W przyczepie Pronar T669XL zastosowano bardzo mocne 24-tonowe zawieszenie tandem z resorami parabolicznymi, osiami o przekroju 100 mm i hamulcami bębnowymi, przystosowanymi do poruszania się z prędkością 40 km/h. Dzięki takim wyjątkowym parametrom układu jezdnego, przyczepa T669XL doskonale sprawdza się w trudnych warunkach terenowych i podczas transportu na długich dystansach. Kolejną, wyróżniającą cechą przyczepy Pronar T669XL, w porównaniu z T669, jest zmiana wyprofilowania na ścianach bocznych skrzyni ładunkowej. Ściana boczna skrzyni przyczepy T669XL jest w całości wykonana z jednego arkusza blachy. Jednolita struktura blachy na całej jej długości sprawia, że ściana jest bardziej wytrzymała (w porównaniu z konstrukcją ściany przyczepy T669, w której spoiny są w niewidoczny sposób umiejscowione pod bocznym żebrem). Charakterystycznie wyprofilowana blacha jest bardziej sztywna i powoduje, że środek ciężkości skrzyni ładunkowej znajduje się niżej, aniżeli w przyczepie T669 lub w znanych wersjach „half-pipe’’ przyczep skorupowych innych producentów. Skrzynia jest standardowo wyposażona w okno rewizyjne, umożliwiające kontroli stanu załadunku.
Nowsze rozwiązania konstrukcyjne znajdziemy również w klapie tylnej przyczepy T669XL. Zastosowano w niej nowy system hydrauliczny z zaworami zabezpieczającymi, umiejscowionymi na siłownikach hydraulicznych, który gwarantuje pewne zaryglowanie (bez możliwości nieoczekiwanego otwarcia). Zastosowano również gumową uszczelkę, która zapewnia odpowiednią szczelność skrzyni podczas transportu każdego rodzaju ładunku. Tylne wrota (dostępne za dopłatą, stosowane zamiennie z klapą) otwierają się rozwiernie, co zwiększa funkcjonalność skrzyni ładunkowej. Każde ze skrzydeł wrót jest wyposażone w okno wysypowe, do którego można zamontować rynnę zsypową (wyposażenie dodatkowe) do materiałów sypkich. Nadstawy o wysokości 600 mm, przydatne w transporcie materiałów objętościowych (dostępne za dopłatą) są wykonane ze spawanych laserowo, długich profili burtowych z zamkniętymi obrzeżami. W porównaniu z przyczepą PRONAR T669 nadstawy te posiadają lepsze parametry wytrzymałościowe. W pracach badawczych nad konstrukcją przyczepy Pronar T669XL brały udział renomowane instytuty z Polski i Niemiec. Współpraca m.in. z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji (PIMOT) czy niemieckim TÜV Nord Mobilität zaowocowała uzyskaniem świadectw homologacji, gwarantujących najwyższą jakość wykonania oraz bezpieczeństwo użytkowania. Cechą charakteryzującą przyczepę T669XL jest zastosowanie w niej dyszla o nośności 3 ton, amortyzowanego dwiema walcowymi sprężynami. Poprzez zastosowanie takiej amortyzacji, przyczepa w czasie pracy nie przenosi drgań na ciągnik, jak ma to miejsce przy sztywnych sprzęgach. A dzięki regulacji wysokości i możliwości przykręcenia wielu rodzajów cięgien, możliwe jest dopasowanie przyczepy do każdego dostępnego na rynku ciągnika.
Zapewniono również szeroki wybór elementów wyposażenia dodatkowego. W jego skład wchodzą różnego typu przykręcane zaczepy dyszla, trzy wersje jego podpór, opony radialne oraz diagonalne o szerokościach od 385 do 650 mm czy rynny zsypowe do materiałów sypkich.
Źródło: Pronar