Podsumowanie rynku sprzedaży nowych przyczep rolniczych w roku 2016

Początek 2016 r. na rynku przyczep rolniczych to stagnacja, trwająca od stycznia do maja – w tym okresie każdego miesiąca rejestrowano ok. 200 nowych przyczep. Sprzedaż zaczęła rosnąć dopiero w czerwcu, by osiągnąć maksimum w lipcu i rozpocząć tendencję spadkową. Chociaż od lipca 2016 r. różnica między ilością rejestracji w analogicznych okresach roku 2015 i 2016 była niewielka, to w 2016 r. odnotowano ogromny spadek sprzedaży w porównaniu z poprzednimi dwunastoma miesiącami. Sprzedaż w 2016 r. wyniosła bowiem 2981 szt., a więc aż o 3179 szt. mniej niż w 2015. W samym grudniu do rąk nowych właścicieli trafiło 215 nowych przyczep.

Oznacza to, że między 2015 a 2016 r. rynek spadł o 52%. Najlepszym miesiącem okazał się lipiec z wynikiem 574 szt.; najgorszy dla producentów był natomiast wrzesień, w którym zarejestrowano zaledwie 149 przyczep.

Podobnie jak w przypadku ciągników, przyczepy nie sprzedawały się najlepiej. Większość marek odnotowała spadki sprzedaży, a niski popyt na nowe przyczepy spowodowany był przede wszystkim brakiem dofinansowań unijnych. Dodatkowo słaba koniunktura rynku i niskie ceny płodów rolnych spowodowały, że nowa przyczepa przestała być produktem pierwszej potrzeby. Wydaje się, że – podobnie jak w przypadku rynku ciągników – rynek przyczep sięgnął dna i ten stan będzie się utrzymywał tak długo, jak długo polski rolnik będzie oczekiwał na unijne fundusze – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.

Spadki sprzedaży uderzyły w największych

Liderem rynku niezmiennie pozostaje Pronar, który od stycznia do grudnia 2016 r. zarejestrował 1215 przyczep, czyli o 1248 szt. mniej niż w roku poprzednim. Pronar najlepszy wynik sprzedaży osiągnął w lipcu, kiedy wprowadził na rynek 235 przyczep rolniczych. Pozycja lidera w grudniu również należała do Pronaru, którego produkty zostały zarejestrowane w liczbie 71 szt. Drugi pod względem liczby rejestracji, podobnie jak w roku poprzednim, był Metal-Fach, który w omawianym okresie sprzedał 442 szt. – o 51% mniej niż w roku 2015. Producent z Sokółki był także drugi w grudniowym zestawieniu sprzedaży, dzięki zarejestrowaniu 50 przyczep rolniczych w omawianym miesiącu. Trzeci w zestawieniu rocznym okazał się Metaltech, który od stycznia do grudnia sprzedał 248 przyczep – producent z Mirosławca zanotował więc największy spadek sprzedaży z całej czołówki (62% w porównaniu z rokiem 2015). Metaltech był ponadto trzeci w zestawieniu grudniowym – w rzeczonym miesiącu zarejestrowano 12 przyczep tego producenta.

Rok wysokich ładowności

W 2016 r. największą popularnością cieszyły się przyczepy o ładowności 10–12 t, których sprzedano 935 szt., co stanowi 31% wszystkich sprzedanych przyczep w omawianym okresie. Był to również najpopularniejszy przedział w grudniu, kiedy 39 zarejestrowanych pojazdów tego typu miało tę ładowność. Kolejny pod względem popularności okazał się tonaż w przedziale 6–7 t – od stycznia do grudnia zarejestrowano 519 szt. o takiej ładowności; w grudniu było to 31 szt., co pozwoliło zająć temu przedziałowi drugą lokatę. Trzeci na podium ładowności w 2016 r. był przedział 13–17 t – zarejestrowano 437 przyczep tego tonażu, co stanowiło 15% rynku; w grudniu ładowność ta także osiągnęła trzecią lokatę, na równi z przedziałem 5–6 t – zarejestrowano po 25 egzemplarzy każdej z ładowności.

Wielkopolska ponownie na czele

Wielkopolska utrzymała pozycję lidera wśród regionów – zarówno w zestawieniu rocznym, jak i miesięcznym. W ciągu dwunastu miesięcy 2016 r. zarejestrowano w tym regionie 453 przyczepy rolnicze, z czego 32 w grudniu – dokładnie tyle samo co w grudniu 2015 r. Wiceliderem 2016 r. z 335 rejestracjami zostało woj. mazowieckie, osiągając jednocześnie drugą lokatę w zestawieniu grudniowym z 28 rejestracjami, a więc wynikiem lepszym od grudnia 2015 r. o 12%. Na trzecim miejscu w 2016 r. było woj. lubelskie z 288 rejestracjami, co oznacza spadek w ujęciu rocznym o 61%. Z kolei grudniową czołówkę zamyka woj. łódzkie, w którym odnotowano 24 rejestracje nowych przyczep rolniczych, a więc o 14% więcej niż w grudniu roku poprzedzającego.

*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w grudniu 2016 (mierzona liczbą rejestracji)

 

Marka

Liczba przyczep rolniczych w grudniu

Udział rynkowy w %

Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [Gru16-Gru15]

PRONAR

71

33,02%

-44,09%

METAL-FACH

50

23,26%

31,58%

METALTECH

12

5,58%

100,00%

PPHU WODZINSKI

11

5,12%

450,00%

URSUS

10

4,65%

25,00%

ZASŁAW

9

4,19%

-18,18%

MEPROZET

8

3,72%

33,33%

WIELTON

8

3,72%

-38,46%

CYNKOMET

7

3,26%

75,00%

GOMAR

5

2,33%

66,67%

INNE

24

11,16%

-38,46%

SUMA

215

100,00%

-16,34%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

źródło: AgriTrac 2005–2016

Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2016 (mierzona liczbą rejestracji)

Marka

Liczba przyczep rolniczych od początku roku

Udział rynkowy w %

Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku roku]

PRONAR

1215

40,76%

-50,67%

METAL-FACH

442

14,83%

-50,67%

METALTECH

248

8,32%

-61,55%

ZASŁAW

185

6,21%

-52,56%

WIELTON

182

6,11%

-67,90%

MEPROZET

102

3,42%

-9,73%

URSUS

97

3,25%

14,12%

CYNKOMET

66

2,21%

20,00%

PPHU WODZINSKI

52

1,74%

-17,46%

GOMAR

45

1,51%

-34,78%

INNE

347

11,64%

-57,37%

SUMA

2981

100,00%

-51,61%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

źródło: AgriTrac 2005–2016

źródło: Martin&Jacob foto:Pronar