które stanowiły aż 13% rynku. Mimo że w czołówce popularności ciągle pozostają te same kategorie, to poza podium zrobiło się bardzo interesująco. Stosunkowo dużą popularnością cieszyły się bowiem przyczepy o niskiej ładowności: między 3–4 t (niemal 11% rynku) oraz 4–5 t (9% rynku).

Największe województwa kupują najwięcej

Woj. wielkopolskie rzutem na taśmę wyprzedziło Mazowsze – w listopadzie Wielkopolanie zarejestrowali 21 przyczep, o 1 sztukę więcej niż mieszkańcy woj. mazowieckiego. Dla obu województw był to jednak spadek ilości rejestracji w porównaniu z listopadem ubiegłego roku – Wielkopolska zanotowała spadek o 25%, natomiast Mazowsze o 20%. Trzecie na podium uplasowało się woj. łódzkie, które wyprzedziło Podkarpacie. W listopadzie w woj. łódzkim zarejestrowano 18 nowych przyczep rolniczych.

*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w listopadzie 2016 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych w listopadzie

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [Lis16-Lis15]

PRONAR

59

35,98%

-39,80%

METAL-FACH

27

16,46%

-6,90%

METALTECH

17

10,37%

112,50%

MEPROZET

10

6,10%

100,00%

URSUS

9

5,49%

0,00%

CYNKOMET

7

4,27%

600,00%

PPHU WODZINSKI

6

3,66%

100,00%

MARPOL

5

3,05%

25,00%

POMOT

3

1,83%

-57,14%

WIELTON

3

1,83%

-72,73%

INNE

18

10,98%

-56,10%

SUMA

164

100,00%

-24,07%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Źródło: AgriTrac 2005–2016

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2016 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy %

Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku r.]

PRONAR

1144

41,36%

-51,03%

METAL-FACH

392

14,17%

-54,31%

METALTECH

236

8,53%

-63,07%

ZASŁAW

176

6,36%

-53,56%

WIELTON

174

6,29%

-68,59%

MEPROZET

94

3,40%

-12,15%

URSUS

87

3,15%

12,99%

CYNKOMET

59

2,13%

15,69%

PPHU WODZINSKI

41

1,48%

-32,79%

GOMAR

40

1,45%

-39,39%

INNE

323

11,68%

-58,32%

SUMA

2766

100,00%

-53,14%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

źródło: AgriTrac 2005–2016

źródło: Martin&Jacob