W listopadzie zarejestrowano 324 przyczepy rolnicze. To o 17% mniej niż przed miesiącem. Taki wynik przełożył się jednak na 28% wzrostu w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Choć listopadowy wynik okazał się nieco niższy od październikowego, cały rynek przyczep rolniczych notuje wzrosty w stosunku do ubiegłego roku. Łączny wolumen z pierwszych jedenastu miesięcy jest wyższy od zeszłorocznego o blisko 9% – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Pozorne spadki w czołówce
Niemal połowa zarejestrowanych przyczep pochodziła z oferty producenta z Narwi. Sprzedaż 150 pojazdów przełożyła się na 19% spadku w porównaniu z październikiem. Pronar odnotował jednak 19% wzrostu w stosunku do listopada ubiegłego roku. Na drugiej pozycji uplasował się Metal-Fach, z liczbą 37 przyczep. To o 16% mniej niż przed miesiącem, ale o 48% więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku. Czołówkę zamknął Wielton. W listopadzie zarejestrowano 27 pojazdów z oferty tego producenta, a więc o 16% mniej niż w październiku. Taki wynik przełożył się jednak na 4% wzrostu w ujęciu rocznym.
Różne potrzeby
W listopadzie najczęściej rejestrowano przyczepy rolnicze z przedziału 10–13 t. Wydano tablice do 80 takich pojazdów. To o 11% mniej niż przed miesiącem, ale o 10% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Drugi pod względem popularności był tonaż 13–17 t. Zarejestrowano 45 takich przyczep. Wynik ten przełożył się na 21% spadku w ujęciu miesięcznym. Był jednak o 29% wyższy od tego z listopada 2017 roku. Trzecia lokata przypadła ładowności 5–6 t, reprezentowanej przez 37 przyczep. Przedział odnotował 30% spadku w porównaniu z październikiem. Jego popularność wzrosła jednak o 311% w ujęciu rocznym.
Równomierny popyt
Najwięcej rejestracji odnotowano w Wielkopolsce. Na terenie tego województwa wydano tablice do 49 pojazdów. To o 6% mniej niż przed miesiącem, ale o 113% więcej niż w listopadzie ubiegłego roku. Na drugiej pozycji uplasowało się Podlasie, z liczbą 43 rejestracji. Popyt na przyczepy rolnicze zmalał tam o 12% w ujęciu miesięcznym, ale wzrósł o 139% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Czołówkę zamknęło Mazowsze. W listopadzie zarejestrowano tam 42 przyczepy, a więc dokładnie tyle samo, co w październiku. Taki wynik oznacza również 91% wzrostu w ujęciu rocznym.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w listopadzie 2018
Marka | Liczba przyczep rolniczych w listopadzie | Udział rynkowy % | Zmiana proc. w stosunku do 2017 r. [Lis18-Lis17] |
PRONAR | 150 | 46,30% | 19,05% |
METAL-FACH | 37 | 11,42% | 48,00% |
WIELTON | 27 | 8,33% | 3,85% |
PPHU WODZINSKI | 16 | 4,94% | 166,67% |
METALTECH | 15 | 4,63% | 36,36% |
ZASŁAW | 12 | 3,70% | -7,69% |
CYNKOMET | 11 | 3,40% | 266,67% |
MEPROZET | 10 | 3,09% | 11,11% |
POMOT | 9 | 2,78% | 125,00% |
GOMAR | 6 | 1,85% | 500,00% |
POZOSTAŁE | 31 | 9,57% | 6,90% |
324 | 100,00% | 28,06% |
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych narastająco styczeń-listopad 2018
Marka | Liczba przyczep rolniczych od początku roku | Udział rynkowy % | Zmiana proc. w stosunku do 2017 r. [narastająco od początku r.] |
PRONAR | 2188 | 47,29% | 22,58% |
METAL-FACH | 488 | 10,55% | -25,15% |
METALTECH | 373 | 8,06% | -1,32% |
WIELTON | 371 | 8,02% | 20,45% |
ZASŁAW | 245 | 5,30% | -13,73% |
CYNKOMET | 115 | 2,49% | 71,64% |
PPHU WODZINSKI | 113 | 2,44% | 50,67% |
MEPROZET | 104 | 2,25% | 30,00% |
URSUS | 81 | 1,75% | -41,30% |
POMOT | 68 | 1,47% | 44,68% |
POZOSTAŁE | 481 | 10,40% | 8,82% |
4627 | 100,00% | 8,72% |
źródło: Martin&Jacob