Po upływie ponad trzydziestu lat od swojej premiery i dostarczeniu rolnikom na całym świecie ponad 150 000 maszyn marka Case IH wprowadza na rynek kolejną wersję swojego flagowego konwencjonalnego ciągnika Magnum AFS Connect. To chyba jedna z najbardziej wyczekiwanych premier na rynku maszyn rolniczych. Już od kilku tygodni różne media prześcigały się w spekulacjach na temat tego ciągnika. Oto przed nami oficjalne informacje dotyczące nowego Case IH Magnum.
Gdy na zewnątrz przyciągają uwagę takie modyfikacje jak pełnowymiarowe drzwi, nowa stylistyka i oświetlenie, to najważniejsze udoskonalenia znajdują się w kabinie i samym ciągniku, tworząc nowy Magnum przystosowany do technologii AFS Connect, który pomaga operatorowi i właścicielowi w wykonywaniu prac rolniczych z niespotykaną dotąd precyzją.
Na rynek europejski przeznaczone są modele – Magnum 280, Magnum 310, Magnum 340, Magnum 380 i Magnum 400 – o maksymalnej mocy wynoszącej odpowiednio 351, 382, 409 i 435 KM. Magnum 400 dostępny jest z przekładnią PowerDrive 21/5, oferując tym samym prędkość 40 i 50 km/h przy zmniejszonych obrotach silnika. Wszystkie są wyposażone w 6-cylindrowy silnik Cursor 9 firmy FPT Industrial z termosprężarką doładowującą i chłodnicą międzystopniową o pojemności skokowej 8,7 l, w którym zastosowano najnowszą, opracowaną przez FTP technologię Hi-eSCR2, pozwalającą spełnić wymogi unijnej normy dotyczącej emisji spalin Stage V. Opatentowanych 13 rozwiązań, w tym nowy katalizator, pozwalają zredukować poziom.
W modelach 340, 380 i 400 można ponadto zastosować tylny napęd gąsienicowy Rowtrac. Tak jak do tej pory udźwig tylnego zaczepu sięga 11,700 kg, a przedniego – jeśli jest on na wyposażeniu ciągnika – 4,090 kg. Ciągnik posiada sześć zaworów hydrauliki zewnętrznej z tyłu i trzy z przodu, również w przypadku modeli z przednim zaczepem. Dostępne są pompy hydrauliczne o wydatku 160, 221 lub 282 l/min. Seria ciągników Magnum została rozszerzona o Magnum 400 dla jeszcze bardziej wymagających zastosowań w branży.
Stworzony w oparciu o opinie klientów
– Prace nad nowym Magnum rozpoczęły się od badań, mających na celu sprecyzowanie wymogów i życzeń rolników na całym świecie zainteresowanych ciągnikiem tej klasy i wielkości – mówi Brad Lukac, globalny menadżer ds. produktu marki Case IH w zakresie ciągnika Magnum.
– W proces byli zaangażowani pracownicy z produkcji, marketingu i kontroli jakości nie tylko z amerykańskiego zakładu w Racine, lecz na całym świecie, którzy wymieniali i porównywali ze sobą aspekty mające znaczenie w różnych krajach i regionach naszej planety – od Ameryki Północnej, poprzez Europę aż do Australii. Na tej podstawie stworzyliśmy projekty koncepcyjne, które testowaliśmy zarówno jako modele 3D w naszym centrum badawczo-rozwojowym w Burr Ridge w amerykańskim stanie Illinois, jak i w warunkach polowych. W ten sposób powstała nowa seria maszyn, która wychodzi naprzeciw potrzebom rolników na całym świecie i spełnia wymogi innowacyjnych i ukierunkowanych na przyszłość rolników, wykorzystujących potencjał nowej technologii rolnictwa precyzyjnego, zapewniając przy tym łatwość obsługi dla użytkowników, którzy są w mniejszym stopniu zaawansowani technologicznie.
AFS Connect: płynna transmisja danych w czasie rzeczywistym i rejestracja danych dotyczących całego ciągnika
Myślą przewodnią nowych modeli Magnum jest zrozumienie roli danych we współczesnym rolnictwie. Nie ogranicza się to do danych eksploatacyjnych takich jak lokalizacja maszyn, ich wydajność i zapotrzebowanie na np. paliwo, lecz obejmuje również dane polowe takie jak np. wielkość obrobionego obszaru i dozowanie środków rolniczych. Te wszystkie dane można rejestrować i bezpiecznie przesyłać w czasie rzeczywistym podczas jazdy maszyny dzięki zastosowanej w nowych modelach Magnum technologii telematycznej AFS Connect. Dzięki niej nowe ciągniki umożliwiają właścicielom i operatorom regulację, zarządzanie, monitorowanie i transmisję danych odpowiednio w pożądany sposób.
