Podejmując decyzje o wdrożeniu ciągnika do produkcji kierownictwo Pronaru zdawało sobie sprawę, że na rynku dostępna jest szeroka gama tego typu wyrobów oferowanych przez czołowych światowych producentów. Jednak ich cena często jest poza zasięgiem wielu chętnych. Dotyczy to w szczególności Europy Środkowej. Dlatego też, podczas projektowania wyrobu, przyjęto następujące założenia:
• konstrukcja oparta powinna być na niezawodnych i sprawdzonych podzespołach renomowanych firm;
• cena będzie znacząco niższa w stosunku do konkurencyjnych wyrobów (bez uszczerbku na jakości, wydajności i efektywności);
• łatwość obsługi serwisowej;
• nowoczesna stylistyka;
• komfortowe i ergonomiczne stanowisko pracy operatora.
Układ napędowy
Skrzynia biegów, wraz z tylną osią, to wyrób niemieckiej firmy ZF. Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą 6-stopniowej synchronizowanej skrzyni biegów w połączeniu z 4 zakresami przełączanymi pod obciążeniem (tzw. Powershift). W wyposażeniu standardowym zastosowano reduktor biegów pełzających, co łącznie pozwala uzyskać po 40 biegów do przodu i do tyłu. Tak duża liczba biegów umożliwia dobór optymalnego przełożenia, tak aby silnik pracował przy najbardziej ekonomicznych obrotach. Zmiana kierunku jazdy (przód – tył) odbywa się bez użycia sprzęgła i przełączana jest elektrohydraulicznie za pomocą ergonomicznie umieszczonego przełącznika pod kierownicą (tzw. Powershuttle). Oprócz głównego wielotarczowego sprzęgła mokrego, zastosowano dodatkowe sprzęgło hydrokinetyczne dla wyeliminowania szarpnięć podczas ruszania i zmiany przełożeń, co – oprócz podniesienia komfortu jazdy – podnosi trwałość całego układu napędowego. Maksymalna prędkość ciągnika wynosi 50 km/h, jest jednak ograniczona do 40 ze względu na przepisy homologacyjne.
Silnik
Pronar postawił na uznanego dostawcę silników w ciągnikach rolniczych – firmę Deutz. Nowy 6-cylindrowy silnik z systemem Common Rail oraz z systemem recyrkulacji spalin EGR spełnia aktualne normy toksyczności. Warte podkreślenia jest zastosowanie dwóch pomp zasilających, smarowanych przez układ smarowania silnika. Dzięki takiemu rozwiązaniu, ich trwałość jest znacznie większa niż w rozwiązaniach, w których pompa jest smarowana olejem napędowym. Ciśnienie wtrysku utrzymywane jest na stałym poziomie 1600 barów w całym zakresie obrotów. Układ dolotowy silnika, skonstruowany przez inżynierów Pronaru, wyposażony jest w filtr powietrza z funkcją podciśnieniowego odsysania zanieczyszczeń, przez co znacznie wydłuża się okres między kolejnymi czyszczeniami filtra, szczególnie w warunkach dużego zapylenia.
Hydraulika i tylny TUZ
Również w tych układach postawiono na niezawodność i sprawdzone rozwiązania. Wszystkie główne podzespoły hydrauliki oraz elektroniczny układ sterowania i regulacji tylnego TUZ-a (system EHR) to komponenty Bosch Rexroth. Pompa hydrauliczna zasilająca układ hydrauliki zewnętrznej oraz TUZ pracuje w układzie LS (Load Sensing), a jej wydatek to 116 dm3/h. Dążąc do maksymalnej niezawodności i trwałości producent zastosował niezależny zbiornik oleju do hydrauliki zewnętrznej, co zapobiega zanieczyszczeniu oleju w skrzyni biegów olejem pochodzącym z agregowanych maszyn. Tylny TUZ, oprócz elektronicznej regulacji siłowej, pozycyjnej i mieszanej posiada również funkcję aktywnego tłumienia drgań. W przypadku transportu ciężkich, zawieszanych maszyn eliminowane jest zjawisko kołysania, przez co wzrasta bezpieczeństwo jazdy.
Kabina
opracowano na podst. mat. firmowych Pronar
foto: Pronar