W dniach 30 -31 marca 2023 roku odbyły się pierwsze „Wiosenne warsztaty z agrotroniki”. Organizatorem wydarzenia była Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych wraz z Krajowym Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie oraz Zespołem Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Zduńskiej Dąbrowie, na terenie której odbyło się szkolenie. Tematem wiodącym warsztatów było przedstawienie uczestnikom najnowszych rozwiązań techniki, w obszarze rolnictwa 4.0/5.0. Odbiorcami szkolenia byli nauczyciele przedmiotów zawodowych uczący w rolniczych szkołach średnich i branżowych.
Otwarcie szkolenia przez prezesa PIGMiUR Józefa Dworakowskiego
W szkoleniu wzięło udział ponad 70 osób, które w aktywny sposób uczestniczyły w przygotowanych przez organizatorów zadaniach. Prowadzącymi byli pracownicy uczelni (Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Wojskowej Akademii Technicznej z Warszawy oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania) oraz przedstawiciele firm Claas, Agrihandler, 365FarmNet.
Podstawowym pomysłem, jaki był realizowany w czasie szkolenia było przedstawienie w prosty sposób, nowych rozwiązań technicznych i technologicznych przez wyjaśnienie zasady pracy i możliwości ich wykorzystania. W czasie dwudniowego szkolenia przedstawiono 7 zróżnicowanych zagadnień, dlatego wszyscy uczestnicy, wcześniej zostali podzieleni na 7 zespołów, które przechodziły płynnie pomiędzy stanowiskami szkoleniowymi. Dzięki zaangażowaniu dyrektora zespołu szkół pana mgr inż. Stanisława Kosmowskiego, trasa przejścia grup oraz miejsca odbywania ćwiczeń były tak dobrane, ze praktycznie nie było możliwości spotykania się uczestników z innych grup w trakcie zmiany stanowisk. Ze względów merytorycznych ćwiczenia zostały przyporządkowane do trzech bloków: A: zdalna diagnostyka roślin, B: Diagnostyka maszyn rolniczych, C: Systemy agrotroniczne i uczenie maszynowe.
W bloku A przedstawiono technologię zdalnej diagnostyka upraw. Zaprezentowano dwa ćwiczenia związane z oceną upraw za pomocą urządzeń analizujących widmo odbite od powierzchni roślin. W jednym przedstawiono metody interpretacji dobrze znanego wskaźnika NDVI do oceny nie tylko stanu roślin, ale również pozwalającego na stwierdzenie rodzaju stresu, jakiemu została poddana roślina. Drugie, równie ciekawe ćwiczenie polegało na wprowadzeniu systemu optycznego do automatycznego rozpoznawania chwastów i chorób roślin.
Zadanie A2: Szybka diagnoza choroby rośliny za pomocą dedykowanej aplikacji.
W bloku B uczestnicy mieli okazje zapoznać się również z dwoma ćwiczeniami. W czasie pierwszego ćwiczenia, samodzielnie prowadzili diagnostykę magistrali CAN-BUS, pracującej w ciągniku rolniczym, oceniali wpływ zakłóceń na prace sieci. Po szkoleniu pojęcie terminator bierny i aktywny nie były już obce.
Zadanie B1: Diagnostyka sieci CAN-BUS.
Powiązanym z pierwszym ćwiczeniem było drugie, którego tematem była kontrola przez złącze ISO-BUS opryskiwacza polowego. W tym ćwiczeniu oprócz zaprogramowania systemu dozowania oprysku i integracji automatyki opryskiwacza z sygnałem GNSS, zapoznano z aplikacją wykorzystywaną do doboru rozpylaczy.
W bloku C przedstawiono trzy ćwiczenia: Pierwszym, było zapoznanie się z budową i trybami pracy robota rolniczego. Ćwiczenie realizowane było przy udziale robota z napędem elektryczny Naio. Uczestnicy szkolenia mieli możliwość zobaczenia zarówno sposobu programowania robota jak również uczestniczyli i obserwowali końcowy wynik w postaci jego pracy w warunkach polowych. Drugie ćwiczenie dotyczyło wdrażania i oceny stanu upraw na podstawie zdjęć satelitarnych. W tej części szkolenia przedstawiono, w jaki sposób można powiązać dane obrazowe z satelitów, z wnioskowaniem prowadzone w chmurze oraz systemem uczenia maszynowego pozwalającym dostosować się do nowych warunków polowych. Również przedstawienie uproszczonej zasady budowania profilu łanu za pomocą prostych dalmierzy optycznych i korelowanie zmierzonych wartości uzyskanymi z LIDAR- ów z danymi uzyskiwanymi z obrazowań satelitarnych pozwoliły lepiej zapoznać się ze złożonością powiązań pomiędzy systemami pomiarowymi i wykonawczymi.
Zadanie C2: Obsługa oprogramowania do tworzenia map aplikacyjnych.
Trzecim przeprowadzonym ćwiczeniem w tym bloku było zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami i możliwościami wykorzystania systemów mechatronicznych w hydraulice siłowej. Prezentowane zadania przedstawiały trzy zupełnie oddzielne poziomy sterowania zaworami hydraulicznymi od prostych zaworów dwustanowych, przez sterowane napięciowo zawory proporcjonalne, do zaworów sterowanych za pomocą sygnałów sieci CAN. Wisienką na torcie prezentowanych rozwiązań, było zapoznanie z budową i zasadą działania wzmacniacza hydraulicznego, umożliwiającego kilkukrotne zwiększenie ciśnienia w elemencie wykonawczym.
Zadanie C3: Duże zainteresowanie wzbudziły informacje związane z możliwościami wykorzystania zaworów proporcjonalnych w układach hydraulicznych.
Na przedstawienie każdego zagadnienia przeznaczone było 45 minut. W tym czasie prowadzący musiał przedstawić rozwiązanie technologiczne, pokazać gdzie i jak możemy je wykorzystać, i wskazać, gdzie można uzyskać dodatkowe informacje o wybranej technologii lub urządzeniu. Dominującym tematem związanym praktycznie z każdym stanowiskiem było powiązanie zbieranych danych pomiarowych z szybką i wiarygodną ich interpretacją.
Krótkie 15 minutowe przerwy pomiędzy ćwiczeniami pozwalały na krótki relaks i dyskusje oraz sprawną zmianę miejsca każdej z grup. „Wiosenne warsztaty z agrotroniki” były pierwsza edycją szkolenia. Organizatorzy zamierzają powtarzać je co roku i co roku zapraszać podobną liczbę nauczycieli na dwudniowe warsztaty w Zduńskiej Dąbrowie.
Źródło: PIGMiUR