System AFS Connect opiera się na renomowanej technologii rolnictwa precyzyjnego (AFS) marki Case IH, wprowadzając ją na nowy poziom dzięki nowemu sprzętowi i oprogramowaniu, które obejmują nowy monitor, system operacyjny, odbiornik i całkowicie zmodyfikowany sprzęt, co umożliwia m.in. zdalny podgląd wyświetlacza i zdalną diagnostykę. Nowa technologia gości w zmodyfikowanej kabinie z nowym elementami sterowania i wyświetlaczami.
Optymalne skomunikowanie i wsparcie
Zastosowana w nowym Magnum technologia AFS Connect umożliwia dwukierunkową komunikację pomiędzy zamontowanym w kabinie monitorem AFS Pro 1200 a portalem Case IH AFS Connect, do którego dostęp można uzyskać za pośrednictwem strony internetowej mycaseih.com. Stanowi ona bramę do zarządzania danych wygenerowanych
w Magnum oraz wykonywanymi przez ciągnik pracami. Umożliwia ona precyzyjne zarządzanie gospodarstwem, flotą maszyn i danymi z biura lub urządzenia mobilnego oraz monitorowanie aktualnie prowadzonych prac polowych, otrzymywanie informacji o maszynach, dostęp do danych agronomicznych i rejestrowanie tych czynności w czasie rzeczywistym. Bezpieczna transmisja danych eliminuje używanie karty pamięci USB, a także wyklucza ryzyko jej zgubienia lub uszkodzenia. Właściciele i zarządcy gospodarstw mogą udostępniać wybrane dane agronomiczne partnerom biznesowym takim jak np. doradcy rolniczy oraz udostępniać dane robocze ciągnika swojemu dealerowi, aby ułatwić wykrywanie usterek lub przypominać o terminach serwisowania, co pozwala
w pełni wykorzystać potencjał maszyny.
Technologia AFS Connect umożliwia właścicielowi, zarządcy gospodarstwa i – przy udzieleniu zgody – dealerowi opiekującemu się maszyną zdalny podgląd ekranów roboczych AFS ciągnika, dzięki czemu mają oni przed oczyma ten sam widok co operator na kabinowym monitorze AFS Pro 1200. Może to pomóc w identyfikacji problemów i uzyskanie wiedzy na temat przyczyn ich powstawania i środków zaradczych. Gdy użytkownik wyrazi na to zgodę, dealer może skorzystać z funkcji zdalnego serwisowania, aby określić wymagane czynności serwisowe i konserwacyjne i – w stosownym przypadku – określić wymagane części i ich liczbę bez oglądania maszyny.
Trzy główne komponenty podstawą nowej technologii
Na środowisko telematyczne AFS Connect nowych ciągników Magnum składają się trzy główne elementy: monitor AFS Pro 1200, system operacyjny AFS Vision Pro i odbiornik satelitarny AFS Vector Pro. Te trzy elementy pozwalają użytkownikowi skonfigurować zarządzanie ciągnikiem i funkcjonalność rolnictwa precyzyjnego zgodnie z jego preferencjami. W nowym monitorze AFS Pro 1200 zastosowano dobrze znany system operacyjny AFS Vision Pro, który pozwala wprowadzenie konfiguracji opowiadającej operatorowi. Ekran dotykowy w połączeniu z zaprogramowanymi wstępnie przyciskami skrótów umożliwia szybszy dostęp do pewnych funkcji podczas jazdy po polu.
Współpraca trzech komponentów systemu AFS Connect zapewnia płynną komunikację pomiędzy właścicielem ciągnika, operatorem i – na podstawie zgody właściciela – z innymi osobami takimi jak dealer lub agronom. Funkcja zdalnego podglądu monitora umożliwia dealerowi rozwiązywanie problemów operacyjnych w czasie rzeczywistym, natomiast dwukierunkowa transmisja danych umożliwia przykładowo bezprzewodowe przesyłanie map aplikacyjnych środków rolniczych do ciągnika podczas siewu lub nawożenia. To wszystko pozwala oszczędzać czas i pieniądze, a także ograniczyć ryzyko poprzez wyeliminowanie ręcznego przekazywanie danych pomiędzy osobami lub za pomocą karty pamięci USB.
Nowy wymiar komfortu kabiny i prostoty obsługi
Wnętrze kabiny ciągnika Magnum zostało dogłębnie zmienione i dopracowane, co zaowocowało nowym środowiskiem pracy operatora, którego elementami składowymi są dobrze znane rozwiązania marki Case IH takie jak wyświetlacze informacyjne na słupku. Udoskonalono również podłokietnik z Multicontrollerem i umieszczone na nim elementy sterowania. – Pracom nad stworzeniem nowych elementów sterowania i wyświetlaczy danych w nowym ciągniku Magnum z technologią AFS Connect przyświecała myśl zwiększenia poziomu intuicyjnej obsługi – mówi Hans-Werner Eder, europejski menadżer ds. marketingu ciągników Magnum marki Case IH.
– Nowy dżojstik na nowym podłokietniku z Multicontrollerem posiada teraz cztery konfigurowalne przyciski, kolejne cztery przyciski znajdują się na podłokietniku; do tego dochodzi obrotowe pokrętło do wyboru funkcji na monitorze AFS Pro 1200 oraz unikatowe w branży konfigurowalne przyciski do obsługi zaworów hydrauliki zewnętrznej. To wszystko pozwala operatorowi skonfigurować obsługę ciągnika odpowiednio do swoich potrzeb. Główne dane robocze ciągnika takie jak poziom paliwa lub temperatura chłodziwa można szybko sprawdzić na nowym, kompaktowym inteligentnym wyświetlaczu VIS2, który znajduje się na prawym słupku kabiny i zastępuje wcześniej stosowane wyświetlacze na słupku.
Z myślą o komforcie operatora ciągniki zyskały nową kolorystykę wnętrza w kolorze jasnej pszenicy oraz nowy fotel, obracający się 40 stopni w prawo i pięć w lewo. Udoskonalono wydajność systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji ciągnika, do których obsługi służy teraz zamontowany w podsufitce z prawej strony system regulacji znany z samochodów osobowych. Udoskonalono również możliwości przechowywania przedmiotów oraz złącza poprzez wprowadzenie nowego układu schowków i uchwytów na kubki oraz złącza transmisji danych; natomiast w pełni przeszkolone drzwi bez środkowego słupka oraz opcjonalną wycieraczką poprawiają widoczność. Kolejnym unikatowym w branży rozwiązaniem jest breloczek na klucze z automatycznym zamykaniem i otwieraniem drzwi oraz innymi programowalnymi funkcjami; ponadto operator ma do dyspozycji latarkę kabinową, umieszczoną przy lewym nadkolu.
Nowość dla operatorów ciągników Magnum stanowi również wspomagany hamulcem układ kierowniczy, którym można sterować za pośrednictwem układu zarządzania jazdą na uwrociu HMI II. Jest on głównie przeznaczony do ciągników z tylnym napędem gąsienicowym Rowtrac, lecz może być zastosowany również w kołowej wersji ciągników Magnum; wspomaga on kierowanie maszyną na uwrociu/końcu rzędu poprzez automatyczne załączenie hamulca wewnątrz tylnej gąsienicy lub w tylnym kole podczas skręcania. Kolejnym opcjonalnym rozwiązaniem jest układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem, z powodzeniem stosowany w ciągnikach Optum marki Case IH, który pozwala zmieniać przełożenie przy pracach polowych i poruszaniu się po drogach.
Nowy wygląd nie ogranicza się do stylistyki
Głównym elementem odświeżonej stylistyki Magnum z technologią AFS Connect jest przód ciągnika, nawiązujący do autonomicznego pojazdu koncepcyjnego marki Case IH. Nową kratkę wlotu powietrza można na życzenie zamówić z reflektorami przednimi w technologii LED, które w połączeniu z nowymi, montowanymi na kabinie reflektorami roboczymi o zakresie 360 stopni, wyłączającymi się ze zwłoką przy wyjściu operatora z kabiny, zapewniają natężenie światła równie 35 000 lumenów. Z przodu czujnika można na życzenie zamontować kamerę, zapewniająca podgląd przedniego narzędzia i bezpieczeństwo jazdy na drodze. Na monitorze AFS Pro 1200 można w sumie wyświetlać obraz z czterech kamer; w luksusowej wersji kabiny dwie kamery stanowią wyposażenie seryjne. Wśród innych opcjonalnych elementów kabiny na uwagę zasługują czujniki monitorujące ciśnienie w oponach oraz półautomatyczną hydrauliczną amortyzację.
Źródło: Case IH / CNH